בצורת החשמל: התעשיינים מציעים הדממת מפעלים מתואמת

מנסים להגיע להסדר שלא יפגע בייצור במפעלים ה"תהליכיים"

ראשי התאחדות התעשיינים דנים עם רשות החשמל ומשרד האנרגיה על פשרה שאמורה להציל את התעשייה הכבדה מהפסקות חשמל במהלך הקיץ, בשל מה שמכונה "הבצורת האנרגטית". בימים האחרונים מקיימים נשיא ההתאחדות צבי אורן והמנכ"ל אמיר חייק משא ומתן עם בכירים במשרד האנרגיה והמים בניסיון להשיג פשרה עם רשות החשמל, שלפיה היא תסיר את איום הפסקות החשמל היזומות בכל ענפי התעשייה, בתמורה להדממות מתואמות בחלק מהמפעלים.

בהתאחדות התעשיינים חוששים בעיקר מהשפעה של הפסקות חשמל יזומות על מפעלים "תהליכיים", שכן יידרש זמן רב כדי להחזיר את כל מערכותיהם לרוטינה של פעילות. על מפעלים אלה נמנים נשר, מפעלי ים המלח, תרכובות ברום, אינטל, נייר חדרה, מכתשים אגן ועוד.

על פי המתגבש, מדובר בתקופות הדממה של עד שבוע במפעלים קטנים ובינוניים, שבמסגרת תהליכי הייצור שלהם צורכים חשמל רב. אלה יתאמו מראש את ההדממה עם רשות החשמל, ובאותם ימים יוציאו את עובדיהם לחופשות מרוכזות.

בנוסף להדממות המתואמות, התאחדות התעשיינים מציעה להרחיב את ההסדר שבו הפסקת זרם החשמל למפעלים תתאפשר למשך מספר שעות בתמורה להנחה בחשבון החשמל. להסדר זה שותפים כיום מעל ל-100 מפעלים, ולפי ההתאחדות, ניתן לצרף אליו לפחות 100 נוספים.

התעשייה צורכת רבע מהחשמל

תכנית רשות החשמל להוריד את השלטר למפעלים מסעירה את התעשיינים, שמתארים אותה "דרקונית" ובלתי מתחשבת בתהליכי הייצור ובנזקים האדירים שאליה ייחשפו חברות. "אלה לא מפעלים שכך באמצע היום אפשר להוריד להם את השלטר, להרים אותו אחרי כמה שעות ולהמשיך לעבוד כאילו לא קרה כלום. בתמורה לכך שרשות החשמל תבטיח את המשך הספקת החשמל למפעלים התהליכיים, נדאג להפחתת הצריכה במפעלים אחרים, ורשות החשמל תוכל לייעד את האנרגיה שנחסכה בהם למקומות אחרים", אמר ל"גלובס" מנכ"ל ההתאחדות.

מוקדם יותר השבוע קיימה התאחדות התעשיינים כנס חרום על רקע המחסור החשמל והצפי להפסקות חשמל יזומות. אורן מסר בכנס כי 25% מהחשמל המיוצר בישראל נצרך בידי התעשייה, ובשנת 2011 היא שילמה עליו לחברת החשמל כ-4 מיליארד שקל. אורן הזהיר ממהלכים שיובילו לפגיעה בכושרה של התעשייה הישראלית להתחרות בחו"ל בתקופה כלכלית רגישה, וקרא לגיבוש מהלכים שיובילו לפתרונות.