למרות המחאות והמשבר: האמריקנים תומכים בעשירים

סקר חדש שפרסמה חברת המחקר גלובסקאן (GlobeScan) מראה ש-58% מהאמריקנים מסכימים עם האמירה לפיה "לעשירים מגיע העושר שלהם"

יהיה קל להתייחס לבחירות הקרבות בארה"ב כנטייה לפופוליזם. הנשיא אובמה שוב קורא להעלות את המסים ומבקר את יריביו בעלי ההון. אם מוסיפים לכך את השערוריות היומיות בוול סטריט ובבנקי ההשקעות ניתן לחשוב שרגשות האמריקנים כלפי העשירים חוזרים לימים הסוערים של שנות ה-30. אולם, סקרים חדשים מראים שגישת האמריקנים כלפי העשירים לא השתנתה הרבה במהלך השנים. רוב האמריקנים עדיין חיוביים כלפי העשירים ומקווים להתעשר בעצמם יום אחד.

כך למשל, סקר חדש שפרסמה חברת המחקר גלובסקאן (GlobeScan) מראה ש-58% מהאמריקנים מסכימים עם האמירה לפיה "לעשירים מגיע העושר שלהם". אולם, מה שמפתיע הוא שהתוצאה גבוהה יותר לעומת שנת 2008 לפני המשבר הכלכלי, הקריסות בשווקים ותנועות המחאה בארה"ב.

מהנתונים שפרסמה חברת המחקר עולה גם כי האמריקנים נחשבים להכי ידידותיים כלפי עשירים בעולם והם במקום השלישי בהצבעותיהם לגבי מי שמגיע לו להיות עשיר (רק אוסטרליה וקנדה במקום גבוה יותר).

סקר מוקדם יותר שערכה החברה תומך בנתונים אלו והראה שמספר האמריקנים המעוניינים שאי-השוויון יתוקן, ירד מאז 1998 . ב-1998 52% מהאמריקנים רצו שהפער בין העשירים לעניים יצומצם, כיום רוצים זאת רק 48%. בנוסף, מרבית ממשתתפי הסקרים טענו כי אי השוויון הוא חלק מקובל במערכת הכלכלית של ארה"ב ולא ניתן לצמצמו.

אומנם אובמה שואף להעלות את המסים על העשירים, אך סקר נוסף שפורסם מוכיח כי זה אינו רצון הרוב. הסקר הצביע על כך שמספר האמריקנים הטוענים כי העשירים משלמים מעט מדי מסים למעשה ירד מאז שנות ה-90.

"אנשים לא בהכרח רוצים לקחת כסף מהעשירים, הם רק רוצים סיכוי טוב יותר להתעשר בעצמם, טוען אנדרו קוהוט, מנהל צוות המחקר. "אכפת להם ממדיניות שנותנת לכולם סיכוי שווה, עובדה אותה צריכים המועמדים בשתי המפלגות להבין לקראת הקמפיינים שלהם לבחירות של שנת 2012".

האם אתם חושבים שלאמריקנים יש ראייה שלילית יותר על העשירים כיום מלפני 10 שנים?