ראש בראש: יותר מפתחי אפליקציות מעדיפים את האנדרואיד

יותר ויותר מפתחי אפליקציות בארץ ובעולם מחליטים להתמקד במכשירים מבוססי אנדרואיד על חשבון האייפון והאייפד ■ האם אפל תאבד את הבכורה בתחום?

מאז שהוקמה חנות האפליקציות של אפל ביולי 2008, שמרה מערכת ההפעלה iOS של האייפון והאייפד על מעמדה כחביבת קהל המפתחים. למעלה מ-650 אלף אפליקציות פותחו למערכת של אפל ועשרות מהן הפכו לשם דבר בעולם הסמארטפונים. יתרה מזאת, רבות מהאפליקציות הפכו לנחלתם של משתמשי אפל בלבד - מה שגרם לקנאה בקרב משתמשי סמארטפונים אחרים, ובראשם משתמשי האנדרואיד, מערכת ההפעלה של גוגל. כך, אפליקציות כמו אינסטגרם הפוטוגנית או Temple Run הממכר זכו לבאזז נרחב ולמספר הורדות מכובד ביותר.

חודשים רבים עברו עד שהאפליקציות האלה הגיעו לסביבה המתחרה של האנדרואיד. למרות האיחור האופנתי, הן זכו לנתוני הורדה מרשימים במיוחד. כך, אינסטגרם רשמה 5 מיליון הורדות בחנות האפליקציות של האנדרואיד, Google Play, בתוך שישה ימים בלבד. כשיצאה הגרסה לאייפון עברה חצי שנה עד שהאפליקציה הצליחה להגיע לכמות דומה של הורדות. גם במקרה של Temple Run נרשמה היסטריה עם 5 מיליון הורדות בתוך שבוע לאחר 45 מיליון הורדות בסך הכול ב-iOS.

משתמשי האנדרואיד נאלצו להתרגל לכך שהם נמצאים בעדיפות שנייה אצל המפתחים, כשבמקרה הטוב הם זוכים לאפליקציות מדוברות רק בהשקה מקבילה או קרובה יחסית לזו שבמכשירי אפל. אבל נראה שהתמונה הולכת, הפעם לטובת האנדרואיד.

מחקר מקיף שערכה חברת האסטרטגיה Vision Mobile בקרב למעלה מ-1,500 מפתחים, אשר פורסם באחרונה, מראה כי 76% מהמפתחים בונים השנה אפליקציות לאנדרואיד לעומת 66% שמפתחים לאייפון. עדיין לא מדובר במהפך, אבל בהחלט ניתן לדבר על סנטימנט.

"באנדרואיד יותר קל להתבלט"

הגישה הזו מאפיינת גם את השוק הישראלי. כמה חברות סטארט-אפ ישראליות כבר רואות את האור שבקצה האנדרואיד ובחרו במערכת ההפעלה מבית גוגל בתור ההעדפה הראשונה שלהן לפיתוח אפליקציה. למעשה, לחלקן אין אפילו גרסת אייפון זמינה עדיין. מדובר במהלך נועז וגם משתלם - הפיתוח לאנדרואיד מתגלה בלא מעט מקרים כהצלחה.

"החלטנו לבחור באנדרואיד כי היה לנו קל יותר להתבלט בתוך חנות האפליקציות. אמנם היום היחס קטן יחסית, אבל כשהקמנו את החברה היו לאנדרואיד 30 אלף אפליקציות לעומת 150 אלף ב-iOS", מסביר עומר פרצ'יק, מייסד-שותף ומנכ"ל any.do, שפיתחה אפליקציה מיוחדת לארגון משימות יומיומיות. "מאז האנדרואיד כבר הצליח להדביק פערים וקצב הגדילה בו הרבה יותר מהיר". לדברי פרצ'יק, סיבה נוספת לכך שהחברה החליטה ללכת על האנדרואיד נובעת מכך שמערכת ההפעלה מציעה יותר תכונות שאינן זמינות ב-iOS.

גם אלון עצמון, מייסד-שותף ומנכ"ל iOnRoad, המפתחת אפליקציה למניעת תאונות דרכים, החליט לבחור באנדרואיד בגלל האפשריות הטכנולוגיות. "אפשר לעשות שם דברים יותר מורכבים כמו שימוש בסנסורים, במשימות מרובות (מולטי טסקינג) ואפילו בפיצ'ר שמקריא הודעות SMS בזמן נהיגה", הוא מסביר. סיבה נוספת היא היכולת להוציא גרסת בטא ניסיונית באנדרואיד ו"להשתפשף מול הקהל, דבר שמסובך ב-iOS ואפשרי רק ספציפית מול כל משתמש בנפרד. באנדרואיד יש שדה מבחן אמיתי", הוא אומר.

עודד וולוביץ', מייסד-שותף ומנכ"ל CallApp, שמפתחת אפליקציה שמאפשרת קבלת מידע מרשתות חברתיות על שיחות נכנסות, מסביר כי ההחלטה ללכת על האנדרואיד נבעה קודם כל משיעור החדירה של המכשירים. "היום על כל מכשיר אייפון נמכרים 2-3 מכשירי אנדרואיד", הוא אומר. סיבה נוספת היא העובדה שהפיתוח לאנדרואיד, במובנים מסוימים, יותר פשוט ויותר קצר. "למשל, הגישה לספר הטלפונים - חלק מרכזי באפליקציה שלנו - הרבה יותר נוחה באנדרואיד", מסביר וולוביץ'.

ההכנסות - לא הכי חשובות

חנות האפליקציות של אפל נתפסו מאז ומעולם כמקום שאפשר לעשות בו יותר כסף מאשר בחנות של אנדרואיד. המחקר של Vision Mobile מאשש את הטענה הזו ומראה שההכנסה החודשית הממוצעת מאפליקציה ב-iOS עומדת על 3,693 דולר לעומת 2,735 דולר בלבד באנדרואיד. זו גם הסיבה שב-iOS יש רוב (66%) לאפליקציות בתשלום. באנדרואיד, לעומת זאת, 80% מהאפליקציות בתשלום הורדו פחות מ-100 פעמים.

פרצ'יק מסביר כי אחת הסיבות לכך היא העובדה שהמשתמש נדרש להכניס את פרטי כרטיס האשראי כחלק מתהליך ההרשמה לחנות האפליקציות של אפל. "העובדה שזו ברירת מחדל ב-iOS היא נכס מאוד גדול לאפל. באנדרואיד מבקשים כרטיס אשראי רק כשאתה רוצה לרכוש אפליקציה בתשלום ואז יש משתמשים שפשוט מתייאשים ומוותרים על התהליך".

לדברי עצמון, היחס בין היכולת לעשות כסף מהאפליקציות של אפל לעומת אפליקציות לאנדרואיד עומד על 1:13. "במשך שנים אפל הרגילה את משתמשיה לרכוש שירים ב-99 סנט באייטיונס והמודל עבר במהרה גם לאפליקציות וחינך את המערכת לכיוון הזה. באנדרואיד נוצר סטטוס קוו הפוך שרוב האפליקציות הטובות כמו אנגרי בירדס או Whatsapp הן בחינם לעומת אפל", מסביר עצמון.

ישלמו כמה שישלמו המשתמשים, המחקר של Vision Mobile מבהיר כי פוטנציאל ההכנסות לא מהווה את הקריטריון העיקרי עבור מפתח לבחירת מערכת ההפעלה שאליה יפתח את האפליקציה הבאה שלו אלא רק הרביעי בחשיבותו (30% מהמפתחים), אחרי הוצאות פיתוח נמוכות (43%) וסביבת פיתוח מוכרת (31%). במקום הראשון, הסיבה החשובה ביותר בעיני 54% מהמפתחים היא כמות המכשירים בשוק.

לפי נתוני IDC, האנדרואיד נהנה מיתרון בנתח השוק הגלובלי עם 59% לעומת 23% ל-iOS. בישראל הפער קטן יותר, אך אנדרואיד עדיין מוביל עם 31.2% מהשוק לעומת 24.5% של iOS. על אף ההובלה בשוק, המרואיינים מציינים כי כמות מכשירי האנדרואיד דווקא מהווה בעיה עבור המפתח הממוצע. בעוד ש-iOS רצה על מספר דגמים בודדים של מכשירי אייפון, אייפד ואייפוד, במקרה של אנדרואיד מדובר על עשרות יצרניות מכשירים, שכל אחת בונה מכשירים עם מסכים בגדלים שונים. המפתח, במקרה כזה, נאלץ לבצע התאמה לכל מכשיר ולכל מסך - תהליך שאורך זמן רב יחסית.

ב-iOS הבאזז גדול יותר

הבחירה באנדרואיד די ברורה, אך מה היה קורה אם החברות הישראליות היו הולכות הפוך ומפתחות קודם ל-iOS של אפל? רוב הסיכויים שההצלחה לא הייתה באה כל כך מהר. "אם היינו מתחילים הפוך - כנראה שלא היינו באותה נקודה כי היה לנו יותר קשה להתבלט", אומר פרצ'יק מ-any.do. "באנדרואיד זכינו לקידום בחנות האפליקציות של גוגל ולכיסוי תקשורתי. כנראה שבאייפון לא היינו זוכים לאותה חשיפה".

גם עצמון מאמין כי מצב הפוך היה מקשה על החברה. "אם היינו מפתחים את האפליקציה קודם ל-iOS, אז האפליקציה הייתה נראית פחות טוב", קובע עצמון. "במקרה כזה, לא הייתה לנו אפשרות לבנות גרסת בטא אמיתית ולייצר קהילה גדולה של משתמשים שעוזרת לשפר את האפליקציה".

וולוביץ' דווקא משדר מציאות אחרת. "אם היינו מתחילים עם האייפון אז מבחינת כמות הורדות הדברים היו נראים דומים אבל באופן כללי, באייפון הבאזז והכיסוי תקשורתי גדול יותר", הוא אומר וממהר להסביר: "בארה"ב כמעט כל הכתבים הטכנולוגיים קנו בזמנו אייפון ונשארו איתו. יש מעט כתבים טכנולוגיים שיש להם אנדרואיד ובסופו של דבר, אנשים נוטים לכתוב על מה שיש להם ולכן אפליקציות לאייפון יזכו לבאזז יותר רציני".

זיו אלול, מייסד-שותף ומנכ"ל inneractive, שמתמחה בהגדלת הכנסות מפרסום למפתחי אפליקציות, מוסיף כי לעומת האנדרואיד, ב-iOS יש אתגר קשה של גילוי האפליקציה. "אם לא תגיע למיקום מאוד גבוה ברשימת ההורדות הפופולריות אז תהיה בבעיה. די קשה לפצח ולהבין איך ההגדרות נעשות ומה האלגוריתמיקה של הרשימות הללו", הוא אומר. "לכן, כדי להגיע למקום גבוה צריך לעשות קידום ושיווק ולהוציא על זה כסף. עושה רושם שבאנדרואיד ניתן להגיע למקום גבוה לאו דווקא דרך השקעה בשיווק", אומר אלול.

בדרך למהפך?

להתחיל מ-iOS או לא, החברות מבינות שהן לא יכולות להתעלם מקיומה של מערכת ההפעלה מבית אפל. האפליקציה של any.do, שרשמה באנדרואיד 500 אלף הורדות תוך חודש, הגיעה בתחילת יוני לאייפון ורשמה 100 אלף הורדות תוך יום. "נוצר ביקוש בעקבות האנדרואיד כי משתמשי האייפון רצו להוריד משהו שכבר הצליח במקום אחר", מסביר פרצ'יק.

גם ב-iOnRoad מתכננים בקרוב גרסת iOS, כשעצמון מסביר כי המעבר אליה מהאנדרואיד, שם נרשמו חצי מיליון הורדות, קל יותר כי ישנה התאמה לפחות מכשירים. אלול, אגב, ממליץ בחום לא להישאר נאמן רק למערכת הפעלה אחת - פשוט כי קהל המשתמשים הוא לרוב שונה. "iOS מאוד פופולרי בארה"ב ובמערב אירופה, לעומת אנדרואיד שהוא חזק באסיה. אתה לא יכול לדעת אם האפליקציה תצליח באסיה, בלונדון או בארה"ב ולכן עדיף שתגיע לכמה שיותר קהל".

מכשירי האנדרואיד כבר מפגינים נוכחות בשטח וגם המפתחים מתחילים לגלות עניין, אך השאלה אם בעתיד המצב יתהפך ונראה יותר אפליקציות שמשוחררות קודם לאנדרואיד ואח"כ ל-iOS? עצמון מאמין כי בטווח של 3-4 שנים, כוחות השוק ינצחו. "ברגע שהאנדרואיד יהפוך לרוב מוצק, אז הכף תיטה לטובתו גם בנושא הפיתוח", הוא אומר. גם אלול מאמין כי דברים יכולים להשתנות. "כמעט ולא רואים היום אפליקציות נחשקות שיש רק באנדרואיד כמו אינסטגרם בזמנו באייפון, אבל זה לא אומר שזה לא ישתנה בעתיד", הוא מסביר. "ברגע שיהיה סיפור הצלחה אחד באנדרואיד ונראה אותו קורה אז זה יכול לשנות את התמונה".

המספרים של אנדרואיד מול IOS
 המספרים של אנדרואיד מול IOS