הדולר בשער 4, ותודה לך פישר

פישר הותקף בזמנו אבל יתרות המט"ח הצילו את ישראל מקטסטרופה

בכל פעם שהדולר תופס כותרת מוצמדת אליה משום מה תמונתו של הנגיד סטנלי פישר. הרבה ביקורת ספג הנגיד שלנו על מדיניות רכישת הדולרים שלו. מי לא ביקר אותו - האוצר, ה-OECD ומספר כלכלנים בכירים. קשה לשכוח את הביקורת הנוקבת אותה פרסם כאן יועץ קרנות הגידור אבי טיומקין שכינה את פישר "הנגיד הגרוע ביותר בתולדות מדינת ישראל".

בנק ישראל אכן עשה לא מעט טעויות בדרך, סייע בניפוח בועת הנדל"ן וניהל את מלחמת המטבעות בצורה גמלונית משהו, אולם היום נדמה כי אחרוני המבקרים נדמו. יתרות המט"ח הצילו את ישראל מקטסטרופה כלכלית, בנק ישראל אוחז בהן צמוד מאד לחזה ובתקופה כזו הן מחממות את ליבו ולא נראה כי הוא מתכוון לשחררן בעתיד הקרוב.

את ראש הממשלה ושר האוצר שומעים פחות ופחות מתרברבים על הישגי הממשלה בתחום הצמיחה והאבטלה. אחרי שהבלוף הגדול של נתוני האבטלה התפוצץ להם בפרצוף והצמיחה הולכת ומצטמקת כבר ברור לכולם שישראל אינה שונה בהרבה מאחיותיה מעבר לים. הוסיפו לכך את כאבי הראש מכיוון מצרים, סוריה וכמובן איראן ואת כאבי הראש מצד המחאה החברתית שמצליחה לצבור תאוצה ותבינו מדוע המשקיעים הזרים כבר לא רואים בישראל גן עדן.

לנוכח כל אלו די ברור היום שפיחות השקל לעומת הדולר שהגיע בשנה האחרונה ל-18%, מנע קטסטרופה אמיתית שכן הנתונים מראים שכל 10% פיחות תורמים לפחות 1% לצמיחה. לפני שנה נסחר הדולר בשער 3.4 שקלים. לא קשה לראות מה הייתה הצמיחה לולא הפיחות - כמעט אפסית. יהיו כאלו שיאמרו שזה נובע מהתחזקות הדולר בעולם, מהמצב הגיאופוליטי בישראל - הכל נכון. אולם אין ספק היום כי פעולותיו של הנגיד - הפחתות ריבית, רכישות והעלאת תקרת הרכישות השנה יחד עם ההגבלות שהטיל האוצר - מניבות פירות. הפיחות סייע רבות ליצואנים וכיסה לפחות חלקית על הנזק אותו ספגו כתוצאה מהמשבר בגוש האירו.

שאלת ה-4 מיליון דולר הינה מתי ישחרר בנק ישראל את היתרות. התשובה, כך נראה , די ברורה. לא בעתיד הקרוב. האינפלציה אפסית ומבחינה זו הפיחות מגיע בתזמון מושלם. בדרך כלל זולג הפיחות לאינפלציה אולם בעת הנוכחית,כשהמחאה החברתית שוב צוברת תאוצה ובד בבד נשמעים יותר ויותר קולות בעד הקדמת הבחירות, יהיה קשה לראות העלאות מחירים למרות איומי היצרנים והיבואנים. בנקודה זו אני חייב לציין כי היבואנים שלא הגנו על עצמם מפיחות זה מן הראוי ש"יאכלו אותה". כשעלות ההגנה כה נמוכה זו פשוט חזירות להישאר חשוף ולא להגן מתוך הנחה שתוכל להעלות מחיר. מאותו הטעם אני סבור שיצואנים שלא יגנו על עצמם למרות הצפיות להמשך הפיחות הם פשוט פושעים. יצואן לא צריך להרוויח מפיחות. שוק המט"ח מתעתע ושינוי מגמה יכול להגיע בכל רגע.

יציאת המשקיעים הזרים בינתיים מסודרת ולא מלווה בפאניקה ופיחות חד כפי שאירע בברזיל ובמקסיקו. את זה בנק ישראל מאוד אוהב. בתנאים השוררים היום - גירעון בחשבון השוטף, גידול בהשקעות ישראלים בחו"ל והמשך התחזקות הדולר בעולם ימשיך הדולר להתחזק לפחות עד לרמת שיווי המשקל הרצויה 4.2 שקלים לדולר, עליה רמז בנק ישראל כבר בשנת 2009.

אם ימשיך לנהוג בחוכמה, הוא ימתין לפיחות נוסף בטרם ישחרר מקצת מהיתרות כי במלחמת המטבעות אין ניצחון בנוק אאוט. זו מלחמה מתמשכת וכל עוד הגופים הפיננסיים ממשיכים לעשות ככל העולה על רוחם מבלי שמגבילים את חופש הפעולה שלהם, מן הראוי שבנק ישראל יאפשר צבירת שומנים לעתיד.

*** יוסי פרנק הוא יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס

אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע בטור דעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עימי.

החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.