כחלון יכריע האם לבטל לגמרי את הקישוריות בסלולרי ובקווי

במשרדי הממשלה תומכים בהפחתת דמי הקישוריות במסגרת חוק ההסדרים

סוגיית קישורי הגומלין בשוק התקשורת עשויה להסתיים בקרוב, אם שר התקשורת משה כחלון יסכים להצעות להפחית את דמי הקישוריות לאפס בכל השוק, הן בקווי והן בסלולרי, עד שנת 2015.

ההצעות להפחית את דמי הקישוריות לאפס נשמעות גם במשרד התקשורת וגם במשרד האוצר. באוצר מעוניינים להעלות את ההצעה במסגרת חוק ההסדרים, ונדמה כי גם במשרד התקשורת יש קולות התומכים במתווה, בעיקר בשל היתרונות שהמהלך טומן בחובו ובזכות הפשטות שהוא מביא לשוק.

התמיכה בהפחתת הקישוריות לאפס אמורה לפתור כמה בעיות מרכזיות. ראשית, המפעילים יקבלו אחריות על אספקת השירות (שיחה נכנסת ושיחה יוצאת) מקצה לקצה, ויחייבו רק את הלקוח שלהם. בנוסף, תיווצר אחידות בכל השוק, מה שכבר קיים היום בחבילות התעריפים הכוללות תשלום קבוע, אבל יוסדר חוקית ובאופן קבוע.

בעיה נוספת שתיפתר היא החיסכון בהתעסקות בקביעת תעריפים על-ידי משרד התקשורת. קביעת עלויות כמו קישוריות, ובכלל הסדרת התעריפים, הן מורכבות, ולמשרד יכול לקחת שנה ואף יותר להגיע לתוצאה סופית, שעליה ניתן להגן. מעבר לקישוריות אפס יקל על המשרד והמפעילים, ויסייע למפעילים קטנים שקולטים יותר שיחות מאשר הם מוציאים.

הכדור בידיים של כחלון

נכון לעכשיו, כחלון לא אישר להביא את ההצעה לחוק ההסדרים, וסביר להניח כי גם האוצר לא יניע את המהלך, שלא תואם עימו. עם זאת, במשרד התקשורת לא פוסלים את האפשרות לבחור במתווה, למרות הסוגיות המשפטיות שהמהלך מעלה, כמו החובה של המשרד לקבוע תעריפים, שהם מבוססי עלות פלוס רווח סביר, לקישור גומלין בין רשתות.

עם זאת, גורמים שמעורים בנושא אמרו היום (א') כי המשרד יכול להתגבר על הבעיות המשפטיות די בקלות, היות והוא קובע סדר יום חדש להסדרת נושא דמי הקישוריות בכל ענף התקשורת.