"ד"ר דום": התכוננו למפולת גדולה שגם ה'פד' לא יוכל למנוע

הכלכלן הפסימי נוריאל רוביני דבק בעמדתו, לפיה ב-2013 תתרחש "סערה מושלמת" בשווקים ■ הסיבות המרכזיות: הסיכונים הגיאו פוליטים, מיתון בכלכלה הגלובלית משבר החוב האירופי ועוד

הפרופ' לכלכלה נוריאל רוביני, שרבים מכנים אותו "ד"ר דום" בשל התחזיות הפסימיות שהוא מספק ועל כך שהצליח לחזות את המשבר הכלכלי ב-2008, חוזר שוב על תרחיש האימים אותו הוא תאר בעבר ומציין 5 גורמים שעשויים לדרדר את הכלכלה העולמית, בראיון שהעניק לאחרונה ל"רויטרס".

הגורמים אותם הוא ציין הם משבר החוב האירופי שמחריף מיום ליום, ה"צוק הפיסקאלי" בארה"ב שמשמעו קיצוץ בהוצאות והגדלת המסים, כאשר לשיטתו של רוביני עניין זה עשוי לגרור את הכלכלה הגדולה בעולם למיתון (בשל הפגיעה בצריכה הפרטית).

מעבר לכך, רוביני מציין גם את ה"נחיתה הקשה" מולה ניצבת כלכלת סין, האטה מתמשכת בכלכלות השווקים המתעוררים ולבסוף גם הסיכונים הגיאו-פוליטים שהתגברו לאחרונה בעקבות רוחות המלחמה המנשבות במזרח התיכון. "בשנה הבאה הפחית תהיה גדולה מדי כך שיהיה קשה מאוד לגלגל אותה על הכביש,לכן, צפויה סערה כלכלית מושלמת", דברי רוביני.

אומנם תחזית האימים של רוביני אינה חדשה, אך היא מקבלת משנה תוקף לנוכח ההאטה בכלכלה הגלובלית ומשבר החוב האירופי, שרבים רואים בו כמניע המרכזי לכל הבעיות הכלכליות היום.

בנוגע לשוק המניות, רוביני אמר באותו ראיון כי שנת 2012 תהיה "שנה אבודה" עבור שוקי המניות וכי הסערה הכלכלית תגרום לירידות חדות ב-2013, שגם ה'פד' יתקשה לעצור. "יהיה ראלי שיימשך אולי כשבוע, משום שאנשים התעודדו קצת מדבריו של ברננקי שסיפק רמזים מועטים לגבי האפשרות שה'פד' ינקוט במדיניות מרחיבה, אך אם הכלכלה נחלשת הדבר ישפיע על התוצאות הכספיות של החברות והפעולות של ה'פד' לא יעזרו", אמר רוביני בהקשר לעדותו של ברננקי בקונגרס אמש.

רוביני הוסיף ואמר כי בסוף, הפעולות של ה'פד' לא יועילו וכי עדיף יהיה לו לשקול פעולות אחרות כגון הקלות אשראי ואף לשקול רכישת מניות.