שנה למחאה: ניסיונות לאחד בין ההפגנות בת"א בשבת

הצעדה בהשתתפות דפני ליף וחבריה בתל אביב תצא בשעה 19:30 מרחבת הבימה לכיוון רחוב קפלן ומשרדי הממשלה, שם תתקיים הפגנה ■ באותה השעה, אמורה להתקיים גם 'צעדת המיליון' במחאה על "יוקר המחיה ונושאים נוספים"

יום שבת הקרוב הוא יום השנה ליום בו הציבו דפני ליף וחבריה את האוהלים בשדרות רוטשילד. האקט הספונטני שנבע ממצוקת דיור קשה, התגלגל למחאה חברתית בוערת שמילאה כיכרות ורחובות בתל אביב וברחבי הארץ.

שנה אחרי, ובתל אביב מתוכננות שתי צעדות נפרדות המהוות חלק מהמחאה החברתית, צעדה נוספת בירושלים וגם אירוע מחאה בבאר שבע. נכון לעכשיו, נעשים מאמצים לאחד בין שתי ההפגנות בתל אביב, אך עד כה, ללא הצלחה.

הצעדה בתל אביב תצא בשעה 19:30 מרחבת הבימה לכיוון רחוב קפלן ומשרדי הממשלה, שם תתקיים הפגנה שלפי מארגניה תהיה: "נטולת במה, ללא הובלה פרסונלית וללא נאומים". בצעדה זו צפויים לקחת חלק ליף ואחרים.

באותה השעה, אמורה להתקיים גם 'צעדת המיליון' מחוף גורדון ועד לגן צ'רלס קלור, בהובלתו של אמנון דפני. "הצעדה תכלול במה ניידת עם הרבה אנשים שינאמו על מצוקת הדיור, יוקר המחיה ונושאים נוספים", סיפר היום (ה') דפני ל"גלובס". "בכוונתנו להקים שם אוהלים וליצור מעגלי שיח", הוסיף.

ניסיונות לפשר בין הצדדים

במהלך השבוע האחרון ניסו גורמים שונים המעורבים במאבקים החברתיים ובאירועי המחאה, לנסות ולאחד בין שתי הצעדות, אולם עד כה כאמור, ללא הצלחה. "אנחנו קוראים לכולם להתאחד", אמר ל"גלובס" עידן מילר, ממובילי המאבק לשוויון בנטל ומראשי "המחנה המשותף", שאינם לוקחים חלק רשמי באף אחד מהאירועים אבל מנסים לפשר בין הצדדים. לדבריו, "הפילוג רק גורם לנזק. למרות שאנחנו לא חלק בארגון אף אחד מהאירועים הללו, אנחנו מנסים לאחד בין שניהם. חשוב ששני האירועים יהיו לאחד, אחרת הפיצול יפגע במחאה כולה".

על נושא הפשרה אמר דפני: "אנחנו עובדים על העצרת כבר 3 חודשים. יש שתי אפשרויות שנידונות עכשיו לשיתוף פעולה. האחת היא שאנשי הצעדה השנייה יצאו מהבימה ויחברו אלינו לחוף. השנייה היא שכולנו נלך לקפלן. עד כה אין הסכם סופי, ונכון לעכשיו אנחנו נשארים בתוכנית המקורית. כל החלטה שתתקבל לא תהיה כהוראה מלמעלה, אלא בצורה שטוחה של כל הפעילים יחד".

בתוך כך, גורמים משמעותיים בהובלת וארגון אירועי מחאה קודמים, ביניהם התאחדות הסטודנטים והפורום לצדק חברתי, לא לוקחים חלק בארגון האירועים המדוברים. לדברי גורמים בארגונים אלו אין מקום לדעתם לחגוג רק את עצם יום השנה למחאה או לצאת לרחובות רק לשם המחאה עצמה.