"אסד מפנה נשקים כימיים ממחסניהם, אולי לטיהור אתני"

וול סטריט ג'רנל: הפינוי מדאיג פקידים אמריקניים ■ לא ברור אם גם גז העצבים סארין הועבר למקום אחר

נשיא סוריה, בשאר אסד, החל לפנות חלק מהנשקים הכימיים של משטרו ממאגריהם הקבועים למקומות אחרים. התפתחות זו מעוררת חששות אצל פקידים אמריקניים. כמה מהם מודאגים מהאפשרות שהנשקים יופעלו נגד מתנגדי המשטר, בקמפיין של טיהור אתני. כך מוסר היום (ו') "וול סטריט ג'רנל".

מאגרי הנשק הכימי של משטר אסד, שכוללים את גז העצבים סארין, גז חרדל וציאניד מדאיגים זה מכבר את ארה"ב ואת בעלות בריתה באזור. סוכנויות מודיעין אמריקניות מקיימות מעקב מתמיד אחר המאגרים והחומרים שבתוכם.

העיתון מציין, שפקידי ממשל אובמה חלוקים לגבי משמעות תזוזות הנשקים הכימיים. חלק מהפקידים חוששים שמשטר אסד יעלה מדרגה במלחמתו נגד אויביו מבית ויהפוך אותם מטרות לנשקים אלה. "למשטר אסד יש תכנית לטיהור אתני ואנו חייבים להשלים עם כך", אמר פקיד ממשל. "אין פיתרון דיפלומטי".

אך גורמים אחרים סבורים, כי אסד פשוט מנסה למנוע נפילת נשקים כימיים בידי המתנגדים למשטר ולהקשות על מאמצי ארה"ב ומדינות עוינות אחרות להתחקות אחר מקומות האחסון של נשקים אלה.

הערכה אחרת היא, שאסד אינו מתכנן להשתמש בנשקים הכימיים, אלא רק ליצור רושם שבדעתו לעשות כן, במטרה להבהיל את הסונים, שאוהדים את המורדים, ולגרום להם לנטוש את בתיהם ולהימלט. כמה אנליסטים ופקידי ממשל אומרים, כי אם ממשלת אסד תיאלץ לוותר על השלטון בדמשק, היא תיסוג לאזור החוף, שבו מרוכזת האוכלוסיה העלאווית של סוריה. מאז 2011 תוקף משטר אסד את המובלעות הסוניות באזור החוף, שבו יש רוב עלאווי.

ככל שהמורדים מתקדמים ומשתלטים על מוקדים חשובים, וככל שמשטר אסד חש עצמו מאוים יותר, גדל הסיכוי שהוא יפעיל נשק להשמדה המונית נגד המורדים, אומר ג'וזף הולידיי, קצין מודיעין אמריקני לשעבר ואנליסט בהווה. לדבריו, אי אפשר להוציא זאת מכלל אפשרות.

תהיה הסיבה אשר תהיה, העובדה שנשק להשמדה המונית נכנס לזירה הסורית נתפסת בארה"ב כאיום חמור ביותר על הביטחון הלאומי האמריקני, כדברי פקיד ממשל.

ממשל אובמה החל לקיים דיונים על המצב, אומר ה"ג'רנל". פקידים מסוימים מודאגים במיוחד מגז העצבים הקטלני סארין, אך הם לא ציינו האם נשקים שמבוססים על גז זה אכן הוצאו ממאגריהם הקבועים.

ממשלת סוריה הכחישה שנשקים כימיים הוצאו ממאגריהם. לפי הערכות מודיעיניות, מאגרי הנשק הכימי והביולוגי שבידי סוריה הם מהגדולים ביותר במזה"ת. סוריה לא חתמה מעולם על אמנת הנשק הכימי מ-1992. לסורים יש יכולת לצרור חומרים כימיים רעילים בפגזי ארטילריה או בראשי חץ של טילי סקאד, אך, אומר העיתון, קשה להשתמש ביעילות בנשקים כימים או ביולוגיים. כך, למשל, ניתן להשתמש בסארין כגז רעיל או כרעל להרעלת מקורות מים, מפני שהוא כבד מהאוויר, אך קשה להפעילו ביעילות נגד קבוצות אנשים.