אין שום דבר שברננקי יכול לעשות לגבי שתי הבעיות האלה

אמיר כהנוביץ', הכלכלן הראשי של כלל פיננסים, מבהיר: "שני הסיכונים עיקריים שעומדים בפני ארה"ב כיום הם כנראה המשבר הפיסקאלי באירופה וסיכון צוק הכספים בארה"ב"

גם אם ישיק בסופו של דבר תוכנית הקלה כמותית (QE3) בארה"ב, אין שום דבר שיו"ר הפדרל ריזרב, בן ברננקי, יכול לעשות לגבי שתי בעיות גדולות - המשבר הפיסקאלי באירופה, ו"הצוק הפיסקאלי" בארה"ב.

"שני הסיכונים עיקריים שעומדים בפני ארה"ב כיום הם כנראה המשבר הפיסקאלי באירופה, הכולל גם את האטת הסחר העולמי, והסיכון השני הוא סיכון צוק הכספים, כאשר ב-1 בינואר 2013 יפוג חוק שיגרום לעלייה בשיעור המס השולי של כמעט של כל האמריקאים וכתוצאה יכניס באופן אוטומטי לתוקף שורה של קיצוצים בהוצאות הממשל", כך מבהיר היום אמיר כהנוביץ', הכלכלן הראשי של כלל פיננסים.

קרי, כהנוביץ' מעריך כי הביקושים בארה"ב ירדו משמעותית, הוצאות הצרכנים ירדו והוצאות הממשלה ירדו. "ל'פד' אין כבר כלים להילחם בשתי הבעיות הללו ומה שנותר לברננקי הוא רק לדחוק בחברי הקונגרס להתמודד עם החלק שבידיהם, והוא האתגרים הפיסקאליים".

אתמול, הפציר ברננקי בפני הפוליטיקאים בארה"ב לפעול למניעת ה"נפילה" הפיסקאלית בארה"ב - כינוי לשורה של העלאות מסים וקיצוצים בתקציב שייכנסו לתוקף בתחילת 2013, אלא אם המחוקקים ינקטו צעדים, מה שעשוי לקרות רק אחרי הבחירות לנשיאות ב-4 בנובמבר. "על הפוליטיקאים לפעול במהירות", אמר במהלך עדותו החצי-שנתית בסנאט.

"הדמוקרטים מצידם רוצים העלאת מס על עשירים והרפובליקנים מתנגדים לכך", סיכם כהנוביץ'. "איך שזה נראה כעת, הם יגיעו לפשרה בכיוון של פחות מס הכנסה על עשירים (עד 40%) אך יותר מס על דיבידנדים (עליה מ-15% ל-20%). כלומר, אנחנו לא נותנים משקל גדול לסיכון של צוק הכספים".