צרות של עשירים: מערכת ההגנה למטוסים של המיליארדרים

מיליארדרים שחוששים מפגיעה במטוס הפרטי מפנקים את עצמם במערכת ההגנה J-MUSIC של אל-אופ, שאמורה להסיט באמצעות קרן לייזר רבת עוצמה טילי כתף שמתקרבים אל מטוסיהם של המיליארדרים שהושמו על הכוונת

עשירי העולם חוששים לשלומם ומבקשים להגן על מטוסי המנהלים שלהם מטילי כתף שנורים מן הקרקע. הביקוש למערכות הגנה כאלה, גרם לחברת אל-אופ הישראלית להאיץ את הפיתוח של מערכת הגנה חדישה שאמורה להסיט, באמצעות קרן לייזר רבת עוצמה, טילי כתף שמתקרבים אל מטוסיהם של המיליארדרים שהושמו על הכוונת.

המערכת החדשה, שנקראת J-MUSIC, מהווה גרסה ממוזערת למערכת גדולה יותר שפיתחה וייצרה אל-אופ - C-MUSIC שמה, שאמורה להגן על כלי טייס גדולים, בהם מטוסי נוסעים. המערכת הגדולה יותר תותקן על כל מטוסי הנוסעים של אל על, ארקיע וישראייר, בהתאם להחלטה שהתקבלה בממשלה.

מדובר בתוכנית להגנה נרחבת וגורפת ראשונה מסוגה בעולם, על מטוסי נוסעים. הזמנת העבודה מאל-אופ נעשתה בידי משרד התחבורה והגורם שמפקח על התקדמות מלאכת מיגון המטוסים הוא משרד הביטחון. באל-אופ, מקבוצת אלביט מערכות מסרבים לפרט את היקפי הפרויקט ואת קצב התקדמות העבודה אך אומרים ש"התוכנית מתקדמת על-פי לוחות הזמנים שנקבעו מראש".

לדברי מנהל הפיתוח העסקי באל-אופ, אנדרו לובט, המערכת החדשה שאמורה להגן על המטוסים הקטנים יחסית, מותקנת במספר נקודות על כלי הטייס ששל מידותיהם הקטנות אינם מסוגלים לשאת את המערכת הגדולה.

עם זאת ה-J-MUSIC, מספקת את אותו אפקט: ברגע שבו משוגר טיל לעבר המטוס, היא מאתרת ומסווגת את האיום, מחשבת את מסלול המעוף של הטיל, את המהירות ואת המרחק שלו מהמטרה ומשגרת לעברו קרן לייזר ממוקדת ורבת עוצמה שמסיטה אותו מהמסלול. בזמן שהטיל ממשיך לטוס לשום מקום - למטוס, לצוות ולנוסעים שלום.

לדברי לובט, המערכת יודעת לפעול במהירות וכך, לספק למטוס הגנה טובה גם במקרה שבו משוגרים לעברו מספר טילים בו זמנית: "כל האירוע עשוי להיגמר במקרים כאלה בתוך שניות. המערכת יודעת להגיב מהר, הפעילות שלה אוטונומית ואוטומטית ואין שום מעורבות של צוות המטוס בהפעלתה", אמר.

הניסיון של אל-קאעידה

אלא שבישראל מגיבים מאוחר לאיום ממשי שמסתובב בשטח כבר שנים: גורמים ביטחוניים מספרים שבעת האחרונה אמנם חלה פריצת דרך משמעותית במיגון מטוסי הנוסעים הישראליים על-פי לוחות זמנים שנקבעו, אך עדיין לא ברור מה קרה לשרשרת קבלת ההחלטות במהלך העשור האחרון. זאת, בייחוד אחרי הניסיון מצד חוליה שמזוהה עם אל-קאעידה להפיל מטוס של ארקיע שהמריא בנובמבר 2002 מנמל התעופה במומבסה שבקניה לכיוון ישראל.

שני טילי כתף ששוגרו אז לעבר המטוס זמן קצר לאחר שהמריא, החטיאו את המטרה אך הדליקו אורות אדומים שנתנו את האות להאצת פיתוח אמצעי ההגנה למטוסים אזרחיים מפגיעת טילים. בשנה האחרונה, ולא במנותק מהכאוס במצריים שבחסותו התבססו ארגוני טרור אסלאמיים בחצי האי סיני, התחדדה החרדה הישראלית מפני התממשות של תרחיש שכבר אינו בלתי הגיוני בעליל, ומדבר על אפשרות של פגיעה בתעבורה האווירית באזור אילת. גזרת סיני, שמחלקים ממנה כבר משוגרות קטיושות לעבר אילת, הערבה ומצפה רמון בתדירויות תכופות - היא ציר מרכזי להעברת נשק על סוגיו לרצועת עזה, בין השאר מאיראן - כך שבעיית זמינות של אמצעי לחימה אין שם.

מערכת ההגנה אמורה להתאים גם למטוסי משימה - בהם כאלה שמופעלים לצרכי סיור או איסוף מודיעין ופועלים באזורים עוינים. בחברת אל-אופ מסרבים לחשוף את זהותם של אותם מיליארדרים שהזמינו את מערכת ההגנה על מטוסי המנהלים שלהם, אך הסכימו לומר שברשימת הלקוחות הסודית והנוצצת לא מופיע, בינתיים, שם ישראלי: "הם חשים מאוימים, כי כנראה הם מבינים שהם עלולים להוות יעד לפגיעה מצד ארגוני טרור שינסו לייצר הד גדול בעולם באמצעות הפלת מטוס של איל הון ידוע. אבל אנחנו לא באמת שואלים אותם שאלות. הם מבקשים ואנחנו מוכרים", אומר לובט.