המשבר בחוק הגיוס: מופז וקדימה לא פורשים מהממשלה

(עדכון) - שאול מופז מכנס בשעה זו ישיבת סיעה בהולה בקדימה ■ מאוחר יותר הערב יפגש מופז עם נתניהו ובמקביל פלסנר עם בוגי יעלון ■ "אם לא תושג הסכמה, נביא את הצעת החוק של פלסנר להצבעה במליאה"

לפי שעה, קדימה לא פורשת מהממשלה. היו"ר שאול מופז מעדכן בשעה זו את חברי הסיעה במשבר עם הליכוד על רקע חוק טל. קדימה תמשיך לקיים מגעים עוד הערב בנושא. מאוחר יותר הערב יפגש מופז עם נתניהו ובמקביל פלסנר עם בוגי יעלון. מופז מתעקש למצות את ההליכים עד תום. לדבריו, אם לא תושג הסכמה עד יום א' הקרוב, תעלה קדימה את הצעת החוק של פלסנר להצבעה במליאה ביום ב'.

כאמור, מדובר במשבר בניסיונות לגבש חוק חלופי לחוק טל: 3 ימים אחרי שהחל צוות ניסוח החוק שבו חברים השר משה בוגי יעלון (ליכוד) וח"כ יוחנן פלסנר (קדימה) דיווחו חברי קדימה על משבר חריף הנובע מ"אי הסכמות מהותיות", כלשונם.

השאלה היא למי להאמין? בעוד המשנה לראש הממשלה, שאול מופז כינס ישיבת סיעה בהולה כדי לעדכן את חברי הכנסת של סיעתו במשבר עם הליכוד על רקע פיצוץ המגעים סביב מציאת חלופה לחוק טל, טוענים בלשכת ראש הממשלה כי אין כל משבר.

לטענת גורמים בלשכה, בוגי יעלון דווקא עדכן את נתניהו בצמצום פערים, ולא בהתהוותם. לדבריהם, יעלון אף לא הונחה להתקפל. עם זאת, בקדימה דוחים בתוקף את הטענות האלו ואומרים כי במהלך הלילה חזר בו ראש הממשלה מכל ההבנות שאליהם הגיעו הצדדים קודם לכן. "ההכחשות של ראש הממשלה הזויות", אומרים גורמים בסיעה.

לדברי גורמים בקדימה, ראש הממשלה חזר בו כאמור מכל הסיכומים שהושגו עד כה ובפרט מכמה עקרונות שעליהם כבר הסכים הנובעים ממסקנות ועדת פלסנר. יו"ר קדימה שאול מופז הוציא הנחיה לכל חברי הכנסת של קדימה להישאר בכנסת, והוא כינס אותם הערב.

"נתניהו עשה פניית פרסה", אמרו בקדימה. לדברי גורם המעורב במשא ומתן, עיקר המחלוקת הוא סביב נושא המכסות לגיוס, כאשר קדימה דורשת שינתן פטור ללא יותר מ1,500 תלמידי ישיבה במחזור גיוס וכן בנוגע לסנקציות האישיות והפליליות.

ראש האופוזיציה, שלי יחימוביץ', קוראת ליו"ר קדימה מופז להודיע כי קדימה תפרוש לאלתר מהממשלה, ו"להפסיק את הפארסה הפוליטית סביב חוק טל, אשר ממילא לא תניב תוצאות של ממש אפילו אם יחוקק החוק. הבחירות היו צריכות להתקיים בספטמבר והן נמנעו רק בשל תרגיל פוליטי של השרדות וכעת יש ללכת לציבור ולאפשר לו לומר את דברו בקשת רחבה של נושאים משמעותיים ביותר הנמצאים בפתחה של החברה הישראלית".

לאור הפרסומים על משבר בשיחות פלסנר-יעלון, הגיב מטה המאבק לביטול חוק טל: "אין מה לחכות יותר לנתניהו; נתניהו לא בא, הוא גם הפסיק לצלצל - הוא מחכה רק לליצמן וישי. אנחנו שמחים שסוף סוף נחשפים פניו האמתיות של רה"מ. נתניהו לא רוצה גיוס חרדים, הוא רוצה מריחת משרתים. נתניהו עושה הכל בכדי שדוח פלסנר לא ייושם. הוא נגד מכסות לעילויים, נגד שירות בגיל 18 ונגד סנקציות משמעותיות. על כן, אנחנו מציעים לח"כ פלסנר להפסיק את השיחות - חבל על הזמן של כולנו. מטה המאבק קורא לחברי הכנסת להגיש בשבוע הבא חוק שירות לכולם, שבו הציבור יתמוך".

גורם בכיר המקורב לנושא ציין כי "לשני הצדדים יש כרגע אינטרס להגיע להבנות שיאפשרו את העברת החוק, בפרט שהם יודעים שבמצב הנוכחי שס לא תפרוש מהממשלה. נתניהו יודע שהאפשרות היחידה שלו להעביר כל חוק בנושא יהיה אך ורק בתיאום עם קדימה, ואם לא יהיה חוק הדבר יוביל לכאוס שעלול להוביל לבחירות. בליכוד ודאי לא היו רוצים ללכת לבחירות על הנושא הזה. עם זאת, גם בקדימה היו מעדיפים להציג חוק טוב שיקרא על שמם מאשר ללכת לבחירות".