אנטרופי ביטלה את התנגדותה לעסקאות בעלי עניין באפריקה

חברת הייעוץ למוסדיים ממליצה כעת לאשר התקשרויות בין אפריקה נכסים לדניה סיבוס לבניית קניון ברומניה ■ אישור העסקה מצריך רוב מיוחד

אנטרופי, חברת הייעוץ לגופים המוסדיים, שינתה את המלצתה לגבי שתי התקשרויות בין החברות אפריקה נכסים ודניה סיבוס, המשתייכות לקבוצת אפריקה ישראל, כך נודע ל"גלובס". בתחילה המליצה אנטרופי למוסדיים להצביע נגד העסקאות שבהן תרכוש אפריקה נכסים שירותי בנייה ותקבל הלוואה מהחברה האחות דניה סיבוס. אך בהמשך הפכה את המלצתה נגד העסקאות לתמיכה בהן, למרות שככל הידוע, ההצעה של דניה גבוהה במאות אלפי אירו מהצעות שהוגשו על ידי קבלנים אחרים.

בשורה התחתונה קבעו באנטרופי כי "בהינתן ההבהרות שניתנו, ההתקשרויות המוצעות סבירות, ומשכך אנו משנים את המלצתנו המקורית וממליצים לאשר".

אסיפת בעלי המניות של אפריקה נכסים לאישורן של שתי העסקאות תתכנס מחרתיים, יום שלישי. כיוון שמדובר בעסקה בין חברות אחיות, מתבקשת אסיפת בעלי המניות של אפריקה נכסים לאשר את העסקה ברוב מיוחד, הכולל יותר מ-50% מבעלי מניות המיעוט.

על פי תנאי העסקה הראשונה, תבצע דניה עבור אפריקה נכסים עבודות להקמת קניון בעיר פלויישט שברומניה, תמורת כ-16 מיליון אירו ועמלות ניהול נוספות. מדובר בעבודות שלד, פלדה, איטום והכנה אלקטרו-מכנית לבניית הקניון.

אפריקה נכסים מבהירה כי "התמורה הוגנת וסבירה בהתחשב בהיקף ובסוג עבודות הביסוס לצורך הקמת הקניון, וכן לאור ניסיונה העשיר של דניה בביצוע עבודות קבלניות. תנאי ההתקשרות זהים לעבודות שמבצעת דניה עבור צדדים שלישיים".

ואולם, האנליסט מתי אהרון מאנטרופי סבר תחילה כי "נימוקי ועדת הביקורת אינם נותנים מענה למספר שאלות מהותיות, ובהן אם היא ניהלה מו"מ עם בעלת השליטה להשגת תנאי עסקה מיטביים, ואם אלו התנאים הטובים ביותר שניתן להשיג". לאור זאת המליץ אהרון להתנגד לאישור העסקה. אולם בחלוף כמה חודשים שינה אהרון את דעתו בנימוק כי "על אף שהצעת המחיר שנתקבלה מדניה הייתה גבוהה מהצעות המחיר האחרות במאות אלפי אירו, להערכת החברה, התמורה הינה הוגנת וסבירה, בהתחשב בהיקף וסוג העבודות".

עסקת ההלוואה אושרה לבסוף

בעסקה השנייה בין שתי החברות תעניק דניה לאפריקה נכסים הלוואה בגובה של 4.5 מיליון אירו, שתשמש לעמידה בהון עצמי מינימלי הנדרש על ידי הבנק המלווה את הקמת הקניון. חברת הפרויקט של אפריקה נכסים תשתמש בסכום זה כדי לעמוד בהתחייבויותיה על פי הסכם העבודות, לרבות למימון התשלומים המגיעים לדניה עצמה. ההלוואה תיפרע בארבעה תשלומים עד שנת 2016.

אפריקה נכסים הבהירה כי "שיעור הריבית בגין ההלוואה הינו סביר, גם בהתחשב בכך שההלוואה נועדה במהותה לאפשר את ביצוע ההתקשרות לביצוע העבודות לבניית הקניון".

כיוון שאהרון המליץ להתנגד להתקשרות בהסכם הקמת הקניון, הוא התנגד אוטומטית גם להסכם הלוואה, אולם כאמור גם לגביה הוא שינה את דעתו. "אמנם חלק מהקבלנים האחרים הציעו תנאי מימון, אך ההחלטה התקבלה בעיקרה על בסיס יתרונותיה של דניה. מכל מקום, גם תנאי ההלוואה מדניה סבירים כשלעצמם", כך אהרון.

פעילות הייעוץ למוסדיים של אנטרופי נחשבת לבלעדית בשוק, והמוסדיים נוטים להצביע באספות בהתאם להמלצות החברה. מנכ"ל החברה הוא גל סטאל, ובתפקיד הנשיא מכהן רו"ח שלמה זוהר, בעבר רואה החשבון של קבוצת אפריקה ישראל וכן של חלק מעסקיו הפרטיים של לב לבייב, בעל השליטה בקבוצה. זוהר מחזיק באופציות שמימושן יקנה לו 7.5% ממניות אנטרופי.