"נראה עוד האטה במשק; יהיה קשה לפישר להוריד ריבית"

נתוני סחר חוץ הקשים של הלמ''ס הציתו שוב את הפסימיות של הכלכלנים בשוק ההון: לידר שוקי הון: "הצמיחה ב-2013 תהיה קרובה ל-3% ולא ל-3.4%" ■ פסגות: "שיעור האבטלה עולה וימשיך לעלות"

נתוני סחר חוץ הקשים שפרסמה הלמ''ס (הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה) ביום חמישי שעבר הציתו שוב את הפסימיות של הכלכלנים המובילים בשוק ההון. הכלכלנים סבורים, כי האינדיקטורים הללו מצביעים על הרעה נוספת בקצב ההתרחבות של הפעילות הכלכלית במשק.

"מדובר בנפילה חריגה, של 12.6% בנתוני היצוא התעשייתי של יוני לעומת מאי. על אף שמדובר בנתון של חודש אחד, כאשר מסתכלים על כל השנה אתה רואה מגמה ברורה של ירידה כבר שנה שלמה, אם כי מתונה יותר. זה מאוד מדאיג. ההסבר מובן - חולשת הביקושים בעולם", הסביר בשיחה עם "גלובס" יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, ומי שהיה בכיר באגף התקציבים באוצר.

"בעקבות הנתון החריג והמדאיג, אני סבור כי הצמיחה ברבעון הזה - בניגוד לבנק ישראל, שאומר שהיא נשמרה ברמה של 3% - תעמוד על 2.5% בלבד, ואף נמוך מזה. גם הירידה ביבוא מוצרי בני קיימא מעידה על הפסימיות של משקי הבית, שעוצרים רכישות שאינן לצורך שוטף" הוסיף כץ. "נראה מדד משולב עוד כמה ימים בפעם הראשונה בשנה יורד ל-0.1%. נתוני היצוא, בשילוב האינפלציה הנמוכה, יביאו לירידה נוספת בריבית, אם לא בסוף החודש הזה, בסוף החודש הבא. כמו כן, בנק ישראל יעדכן את תחזית הצמיחה ל-2013 - מ-3.4% ל-3% בקירוב".

לפי נתוני הלמ''ס, היצוא התעשייתי ירד ביוני ביותר מ-12% לעומת מאי, ומסכם ירידה רבעונית של 3% לעומת הרבעון הראשון של השנה, אז היתה ירידה שלכ-1% בלבד לעומת הרבעון הקודם. מטרידה במיוחד הירידה החדה ביצוא הי-טק, המהווה כמחצית מהיצוא התעשייתי, על פי נתוני המגמה, ב-10.7% בחישוב שנתי, בהמשך לירידה של 7.7% בחישוב שנתי ברבעון הראשון של 2012. כמו כן, הגירעון המסחרי עמד ביוני על 7.3 מיליארד שקל, גדול פי 2.5 לעומת ביוני אשתקד. יתרה מזו, היצוא כאחוז מהיבוא צנח ל-67.5% לעומת 75.4% ב-2011 ו-83.2% ב-2010.

לדברי אורי גרינפלד, מנהל מחלקת מקרו בפסגות, "למרות הירידה ביצוא התעשייתי בחודשים האחרונים, בראייה שנתית לא נראה ירידה ביצוא בשל הכניסה של המפעל החדש של אינטל, שיאזן קצת כלפי מעלה. ברור שברגע שהלקוחות הגדולים (ארה''ב, אירופה וסין) נמצאים בכזו בעיה כלכלית, היצוא שלנו נפגע, וממשיך להיפגע". בעקבות פרסום הנתונים, בפסגות מתכננים גם להוריד את תחזית הצמיחה לשנה הנוכחית. לדברי גרינפלד, "בהמשך השנה נראה עוד האטה בצמיחה, ולפיכך היא תעמוד ב-2012 בין 2.5% ל-3%. לטעמי, קרוב יותר ל-2.5%".

לגבי התפתחות הריבית במשק סבור גרינפלד כי "שיעור האבטלה עולה וימשיך לעלות, וזה מפחית את הגורמים האינפלציוניים. אבל עדיין ישנם כאלה - כמו שכר דירה, שמהווה כרבע מהמדד וצפוי להמשיך לעלות; גם החשמל, הארנונה, המים והמזון. לערכתנו, בראייה האינפלציה שנה קדימה, היא מעל היעד - 2.4%. זה אומר שכרגע הריבית הריאלית במשק ממשיכה להיות שלילית. בנק ישראל רואה את זה, ואם נוסיף את הסיפור של הגירעון התופח, יהיה קשה לבנק ישראל להמשיך להוריד את הריבית. מה גם שבנק ישראל ימהר להיפטר מהתחמושת המוניטרית שישנה, כי הוא חושש מאוד מהתפתחויות אירופה".

"הנתונים מדאיגים, ומוכיחים כי ההאטה בכלכלה העולמית ובסחר העולמי משפיעים מאד על הייצוא הישראלי. הנתונים מצביעים על הצורך הדחוף להקצות משאבים ראויים לסיוע בשיווק של החברות הישראליות שמייצאות אל השוק הבינלאומי", אמר בהתייחס לנתונים החדשים יו"ר מכון היצוא, רמזי גבאי.

השפעה ניכרת

משרד התמ"ת השיק באחרונה קרן מיוחדת, בהיקף של 35 מיליון שקל בקירוב, להרחבת הכלים של יצואנים ישראלים לזהות ולהתבסס בשווקים חדשים. לדברי גבאי, הנתונים האחרונים מלמדים כי אין די בסכום שהועמד למען הפעלת קרן זו, וכי יש לפעול ללא דיחוי כדי להגדיל את המסגרת התקציבית שלה, לכ-200 מיליון שקל. זאת, כדי שתהיה אפקטיבית בעבור היצואנים.

חרף הנתונים המדאיגים, מכון הייצוא עדיין לא שינה את התחזית שלו לסוף השנה, והיא עדיין מדברת על קיפאון. עם זאת, כלכלני המכון מתכוונים לבחון בחודשיים הקרובים את התאמת התחזית לסוף השנה, בהתאם לנתוני הייצוא בחודשים יוני ויולי.

היצוא התעשיתי
 היצוא התעשיתי