"יצוא גז עלול לייקר את מחיר הגז לצריכה מקומית"

בראיון ל"גלובס" מסביר מומחה הגז של S&P העולמית מדוע מחיר הגז שקיבלה חברת החשמל מ"תמר" נמוך יחסית, למה חלון ההזדמנויות ליצוא הגז הישראלי הולך ונסגר וכיצד ישפיע ייצוא גז על מחיר הגז בשוק המקומי

מחיר הגז שנקבע בהסכמים בין תמר לחברת החשמל נמוך מהמקובל ברוב השווקים בעולם. כך אומר מרק חביב, מומחה בינלאומי לתשתיות גז מ-S&P העולמית. חביב ביקר לאחרונה בישראל לצורך השתתפות בכנס בנושא מימון תשתיות גז שיזמה מעלות S&P. יחד עמו התראיין איתי רפל, אנליסט תחום תשתיות ופרויקטים ב-S&P מעלות.

- כיצד אתה מעריך את האטרקטיביות של הגז הישראלי ליצוא?

"נכון להיום התנאים ליצוא גז מצוינים. הביקושים עולים וההיצע מוגבל. אבל הסיכונים הולכים ומתגברים ככל שנתקדם לקראת סוף העשור. יש בהחלט פוטנציאל שהשוק יהפוך יותר לשוק של קונים ופחות לשוק של מוכרים".

- כלומר יש חלון הזדמנויות ליצוא הגז שעשוי להיסגר?

"יש חלון שנוצר כתוצאה מהיצע מוגבל של גז נוזלי וזה מציב את ספקי הגז בעמדת מיקוח חזקה. להערכתנו, המצב הזה יימשך בטווח הקצר והבינוני, עד שהפרויקטים הגדולים להנזלת גז במקומות כמו ארה"ב ואוסטרליה ייכנסו לשוק. לאורך זמן אנחנו רואים סיבות טובות להאמין שזה יתרכך, אבל גם אם העולם יגיע לנקודת איזון אחרת לקראת סוף העשור, זה לא אומר שיצוא הגז יפסיק להיות עסק רווחי, אלא רק שיהיה פחות רווחי. גם בנפט היו תקופות יותר טובות ופחות טובות".

רפל: "אנחנו מאמינים שתמונת היצוא בעתיד תהיה שונה מהתמונה הנוכחית. אם ניקח למשל את סוגיית המימון אנחנו רואים כבר היום תחרות גדולה על המימון שהבנקים מסוגלים לתת לפיתוח פרויקטים של יצוא גז. המגמה הזו תחריף בעתיד, כשייכנסו לתוקף כללי רגולציה שיגבילו את יכולת הבנקים לתת מימון".

שוק היעד העיקרי כיום ליצוא גז הוא המזרח הרחוק. המחיר שניתן לקבל עבור גז נוזלי (LNG) במדינות כמו יפן, טייוואן ודרום קוריאה נע בין 14 ל-18 דולר.

ישראל מרוחקת יחסית מהמזרח הרחוק, מה שעשוי לייקר את מחיר הגז הישראלי בגלל הוצאות ההובלה הגבוהות יחסית. חביב סבור כי הדבר לא יפגע בסיכויי יזמי הגז הישראלים. "לא הייתי אומר שלישראל יהיו בעיות לייצא לאסיה. נכון שהאוסטרלים, הקטארים, המלזים והאינדונזים הרבה יותר קרובים לשוק האסייתי, אבל מצד שני יצואן גז בארה"ב חתם לאחרונה על הסכם עם הודו".

ארה"ב חוללה רעידת אדמה בשוק הגז כשפיתחה בשנים האחרונות טכנולוגיה שמאפשרת הפקת גז לא קונבנציונלי מפצלי גז. הטכנולוגיה הזו גרמה להצפת השוק האמריקני בגז זול ולירידות של עד 90% במחירי הספוט של גז טבעי באזורים מסוימים. המחירים שמגיעים כיום ל-2.5 דולר יוצרים "הזדמנות עצומה" ליצוא, אומר חביב. אם יתממשו כל המיזמים שבצנרת, ארה"ב תהפוך ליצואנית הגז הגדולה בעולם - אלא שזה כנראה לא יקרה. "נכון להיום הממשל (האמריקני, ע"ב) העניק רק רישיון יצוא אחד למדינות שאינן חתומות על הסכמי סחר חופשי עם ארה"ב", אומר חביב. בדצמבר 2011 הוטל איסור על הוצאת רישיונות נוספים עד שהשפעת היצוא על המשק האמריקני תיבחן לעומק. המחקר הראשון הראה שליצוא תהיה השפעה מסוימת על מחירי השוק המקומי".

- כיצד יצוא גז מביא להתייקרות מחיר הגז בשוק המקומי?

"ניקח כדוגמה את השוק האמריקני, שהיום המחירים בו מאוד נמוכים, בסביבות 2.5 דולר ליחידת חום (mmbtu) - אם 20% מהגז הזה יופנה ליצוא, תהיה לכך השפעה אינפלציונית ממשית על מחירי הגז המקומי. אם אתה מדבר על השוק הישראלי, מרכיב הגז הפוטנציאלי ליצוא הוא גדול יותר באופן יחסי, אבל ניתן למנוע את הלחצים על ידי קביעת מכסות והתאמת ההיצעים לביקושים. המחקר השני יתפרסם לקראת ספטמבר ואז נדע יותר בוודאות מה תהיה המדיניות לגבי חלוקת רישיונות יצוא".

- לארה"ב יש מספיק גז למילוי צורכי המשק המקומי ל-120 שנה. למה שלא תייצא חלק ממנו?

"השאלה היא אם כל הגז הזה יהיה באמת נגיש. יש עדיין שאלות לגבי הבטיחות וההשפעה הסביבתית של הפקת גז מפצלים. יש מדינות שאוסרות על הפקת גז מפצלים כמו מדינת ניו יורק. יש קבוצות של תעשיינים וצרכנים שרגישים ליצוא בגלל ההשפעה על המחיר המקומי. הביקוש לגז צפוי לעלות כתוצאה ממעבר לייצור חשמל בגז במקום פחם וכניסת המכוניות חשמליות. ככל שהמחירים יישארו נמוכים נראה גידול בביקושים. השאלה היא רק בכמה ובאיזו מהירות".

העיניים בשוקי הגז הבינלאומיים נשואות כרגע לכיוון סין, שמסומנת כמדינה הבאה שתעבור תהליך דומה לזה שעברה ארה"ב, משום שבשטחה נמצאים מרבצי פצלי גז שאינם נופלים בגודלם מאלה של מעצמת העל האמריקנית.

- עד כמה הסינים קרובים להפוך מיבואנית גז למעצמה כמו ארה"ב?

"הם התחילו לחלק רישיונות כבר בשנה שעברה ולפתח שדות עם חברות זרות. הבנתי שכבר החלה הפקת גז מהפצלים בסין, אבל עדיין לא בהיקפים מסחריים. לממשלה שם יש יכולת גדולה להפנות השקעות לכיוון הזה, אבל התשתית שלהם עדיין זקוקה להשקעות ענק, יותר מבארה"ב. התהליך הזה יבוא לידי ביטוי להערכתנו לקראת סוף העשור, לא רק בסין אלא גם במקומות אחרים".

סוגיית מחיר הגז התעוררה לפני כמה שבועות במלוא עוצמתה סביב אישור הסכם הגז בין חברת החשמל לבעלי הזכויות במאגר תמר. המתנגדים טענו שמחיר הבסיס בהסכם ונוסחת ההצמדה שלו יובילו לייקור החשמל בישראל ומגלמים עלויות יתר של 8 מיליארד שקל לפחות. חביב אינו רואה זאת כך.

"המחיר בהסכם עם תמר סביר"

"מחיר הבסיס בהסכם בין תמר לחברת החשמל הוא בהחלט מתחת למחיר השוק, ביחס למקובל ברוב השווקים", אומר חביב, "הוא נמוך מהמקובל באירופה או במזרח הרחוק וגבוה מבארה"ב, אבל בסך הכול הייתי אומר שהוא זה בחלק התחתון של טווח המחירים".

רפל: "קשה להשוות את המחיר בתמר שמספקת את הגז לישראל באמצעות צינור למחירים בשווקים שמבוססים על יבוא גז נוזלי, שכרוך בתהליך הרבה יותר מורכב".

חביב: "המחיר נראה סביר גם בהשוואה להסכמי גז המוזרם בצנרת כמו הגז הרוסי שמיוצא לאירופה".

השאלה הבוערת כיום היא איזה חלק מעתודות הגז שלה תאפשר ישראל לייצא, ובאילו תנאים. את התשובה לשאלה הזו אמורה לספק בסוף החודש הוועדה הבינמשרדית לבחינת מדיניות הממשלה בנושא הגז הטבעי בראשות מנכ"ל משרד האנרגיה והמים שאול צמח. בדוח הביניים שלה המליצה הוועדה לשמור עתודה אסטרטגית בהיקף של כמחצית מכמות הגז שהתגלתה עד כה, כמות שאמורה לספק את צורכי מדינת ישראל ל-20 שנה לפחות.

- מה דעתך על המלצות הביניים של הוועדה?

"מנקודת מבט של ביטחון אנרגטי היתרונות של המלצות הוועדה ברורים אבל מנקודת המבט של היזמים ההמלצות יוצרות אי ודאות מסוימת, יש לזה פוטנציאל ליצור תנודתיות בתזרימי המזומנים החזויים".

רפל: "רגולציה יכולה להגביל את היכולת לפתח מאגרים ולפגוע בכדאיות הכלכלית. השחקנים הגלובליים בשוק הגז יודעים להתמודד עם סיכוני רגולציה, אך ספק אם זה שיקול בהתמודדות על השגת מימון לפרויקטים".

LNG
 LNG