הצעת חוק: ספורטאי ישראלי לא ישלם מס על הישגיו בתחרויות בחו"ל

ההצעה, שיזם ח"כ אלכס מילר, באה בעקבות ההצלחה של בוריס גלפנד, שנאלץ להיפרד ממחצית מהסכום בו זכה באליפות העולם בשחמט

בוריס גלפנד, שזכה לאחרונה בסגנות אליפות העולם בשחמט, עשוי להיות אחראי לשינוי מהותי בעתידם הכלכלי של הספורטאים בישראל.

בהצעת חוק שיזם ח"כ אלכס מילר (ישראל ביתנו), היו"ר היוצא של ועדת החינוך, התרבות והספורט, מקודמת יוזמה לפיה ספורטאים שמשתתפים בתחרויות בחו"ל וזכאים למענק כספי בגין כך, יקבלו פטור מלא ממס הכנסה בישראל על כספי זכייתם. על הצעת החוק, שהונחה על שולחן הכנסת, חתומים בין היתר הח"כים כרמל שאמה-הכהן (יו"ר ועדת כלכלה), דוד רותם (יו"ר ועדת חוקה) ויריב לוין (יו"ר ועדת הכנסת). ההצעה לא מתייחסת לספורטאים ישראלים שמקבלים משכורת קבועה בחו"ל מהליגות בהן הם עובדים (כגון עומרי כספי ב-NBA, יוסי בניון בפרמיירליג וכו'), אלא רק לכאלו שמשתתפים בתחרויות בהן מוצעים פרסים כספיים.

מילר יזם את ההצעה בעקבות הזכייה של גלפנד, שקיבל עבור הישגו באליפות העולם בשחמט מענק בסך 1.1 מיליון דולר. על-פי פקודת מס הכנסה, 48% מסכום זה אמור רב-האמן להחזיר לקופת האוצר, וזאת למרות העובדה שגלפנד לא נתמך על-ידי המדינה במהלך השנים. מילר אמר ל"גלובס" כי "הצלחת הספורטאים הינה אינטרס לאומי מהמעלה הראשונה. עלינו לדאוג לכך שלצד הכבוד הרב בו מדינת ישראל זוכה, יישאר לספורטאים תגמול הולם ומשמעותי".

יש לציין כי הצעת החוק לא תספיק לעבור, אם וכאשר, עד המשחקים האולימפיים הקרובים. המשמעות היא שבמידה וספורטאי ישראלי יזכה במדליית זהב, ויחד איתה בפרס הכספי המובטח מהוועד האולימפי הישראלי - מיליון שקל - הוא ייאלץ להיפרד מקרוב למחצית הסכום. בישיבה של ועדת החינוך בחודש שעבר, התרעם יו"ר הוועד האולימפי, צבי ורשביאק, על הסיטואציה הזאת: "מסתבר שאנחנו לא מעודדים את הספורטאים, אלא אנחנו מעודדים את האוצר".

נוסיף כי כיום מאפשרת המדינה פטור מלא לספורטאים על פרסים כספיים של עד 50 אלף שקל מתחרויות בחו"ל.