הכנסות המדינה מרווחים כלואים - רק 3-1 מיליארד שקל

נראה ש"גלגל ההצלה" של שר האוצר שטייניץ לכיסוי הבור בגירעון לא מחזיק מים ■ מתזכיר תיקון החוק לעידוד השקעות הון, הטבות המס לתאגידי הענק לא יניבו הכנסות גבוהות לאוצר

נראה ש"גלגל ההצלה" של שר האוצר, יובל שטייניץ, לכיסוי הבור בגירעון לא מחזיק מים: לפי התזכיר של תיקון החוק לעידוד השקעות הון, הטבות המס לתאגידי הענק המעוניינים להוציא את רווחיהם לחו"ל צפויות להניב לקופת המדינה 1 עד 3 מיליארד שקל בלבד.

לפי הצהרות שהשמיעו רק לפני שבועות ספורים שטייניץ עצמו, מנהל רשות המסים דורון ארבלי וסגן שר האוצר, איציק כהן, המהלך לשחרור "הרווחים הכלואים" היה צפוי להניב 8-10 מיליארד שקל. ועוד לפני כן דובר על פוטנציאל הכנסות של 15 עד 17 מיליארד שקל.

נראה שהתחזית של הממונה על התקציבים גל הרשקוביץ והחשכ"לית מיכל עבדאי-בויאנג'ו התממשה - הם הזהירו לאורך הדרך כי המהלך עלול להניב "אפס" הכנסות. כפי שנחשף ב"גלובס", השניים הפצירו בשר שלא להסתמך על ההכנסות מרווחים כלואים לצורך כיסוי הגירעון. השניים גם ציינו שהגירעון הגבוה בישראל הפך להיות פרמננטי ומבני ולכן מהלכים חד-פעמיים אינם פתרון.

כעת נראה שהפתרון החד-פעמי אינו פתרון אפילו ל-2013 בלבד, שכן העלאת המע''מ המתוכננת ב-1%, הצפויה להניב 4 מיליארד שקל בשנה, וההכנסות ממיסוי הרווחים הכלואים יכסו רק 7 מיליארד שקל. לכיסוי הגירעון יידרשו 3-6 מיליארד שקל נוספים, במקרה הטוב.

המשמעות המעשית של המהלך הא שלא יהיה מנוס מהעלאת מס הכנסה ליחידים בכ-1% - צעד שיניב כ-3 מיליארד שקל נוספים.

תזכיר החוק יובא למשרד המשפטים לבדיקת ההשלכות של ההעדפה הניתנת בו. כך, אין לפסול את האפשרת שלבסוף היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, יחליט שאותם 1-3 מיליארד שקל יהפכו ל-0 ויפסול את החוק.

יו''ר האופוזיציה, שלי יחימוביץ', כבר קראה לווינשטיין להתנגד לחוק ולפסול אותו.