קשת לבג"ץ: לגבות מערוץ 10 ורשת את חובותיהם

לטענת זכיינית ערוץ 2 קשת, היא הזכיינית היחידה ששילמה לרשות השנייה את דמי הזיכיון והתמלוגים: "הקלות ברגולציה מבורכות - אך עליהן להינתן בשוויון"

זכיינית ערוץ 2 קשת מורידה את הכפפות ומגישה היום (ב') עתירה לבג"ץ נגד הרשות השנייה, שר האוצר ושר התקשורת, בגין אי-חקיקת תקנות החזר הכספים העודפים בקופת הרשות השנייה.

למעשה קובלת קשת על כך שהיא הזכיינית היחידה ששילמה את דמי הזיכיון והתמלוגים למדינה בשנה האחרונה, ואילו רשת וערוץ 10 אינם משלמים את חובותיהם.

ערוץ 10 לא שילם 45 מיליון שקל, העומדים במחלוקת, ושהערוץ מבקש להמירם לחובות תוכן, בטענה כי אחרת ייסגר. גם רשת טרם שילמה לרשות את חובה, שעומד ככל הידוע על מעל 20 מיליון שקל.

היום התקיים בוועדת הכלכלה דיון שיזמה רשת נגד קשת, בו נטען כי קשת אינה עומדת במחויבויות החוק החלים עליה. "רשת הגדילה לעשות ותוקפת את שידורי קשת, תוך שהיא לא ממלאת את הוראות החוק ומנצלת את הכספים שלא שילמה לצורך תחרות לא הוגנת בקשת", אומרים בקשת.

נמנעים החזרים מקשת

לפני כחצי שנה היה על זכייני הטלוויזיה המסחרית בישראל לשלם יתרת חובם למדינה בגין דמי זיכיון ותמלוגים. "הזכייניות, ורק הזכייניות, באמצעות דמי זיכיון קבועים מממנים את פעילות הרשות השנייה, שכן הרשות אינה זוכה לתקציב מקופת המדינה", טוענת קשת, באמצעות עורכי הדין בנימין רוטנברג, אמיר ונג ובועז סיטי ממשרד רון גזית, רוטנברג ושות'.

לטענתה, "בינואר 2010, במסגרת תיקון חקיקת חוק הרשות השנייה להארכת הזיכיון של ערוץ 10, נקבע כי לזכייניות תינתן אפשרות לדחות בשנתיים את תשלום חובן ולשלמו ביום האחרון של שנת 2011. ערוץ 10 זכה לדחיית תשלום של כ-40 מיליון שקל; רשת - כ-20 מיליון שקל; קשת - כ-10 מיליון שקל. תשלום החובות בסוף שנת 2011 צפוי היה ליצור ברשות עודף תקציבי, ולכן נקבע כי הזכייניות זכאיות להחזר כספים".

לפי החוק, היה על שר האוצר ושר התקשורת להתקין תקנות עד לסוף מארס 2012, על מנת לאפשר לזכייניות לקבל לידן חזרה את הכספים העודפים שנמצאים בקופת הרשות. השרים נמנעו, על-פי קשת, מקביעת התקנות, דבר המונע החזר לקשת.

לדברי קשת, התקנות לא נקבעו, בעיקר משום שהרשות השנייה לא גבתה כספים משתי הזכייניות האחרות, במיוחד מערוץ 10 השרוי במצוקה קיומית.

"הרשות השנייה נמנעת כביכול מלגבות מרשת וערוץ 10 את חובותיהם. אלא שבמהלך 2012 הרשות דווקא קיבלה סכומים מסוימים מערוץ 10 ומרשת, אולם היא בחרה לייחס אותם לתשלומים שוטפים ולא כתשלום חוב דחוי, דבר שמשמעותו שסכומים המשולמים לה לא נכנסים לחישוב הכספים העודפים. בכך למעשה החליטה הרשות, ללא הביסוס הנדרש, שלאותם סכומים אין כל נגיעה להחזר הכספים המגיעים לקשת", טוענת קשת בבג"ץ.

לדברי קשת, "ההתנהלות כולה - הן של השרים והן של הרשות - 'משמרת' את מעמדה של קשת כמממנת חלקן של רשת וערוץ 10 בתקציב הרשות השנייה. הקלות מעול הרגולציה ומעולן של מחויבויות כספיות הן מבורכות וראויות, אך עליהן להינתן בשוויון ובשקיפות".

"זהירות וענווה"

מערוץ 10 נמסר כי "ניתן היה לצפות ממי שעל ראשו מונח גוש חמאה גדול, בדמות חוב של מעל מיליוני שקלים בתוכן מסוגה עילית, שילבש זהירות וענווה בטרם ייצא לשמש הבוהקת של בג"ץ".

מרשת נמסר כי "עיתוי לא מקרי זה של הגשת הבג"ץ אינו מפתיע, לאור הדיון בעניין הפרות תנאי החוק והזיכיון של קשת, כפי שהתנהל היום בוועדת הכלכלה של הכנסת".