"מעמד הביניים נחבט על-ידי משאית, הממשל חייב לפעול"

ג'יימס קארוויל, היועץ לשעבר של הנשיא אובמה טוען בראיון ל-CNBC כי השחיקה המתמשכת בעשורים האחרונים במעמד הביניים, דורשת מהממשל לנקוט בצעדים "אמיצים" כדי לטפל בבעיה

נראה כי הקריסה של מעמד הביניים, המתוארת חדשות לבקרים על ידי כלכלנים רבים וראשי ארגוני המחאות החברתיות בארץ, משותפת גם לכלכלה הגדולה בעולם. כך לפחות לפי ג'יימס קארוויל, היועץ לשעבר של הנשיא אובמה. קארוויל, טוען בראיון ל-CNBC כי השחיקה המתמשכת בעשורים האחרונים במעמד הביניים, דורשת מהממשל לנקוט בצעדים ארוכי טווח כדי לטפל בבעיה.

"השחיקה במעמד הביניים נמשכת כבר 30 שנים", אומר קארוויל, שטוען כי הבעיות המרכזיות של מעמד הביניים, שצצו ועלו בשנות המשבר האחרונות היו ידועות כבר עוד לפני 2008, אך המשבר רק החריף את הבעיה. "זה כאילו משאית גדולה פגעה באדם החולה בדלקת ריאות".

קארוויל, שהיה בעברו יועצו של הנשיא ביל קלינטון, הוא כיום עיתונאי וסופר שכתב מספר ספרים העוסקים בעיקר בענייני פוליטיקה וחברה. בטור דיעה שכתב בוול סטריט ג'ורנל, קארוויל מתאר את הבעיות המרכזיות של מעמד הביניים. "כיום, יותר ויותר מעסיקים מעניקים פחות תנאים סוציאלים לעובדיהם אך דורשים שעות עבודה מרובות". קארוויל יצא גם כנגד שכר הלימוד המופרז בקולג'ים ובאוניברסיטאות, שאינו מותאם לרמת השכר במשק וכן על הרחבת הפערים החברתיים. "למי שאינו סיים לימודי קולג', קשה היום לשלוח את ילדיו ללימודים גבוהים", הוא טוען. "בעוד המשפחות ממעמד העובדים קורסות, נראה כי רק לימודי הקולג' יכולים להציל אותם".

בטור הדיעה, קארוויל ממשיך ותוהה מדוע הממשל אינו עושה מספיק כדי להציל את מעמד הביניים. "אם מעמד הביניים ניצב בפני משבר הומניטרי , מדוע אנו לא עושים מספיק כד לטפל בבעיה זו? היכן האחריות של הממשל והקונגרס?".

קארוויל, פרסם לאחרונה ביחד עם ידידו הקרוב סטנלי גרינברג ספר העוסק בנושא ונקרא "טיפש, זה המעמד הביניים" בו הם טענו בין היתר כי סקרים נרחבים מראים כי מרבית המצביעים בעד העלאת מסים על ההכנסות של העשירים, המנהלים הבכירים ועל חברות ענק שעושות שימוש במיקור חוץ.

קארוויל וגרינברג טוענים בספר כי הממשל צריך לנקוט בפעולות אמיצות כדי לתקן את העיוותים ששחקו את מעמד הביניים. בין היתר, ממליצים השניים להגדיל את הוצאות הממשל ולהעניק הטבות נרחבות לסקטור הפרטי שמניע את גלגלי המשק.

יש לציין כי טיעוניהם של קארוול וגרינברג, מתיישבים עם דעתם של כלכלנים רבים המתנגדים למדיניות ההקלות הכמותיות שנקט ה'פד' בשנים האחרונות, וטוענים כי הממשל צריך להזרים הון באופן ישיר לתעשיות ולעסקים הקטנים ולא לפזר את הכספים הללו בשוק ההון.