השקט שלפני הסערה: ה-VIX נמוך מה זה אומר על השווקים?

מדד ה-VIX, הידוע בכינויו מדד הפחד, הוא אחד האינדיקטורים המובילים והפופולרים שבהם הסוחרים יכולים לאמוד את עצבנות השווקים ואת הסנטימנט של המשקיעים ■ אנליסט: "המניות זולות, אך אף אחד לא מעוניין לאסוף אותן"

אומנם בשבועות האחרונים התנודתיות "הפראית" בשווקים הגיעה לשיאים חדשים, אך אנליסטים מציינים כי המשקיעים נשארים אדישים ושאננים, עניין שעלול לעלות להם ביוקר, במקרה שהמגמות האחרונות בשוקי המניות יחזרו על עצמן בעתיד הקרוב.

מדד ה-VIX, הידוע בכינויו מדד הפחד, הוא אחד האינדיקטורים המובילים והפופולרים שבהם הסוחרים יכולים לאמוד את עצבנות השווקים ואת הסנטימנט של המשקיעים.

אנליסטים מציינים כי ה-VIX נכנס לטריטוריה היסטורית שנחשבת לנמוכה מאוד, זאת חרף העובדה שהמדדים המרכזיים בוול סטריט איבדו בממוצע כ-200 נקודות מאז תחילת יוני והמצב הגיאו-פוליטי גורם לעצבנות בזירת הסחורות.

"היעדר עליות במדד ה-VIX מעיד על כך שאנו באזור נייטרלי", אומר ארט הוגן, אסטרטג בחברת Lazard Capital. "המניות זולות, אך אף אחד לא מעוניין לאסוף אותן משום שקיימים הרבה חששות מנתוני המאקרו".

כאמור, חששות המשקיעים מתנקזים בעיקר למשבר החוב האירופי, ההאטה הכלכלית בארה"ב והחשש מה"צוק הפיננסי" וכן ההאטה בסין ובשווקים המתעוררים, אך עדיין נשאלת השאלה מדוע מדד ה-VIX צנח לרמה נמוכה של כ-19 נקודות, לעומת השיא שרשם בתחילת יוני - כ-26 נקודות?

אנליסטים מציינים כי אחת הסיבות המרכזיות לכך היא הירידה במחזורי המחסר בארה"ב בחודשים האחרונים. הוגן מאמין כי המשקיעים גם נהיו מחוסנים לשמועות לגבי תוכניות חילוץ באירופה ובארה"ב והם כבר לא מגיבים לכך בצורה מאסיבית.

אולם, אנליסטים מציינים כי אופציות ה-CAL על מדד ה-VIX לחודש יולי הגיעו לשיא, והביקושים לאופציות אלו נמצאים בשיא גם כעת - עניין שמעורר דאגה ומעיד על הסנטימנט השלילי של המשקיעים (צופים תנודתיות רבה יותר בשווקים).