דודו זקן: "נשקול רוטציה בין רואי החשבון של הבנקים"

את הדברים נכתבו במכתב תשובה ששלחו דודו זקן, פרופ' שמואל האוזר ופרופ' עודד שריג לח"כ שלי יחימוביץ' ■ המכתב היה תשובה למכתב ששלחה יחימוביץ' ובו הלינה על כך שרוב הביקורת נעשית על ידי רו"ח אחד

המפקח על הבנקים, דודו זקן, יו"ר רשות ניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר, והממונה על שוק ההון, הביטוח והחיסכון, פרופ' עודד שריג שלחו ביום חמישי מכתב ליושבת ראש מפלגת העבודה ח"כ שלי יחימוביץ' ובו הם הודיעו על כוונתם לבצע מספר שינויים בנושא הפיקוח על מוסדות פיננסים.

במכתב שנשלח הודיעו השלושה שהם בוחנים את הצעדים הבאים: הסדרת רוטציה בין משרדי רואי חשבון המבקרים את פעילותם של הגופים בענף הפיננסים, ובכלל זה בנקים, בתי השקעות וחברות ביטוח; הגבלת נתח השוק של משרדי רואי החשבון הפועלים בסקטורים מסוימים; הקמת גוף פיקוח על עבודת רואי החשבון שמבקרים תאגידים ציבוריים; הבהרת והחמרת כללי אי התלות ותקני הביקורת החלים על רואי החשבון המבקרים את הגופים הפיננסים.

המכתב ששלחו זקן, האוזר ושריג לח"כ יחימוביץ היה בעצם מכתב תשובה למכתב ששלחה יחימוביץ' לשלושה וגם ולממונה על הגבלים עסקיים, פרופ' דייויד גילה בנוגע לסוגייה לפיה הביקורת החשבונאית של רוב הבנקים בישראל מבוצעות על ידי רואה חשבון אחד.

"ריכוזיות הביקורת בגופים אלה, ועמה גם ריכוז המידע על עסקים ועל עסקאות בידי מעטים היא מתכון ודאי לכשל שוק, והיא אף עלולה להביא - במישרין או בעקיפין - לתיאום פעולות בין תאגידים פיננסיים" כתבה יחימוביץ' במכתב שלה.

פנייתה של יו"ר מפלגת העבודה באה בעקבות הערת קרן המטבע העולמית על כך שרואה חשבון אחד מבצע את הביקורת החשבונאית על כמעט כל הבנקים בישראל ועל מרבית נוטלי האשראי במגזר העסקי. קרן המטבע המליצה למפקח על הבנקים לטפל בכך מיידית, ולהתיר את המונופול.

"לצד העברת חוק הריכוזיות בכנסת, שהוא ממילא חוק חלש וחסר שיניים, פעולה נמרצת ומיידית של שלושת הרגולטורים נחוצה כמו אוויר לנשימה. כעת זה קריטי מאי פעם, בשל ההאטה הצפויה בפעילות הגופים הפיננסיים, אשר עלולה לפגוע קשות בכספי החוסכים", אמרה יחימוביץ' בתגובה לאחר קבלת המכתב. "לכך יש להוסיף תופעות תמוהות של מתן אשראי, כאשר אותו רו"ח מבקר בו זמנית גם את מקבל האשראי וגם את הגוף הפיננסי המעניק אותו. אני מברכת על כך שהרגולטורים הבינו שהמצב הנוכחי הוא כשל שוק מסוכן שאין להמשיך בו, ובכוונתי להמשיך ולעקוב אחר יישום צעדים אלו".