אובמה מריח בחירות ומעניק לעסקים הקטנים "מיני QE3"

בניסיון לשדר לבוחריו כי הוא עושה ככל יכולתו לטפל בשיעור האבטלה הגבוה ובהאטה בצמיחה, אובמה הורה להאיץ את התשלום של הממשלה לספקים השונים שלה ולהעניק הקלות מס וגישה להלוואות לעסקים וחברות קטנות

ריח של כלכלת בחירות עולה באוויר והפוליטיקאים בארה"ב דרוכים מאי פעם. נשיא ארה"ב ברק אובמה הודיע היום (ד') על שורה של צעדים כלכליים מתונים שמטרתם לסייע לעסקים הקטנים ברחבי המדינה שמתאוששת בקצב איטי מהמשבר שפקד אותה.

בניסיון לשדר לבוחריו כי הוא עושה ככל יכולתו לטפל בשיעור האבטלה הגבוה ובהאטה בצמיחה, אובמה הורה להאיץ את התשלום של הממשלה לספקים השונים שלה, לקצר את הביורוקרטיה ולהקל את הנגישות של העסקים והחברות הקטנות בכל הנוגע לבקשת הלוואות והקלות במסים.

צעדים אלו מגיעים לאחר שאובמה הצהיר לפני מספר שבועות כי הוא תומך ברייש-גלי, בהארכת הקלות המס שיזם ממשל בוש בשנה נוספת. לפי יוזמה זו, משקי בית שהכנסתם מסתכמת בפחות מ-250 אלף דולר לשנה, יזכו להקלות מס נרחבות.

אנליסטים מציינים בעניין זה כי אובמה נוקט באסטרטגיית בחירות לפיה הוא מנסה למתג את עצמו כיקיר של המעמד הביניים ואילו את הרפובליקנים הוא מציג כאנשי שלומם של העשירים ואנשי וול סטריט.

אולם, הרפובליקנים אינם תומכים בקיצוץ מסים וטוענים כי יש להשאיר את שיעור המס על כנו, לעשירים ולמעמד הביניים כאחד, בטענה כי העלאת המס לאנשים עשירים בלבד דווקא תפגע בעסקים הקטנים ותימנע מהם לייצר משרות.

המחלוקת על מדיניות המס מגיעה לאחר שדוחות התעסוקה שפורסמו בחודשים האחרונים הוכיחו לכולם כי שוק התעסוקה ושיעור האבטלה (8.2%) הוא עדיין עקב אכילס של הכלכלה האמריקנית ועומד בראש מעייניהם של הפוליטקאים. דוח התעסוקה לחודש יוני, שפורסם לפני מספר ימים, הצביע על יצירה של 80 אלף משרות בלבד, מתחת לרמת ה-250 אלף משרות, המסמלת צמיחה בשוק התעסוקה.