"נתתי 2 רגליים שלי למדינה ולאף אחד לא אכפת"

כך אומר נכה צה"ל בן 30 לנתן זהבי ברדיו 103FM ■ מאזינה: "חתמתי על ערבות לידידה ב-10 בנקים - ונפלתי לתהום. חוב של 3,000 שקל תפח ל-360 אלף. לא פלא שמתאבדים כאן"

נכה צה"ל שהצית את עצמו היום (א') בשל מצוקה כלכלית החזיר שוב את הבעיות הסוציאליות על סדר היום, על רקע המחאה החברתית המחריפה ושבוע בלבד לאחר שמשה סילמן הצית עצמו במהלך הפגנה בתל-אביב.

"אנחנו לא רואים את הסוף; מרגישים שבורים, מיואשים", אמר נכה צה"ל בן 30, קטוע שתי רגליים, בתוכנית "זהבי עצבני" עם נתן זהבי ברדיו 103FM. הוא דיבר ממאהל המחאה בארלוזורוב בת"א.

"אני לא גומר את החודש", הוסיף הנכה. "נתתי את 2 הרגליים שלי למדינה, שכבתי בתוך טנק ואכלתי אבק... נלחמתי בדם ואש! הקצבה שלי עומדת על 7,500 שקל ואני גר בשכירות ולא יכול לגמור את החודש. כמעט 3,500 שקל הולכים על תרופות. אין לי רכב. בואו תעשו סיבוב ב'לונדון מיניסטור' בת"א, תראו את הנכים, משעה 8:00 עד 23:00 אנחנו שם. המדינה פשוט זרקה אותנו".

פעיל חברתי נוסף ממאהל ארלוזורוב עלה לתוכנית של זהבי ואמר: "אני עובד כמעט 300 שעות בחודש במטבח כדי להתקיים. זה לא קל. ובסוף משלמים 3,000 שקל שכר דירה, לשלם זה ולשלם זה ובסוף מה נשאר? זה עם של סדיסטים - בסוף יבחרו בביבי עוד פעם".

ח"כ משה מטלון התייחס גם כן להצתה היום ואמר: "זה היה צפוי אחרי המקרה של משה שהלך לעולמו. לפני מספר שבועות העליתי הצעה לסדר יום בכנסת בנושא נכי צה"ל. התקיים דיון להוט בוועדת הרווחה ונקבע מועד לכינוס נוסף של הוועדה מחר. האבסורד הוא שמעולם לא היה שנכי צה"ל ישבו ברחוב כ"כ הרבה זמן וארגון נכי צה"ל לא נמצא איתם.

מאזינה נוספת קבלה על מצבה הכלכלי לאחר שחתמה, לדבריה, על ערבות ב-10 בנקים עבור חברתה: "אין לי כוחות. חתמתי לחברה שלי על הלוואה והיא הורידה אותי לתהום. חתמתי לה אצל 10 בנקים בתמימות. הילדים היו קטנים ובכו שלוקחים לנו דברים מהבית. אוטו חדש הלך. הגעתי לפת לחם. לקחו לי את הילדים לפנימיות בגלל המצב בבית. הכל נרגע ובמשך 12 שנה שילמתי הכל. בעלי נפטר ממחלה קשה. פתאום הגיעה לי חברת גבייה וטוענת שחתמתי לה ערבות. זה לא נכון - חתמתי רק לבנקים. זייפו את החתימה שלי. אוטוטו יזרקו אותי לרחוב. הייתי במשפט כמה פעמים ואמרתי שזה זיוף וזה לא עזר. איך 12 שנה שתקו ופתאום התקרבו? זה היה 3,000 שקל והיום 360 אלף שקל! אני חצי רגל בקבר, אישה חולה, חיה עם 15 כדורים ביום. אני אלמנה. העו"ד שלי מטפל בזה אבל בינתיים יש לי כונס נכסים... לא פלא שאנשים מתאבדים".

ד"ר יגאל בן שלום, מנכ"ל ביטוח לאומי לשעבר, אמר לזהבי כי "מישהו צריך להתעורר ומהר. אדם נכה זה אומר שיש לנו בעיה רצינית בשירותי הרווחה ובתהליך של השירותים לאזרחים. לגבי הבנקים - בוא ניקח את כל הכספים הרדומים שאין להם דורש, זה מאות מיליוני שקלים שניתן לתת כסיוע מיידי למי שצריך. היד של הבנקים קלה על ההדק בכל מה שקשור להוצאת אנשים מבתיהם. הבעיה היא במערכת כולה. כאשר 2 אנשים שורפים את עצמם הם התייאשו מהתהליכים הביורוקרטיים".