'משחק התיאוריות' חושף: איטליה תפרוש מגוש האירו לפני יוון

"משחק התיאוריות" שערכו כלכלני בנק אוף אמריקה חושף: לאיטליה ואירלנד יש אינטרס גדול יותר לפרוש מגוש האירו מאשר ליוון או גרמניה ■ צפו בדירוג: לאילו מדינות "כדאי" יותר לפרוש מהגוש?

לאיטליה ואירלנד יש אינטרס גדול יותר לפרוש מגוש האירו מאשר ליוון או גרמניה, כך עולה מ"משחק התיאוריות" שערכו כלכלני בנק אוף אמריקה, אשר בדקו את יחס העלות-תועלת לכל אחת מ-17 כלכלות גוש האירו, במסגרת תרחיש בו אחת מהן תעזוב את הגוש.

שניים מכלכלני בנק אוף אמריקה פרסמו השבוע את האנליזה, בציינם כי מטרתה להצביע על אנומליות וטעויות בהערכות המשקיעים באשר להשלכותיה של פרישת מדינה כזו או אחרת מגוש האירו.

באופן מפתיע, הניתוח מראה כי איטליה, הכלכלה השלישית בגודלה באירופה, תהנה מסיכוי גדול יחסית להשיג "יציאה מסודרת" מגוש האירו לעומת מדינות אחרות - דבר אשר יוביל כמובן לפגיעה מינורית יחסית בצמיחה שלה ובמאזני המערכת הבנקאית במדינה.

מנגד ישנה גרמניה, אשר למרות שלה האפשרות לצאת מגוש האירו בקלות, יש לה מעט מאד תמריצים לעשות כן - שכן עזיבתה את המטבע המשותף תוביל לצניחה משמעותית בייצוא ובייבוא במדינה, ולפיכך להיחלשות הצמיחה, עליית הגירעון הממשלתי ותשואות האג"ח הגרמניות.

לפי ניתוח הבנק, גם למדינות כמו אוסטריה, פינלנד ובלגיה לא כדאי לפרוש מגוש האירו, בעוד ספרד היא המדינה שצפויה להיפגע באופן החמור ביותר ממהלך בו היא עוזבת את הגוש.

האנליזה מבוססת על דירוג מדינות גוש האירו לפי מספר פרמטרים, ביניהם כמה "מסודרת" תהיה פרישה שלהן מגוש האירו, מה יהיה האפקט הצפוי על הצמיחה המקומית, הריביות ומאזני הבנקים במדינה.

אירלנד ואיטליה זכו לדירוג ממוצע של 3.5 נקודות, לעומת יוון (5.3 נקודות) וגרמניה (8.5 נקודות) עם הדירוג הגבוה ביותר. ככל שהנתון גבוה יותר, כך למדינה יש יותר מה להפסיד מעזיבת הגוש.