עקב התערבות בג"צ: יבוטלו תמלוגי חברות התקשורת

בג"צ קבע שיש להפחית את שיעורי התמלוגים שמשלמות חברות התקשורת למדינה בהדרגה בין השנים 2012 – 2013 עד לביטולם - והכנסת אישרה

הכנסת אישרה היום (ג') תקנות שנועדו להפחית את שיעורי התמלוגים שמשלמות חברות התקשורת למדינה, לאחר התערבות בג"צ בעניין.

האישור ניתן בעקבות החלטת בג"צ הקובעת שיש להפחית את שיעורי התמלוגים בהדרגה בין השנים 2012 - 2013 עד לביטולם. יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), נעתר לאשר את התקנות, לאחר שנוכח כי הימנעות מאישורן עשויה להוביל לעלויות גבוהות למדינה עקב הצורך לפצות את חברות התקשורת.

התקנות שאושרו קובעות שהחל מ-2013 שיעור התמלוגים שתשלמנה חברות התקשורת יעמוד על אפס. כאמור, אישור התקנות נבע מהחלטת בג"צ לבטל את התמלוגים ובהסתמך על ועדה מקצועית שבחנה את הנושא בראשות פרופ' ראובן גרונאו. בדיונים קודמים בוועדת הכספים, הביע פרופ' גרונאו תמיכה באישור התקנות וביטול התמלוגים לחברות התקשורת. לגבי הכוונה המקורית של משרד התקשורת להעלות את התמלוגים אמר, כי "העלאתם תפגע בצרכנים, שכן החברות יגלגלו אותם אליהם ולא יספגו את ההתגיירויות בין חובת תשלום התמלוגים".

יו"ר ועדת הכספים גפני דחה מספר פעמים את ההצבעה על התקנות בעודו מודיע שיסכים להביאן להצבעה ואף לאשרן רק לאחר שבפני חברי הוועדה יובאו כל השיקולים שנלקחו בחשבון ע"י משרד האוצר, משרד התקשורת וגורמים נוספים, בהחלטה על המתווה להפחתת התמלוגים. בעבר התנגד גפני לאישור התקנות כיוון שסבר, ש"אבדן הכנסות כה גדול למדינה ועוד בתקופה שמדברים על קיצוצים וגזירות כלכליות על הציבור איננו ראוי". היום, לאחר שהיועצת המשפטית לוועדה הודיעה, שעיכוב נוסף באישור התקנות עשוי להוביל לכך שבית המשפט יאלץ את המדינה לשלם מחיר גבוה יותר, העלה גפני את התקנות להצבעה, שהובילה לאישורן ולביטול עתידי של התמלוגים החל מה-1 בינואר 2013.

רכזת תקשורת באגף התקציבים באוצר, יעל מבורך, אישרה ש"אי אישור התקנות יסב נזק פיסקאלי להכנסות המדינה. אישורן היום יסתכם באבדן הכנסות של כ-350 מיליון שקל עבור השנים 2012 - 2013, כולל תמלוגים שהיה על החברות לשלם באופן רטרואקטיבי אילולא התקנות היו מאושרות".