אבסורד: תשואות אג"ח באירופה עולות בגלל מנגנון הייצוב?

מדוע לאחר ההסכמה על הלוואות ישירות לבנקים באירופה, אישור הסיוע לבנקים בספרד והעברת תוכנית הצנע בפרלמנט - תשואות האג"ח הספרדיות עולות? ■ אמרי כהנוביץ' מכלל פיננסים מנסה להסביר

"המבקרים מהללים, המשקיעים מריעים ולמרות זאת, תשואות האג"ח של ספרד ואיטליה ממשיכות לעלות", כך מציין היום (ה') הכלכלן הראשי של כלל פיננסים, אמיר כהנוביץ', בהתייחס לתוצאות הפסגה הכלכלית באירופה אשר התקיימה לפני כשבוע וחצי.

במסגרת הפסגה, נזכיר, החליטו מנהיגי אירופה על הקמת מנגנון פיקוח למערכת הבנקאית באירופה, כמו גם אישרו את האפשרות כי בנקים במדינות היבשת יוכלו לקיים סיוע ישיר מהמנגנונים הפיננסיים הבינלאומיים - ללא תיווך ממשלתי.

למרות זאת, התשואות על האג"ח הספרדיות "פלירטטו" במהלך השבועיים האחרונים עם רף ה-7%, המוגדר בשווקים כ"נקודת האל-חזור", ההופכת את אפשרות המדינה למחזר את חובותיה ללא ברת-קיימא.

איך יתכן שהתשואות דווקא עלו בימים שלאחר הפסגה? לדברי כהנוביץ', ישנן מספר אפשרויות. ראשית, דחיית יעד הגירעון הספרדי (שהוסכמה בפסגה האירופאית) מעלה את הציפיות בקרב מדינות פריפריה נוספות (כמו פורטוגל ואירלנד) כי יוכלו להשיג תנאי חילוץ טובים יותר, וכי המשך פרסום נתוני מאקרו שליליים מעיבים על היבשת.

בנוסף, התייחס כהנוביץ' לתוכנית הצנע הספרדית בהיקף של 65 מיליארד אירו, אשר על ספרד לבצעה לטובת קבלת סיוע חיצוני לבנקים שלה (עד כ-30 מיליארד אירו עד סוף חודש יולי), אשר זכתה ל"התנגדויות משמעותיות שלא רק מתרפדות אותה - אלא מורידות גם מהציפיות לתוכניות אחרות בעתיד. עיקר ההתנגדויות מגיע מפינלנד, הולנד, ובעיות פנימיות בגרמניה".