הערכות: בנק ישראל יותיר את הריבית במשק על 2.25%

סקר בלומברג: 25 מתוך 27 כלכלנים סבורים כי הריבית תיוותר על כנה, ורק שניים צופים הורדה של 0.25% בריבית

הוועדה המוניטרית בבנק ישראל צפויה להותיר מחר (ב') את הריבית במשק על כנה ברמה של 2.25%. לפי סקר תחזיות כלכלני המאקרו של סוכנות הידיעות בלומברג, רוב מכריע של 25 מתוך 27 כלכלנים סבורים כי הריבית תיוותר על כנה, ורק שניים צופים הורדה של 0.25% בריבית. זאת, לאחר שבחודש שעבר הריבית הופחתה ב-0.25%.

הנתונים השליליים במשק המשיכו לזלוג גם החודש, כמו למשל ירידה מפתיעה של 0.3% במדד המחירים לצרכן בחודש יוני, המגבירה את החשש שמא המשק בדרך למיתון. נתון זה מצטרף לירידה ביצוא, האטה בצמיחה הכללית במשק, ירידה במכירות ברשתות השיווק ועוד.

מנגד, מחירי הדירות ממשיכים להרים ראש, מה שמקשה על בנק ישראל להמשיך בהורדות הריבית. לפי סקר הלמ"ס, המחירים עלו ב-0.7% בחודש מאי ומתחילת השנה טיפסו ב-2.2%.

"חברי הוועדה מעריכים כי בחודשים האחרונים נמשכה צמיחת המשק בשיעור של כ-3% אחוזים במונחים שנתיים", נכתב בפרוטוקולים מישיבת הריבית האחרונה של בנק ישראל, שפורסמו ב-9 ביולי. "אחד מהחברים ציין שהחודש נוספו אינדיקאטורים שקצב צמיחה זה נמשך גם ברביע השני. עם זאת, הועלו חששות להמשך קצב הצמיחה הנוכחי בשל הירידה בקצבי בצמיחה של התוצר העסקי, והחששות להמשך גידול היצוא".

הנגיד סטנלי פישר רמז לאחרונה כי בנק ישראל יתקשה להוריד את הריבית אם הגירעון יעלה. הוא אמר את הדברים בתגובה להחלטת רה"מ נתניהו להגדיל את יעד הגירעון לשנת 2013 מרמה של 2.5% ל-3%. גם יעד זה נתפס כקשה מאוד להשגה בשל המשבר הכלכלי באירופה וההאטה בארה"ב ובסין, כך שייתכן מאוד שהגירעון בשנה הבאה יהיה גבוה יותר (ההערכות השמרניות מדברות על 3.5%-4%).

כבר בחודש שעבר טען אחד מחברי הנהלת בנק ישראל, שתמך בהותרת הריבית ללא שינוי, כי עד שלא תתבהר התמונה התקציבית, ראוי להמתין עם הורדת הריבית. הדברים נכתבו בפרוטוקולים מישיבת הריבית האחרונה.

יונתן כץ, כלכלן המאקרו של לידר שוקי הון, מעריך כי הריבית תיוותר מחר על כנה בשל "אי ודאות לגבי המדיניות הפיסקאלית וחשש מעלייה מחודשת במחירים בשוק הדיור". עם זאת, הוא מעריך כי "צפויה עוד הורדת ריבית אחת לפחות בחודשים הקרובים, על רקע ההתמתנות בפעילות הגלובלית".

יוני בראל, מנהל השקעות בבית ההשקעות איילון, מציין כי פישר לא צריך להוריד את הריבית החודש: "כיום יש ריבית ריאלית חיובית שכן האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים עומדת כל כ-1% בעוד ריבית בנק ישראל על 2.25%. גם בהסתכלות על ציפיות האינפלציה הנגזרות משוק ההון לשנה הקרובה כ-2% עדיין הריבית הריאלית נשארת חיובית. מעבר לכך, אנו חוזים בעלייה בסיכון הפיסקאלי".