נכה צה"ל הצית עצמו ביהוד; צעק: "לא יכול יותר"

המחאה החברתית מחריפה - ומקבלת כיוון קשה ועצוב במיוחד ■ סתיו שפיר: "רה"מ, זה הזמן להנהיג - רד אל העם" ■ שלי יחימוביץ': "נטילת חייך שלך במו ידיך הוא מעשה קיצוני ונורא ואין לבצע אידיאליזציה שלו"

אפקט סילמן: נכה צה"ל הצית את עצמו במרכז מסחרי באזור התעשייה בכניסה ליהוד. מעדויות של עוברים ושבים עולה כי צעק - "לא יכול יותר", שפך על עצמו דלק והבעיר את גופו. מצבו מוגדר קשה מאוד, ומנכ"ל מד"א אלי בין אמר לרדיו 103FM כי "הפגיעה בהחלט עלולה לעלות לו בחייו".

עדי ראייה שהיו במקום סיפרו כי הגבר, נכה על כיסא גלגלים, הגיע למקום כשהוא נושא בקבוק ובו חומר דליק. בשלב מסוים החל לקרוא: "נמאס לי, אני לא יכול יותר", ואז שפך על עצמו את הדלק - והצית עצמו.

לפי דיווח בגלי צה"ל, מדובר בגבר בשנות ה-40 לחייו, והוא סובל מכוויות דרגה ג'.

רבים שהיו במקום מיהרו אליו וניסו לכבות את הלהבות שאחזו בו. צוות מד"א שהוזעק למקום העניק לו טיפול ראשוני, והוא פונה לבית-החולים "שיבא" תל השומר כשמצבו מוגדר קשה מאוד.

דובר מד"א, זכי הלר, עדכן בשיחה עם חדשות 2 באינטרנט: "קיבלנו קריאה על אדם שנמצא מוטל על הכביש כשהוא בוער, לאחר שככל הנראה הצית את עצמו. ניידת טיפול נמרץ הגיעה למקום מצאה את האיש שוכב על הכביש כשלידו כיסא גלגלים. הוא היה עם כוויות נרחבות בכל חלקי גופו, וסבל מכאבים עזים. הוא הורדם, הונשם ופונה לבית החולים תל השומר".

מנכ"ל מד"א בין הוסיף: "80% מגופו נכווה, והוא עדיין נמצא בהכרה. המתנדבים שנמצאים איתו מתאמצים להשאירו ערני. הבגדים שלו והנעליים עדיין מוטלים על הכביש".

שי, שהיה עד לאירוע הקשה סיפר לערוץ 2: "ישבתי בתחנה ותוך כדי שאני מדבר עם נהג אני שומע צעקות ואמבולנסים. כשקמתי ראיתי בן אדם צורח ועולה באש. תוך מספר דקות הגיעה המשטרה וכיבו אותו עם מטף. גם ניידת כיבוי אש הגיעה והרבה אנשים נאספו סביבו. איך שראיתי את זה עצרו כמה כלי רכב לידו ונתנו לו עזרה. חמישה או ארבעה אמבולנסים הגיעו למקום ופינו אותו לבית החולים".

יו"ר האופוזיציה שלי יחימוביץ' מיהרה להגיב בדף הפייסבוק שלה וכתבה: "נכה צה"ל הצית עצמו עכשיו ביהוד, וזה מצטרף לשורה ארוכה של ניסיונות התאבדות בהצתה שהיו בשבוע האחרון. נטילת חייך שלך במו ידיך הוא מעשה קיצוני ונורא ואין לבצע אידיאליזציה שלו. סילמן ז"ל אכן היה קורבן של רשת בטחון סוציאלית פרומה, של תנאי זכאות דיור מחמירים ושל חולשת העסקים הקטנים, אבל אסור בשום אופן להפוך את התאבדותו לאקט לגיטימי של מחאה, כפי שכבר אני שומעת פה ושם".

אמש: עצרות לזכר משה סילמן

אמש, שבוע בדיוק אחרי ההפגנה שבה הצית עצמו משה סילמן ויממה אחרי שגופו נכנע לכוויות הקשות, קיימו פעילי המחאה החברתית צעדות לזכרו במספר מוקדים בישראל. בתל אביב חסמו המפגינים את הירידה לנתיבי איילון לכיוון דרום, ומפגין אחד נעצר.

לאחר צעדת מחאה שיצאה ממשרדי חברת "עמידר" בתל אביב ועצרת שנערכה ברחוב קפלן, הגיעו מפגינים רבים הגיעו לסניף הביטוח הלאומי בצומת הרחובות יצחק שדה והמסגר בתל אביב. אלמונים, ריססו על המבנה את הכתובת: "ד"ש ממשה סילמן", והמפגינים ירדו לכביש וחסמו את רחוב יצחק שדה, עד שהכביש נפתח מחדש לתנועה על ידי המשטרה.

בעצרת שנערכה מוקדם יותר בהשתתפות מאות בני אדם קראו המפגינים: "ביבי הביתה", "הון, שלטון, עולם תחתון" ו"כולנו משה סילמן". אחד הנואמים פנה לראש הממשלה ואמר: "אני הבאתי לך הרבה קולות, אנחנו העלנו אותך - ואנחנו נוריד אותך". נואם אחר הדגיש: "אנחנו נצעד עד שנמגר את שלטון המושחתים". אחד הפעילים החברתיים, איליאן מרשק, הקריא את מכתב ההתאבדות של סילמן והקהל חזר אחריו.

סילמן, שמת לאחר שישה ימים שבהם נאבקו הרופאים על חייו, יובא למנוחות היום ב-17:00 בערב בבית העלמין בחולון.