שמואל האוזר: האכיפה המינהלית אינה חריגה ומקובלת מאוד

בנאום שנשא בכנס לשכת עורכי הדין של מחוז ת"א, יו"ר רשות ניירות ערך שיבח את הליך האכיפה המינהלית וטען כי הוא שיקם את יכולת ההרתעה של הרשות

יו"ר רשות ניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר, שיבח היום (ד') בכנס לשכת עורכי הדין של מחוז תל-אביב את הליך האכיפה המינהלית וטען כי הוא שיקם את יכולת ההרתעה של הרשות. האוזר אמר הדברים בפנאל בהנחייתו של עו"ד מני גורמן ממשרד שטיינמץ הרינג גורמן.

"עד לפני כשנה הכלי האכיפתי המרכזי שעמד לרשותנו היה כלי האכיפה הפלילית, ובאמצעותו יצרנו הרתעה משמעותית וחשובה בשוק. המחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל אביב הביאה לשיפור משמועתי בקיצור טווחי הזמן בניהול ההליך הפלילי. יחד עם זאת, על אף יעילות הדיון, ההליך הפלילי מחייב זמן ארוך יותר בשל סדרי הדין המורכבים", דברי האוזר.

האוזר הדגיש כי "הוועדה המינהלית אינה מחליפה את בית המשפט אלא הם שני גורמים משלימים זה את זה ותורמים ביחד לאכיפה אפקטיבית בתחום ניירות הערך". בהמשך אמר האוזר כי "אנחנו לא המצאנו את הגלגל. מסלול האכיפה המינהלית שאומץ בישראל אינו חריג ובוודאי אינו מאיים בהשוואה לשוקי הון אחרים בעולם. נהפוך הוא, מדובר במסלול אכיפה מקובל מאוד בשוקי ההון המפותחים".

האוזר המשיך לשבח את הליך האכיפה המינהלית: "בארה"ב באנגליה ומדינות נוספות באירופה ההליך המינהלי הוא ההליך המרכזי והדומיננטי בתחום אכיפת דיני ניירות הערך ואילו ההליך הפלילי שמור למקרים הנדירים והחמורים במיוחד. בתחילת השבוע הבא נפרסם באתר הרשות את אמות המידה שגיבשנו ליישום הוראות החוק בדבר ניתוב התיקים. פרסומן נועד להגביר את הוודאות המשפטית ולהשקיף את שיקולי הרשות כגוף אוכף, בניתוב התיקים".

בסיכום דבריו אמר פרופ' האוזר כי "לצערי, אני צופה שיהיו הרבה מקרים בתהליך פלילי, לא פחות ממספר המקרים שהיו עד כה, ויהיו גם הרבה מקרים אחרים בתהליך מינהלי".