האג"ח הקונצרני מתאושש אך שוק המניות עדיין יורד - למה?

טרנס קלינגמן, מנהל מחלקת מחקר Sell Side בפסגות: "מדובר בתופעה יחסית נדירה - בד"כ שוק האג"ח יותר סקפטי משוק המניות" ■ מהן ההערכות לקיץ?

שוק האג"ח הקונצרני בארץ מתחיל להתאושש ולהתייצב, אולם בנטרול חלק מחברות ההיי-טק והיצואנים הגדולים - שוק המניות בארץ ממשיך לסבול. מדובר בתופעה יחסית נדירה, שכן בדרך כלל שוק האג"ח יותר סקפטי משוק המניות.

מדד תל בונד 40 עלה בחודש האחרון 1% ותל בונד 60 עלה 1.2%, בעוד המעו"ף ירד 0.9% ות"א 75 צנח 7.4%.

טרנס קלינגמן, מנהל מחלקת מחקר Sell Side בפסגות, מציין בסקירה שפרסם היום בית ההשקעות כי "בשווקי חו"ל קיימת קורלציה חיובית גבוהה בין ביצועי של שוק האג"ח ה-HIGH YIELD לבין שוק המניות. הקשר הינו יחסית אינטואיטיבי בשל המאפיינים של אג"ח HIGH YIELD (בד"כ מדובר במנפיקים עם יחסי מינוף גבוהים שאינם מעמידים בטחונות כנגד החוב). מאפיינים אלה הופכים את ההסתברות לתספורת או להחלפה כפויה למניות לדבר שאינו תיאורטי בלבד בשונה מאג"ח בדירוג השקעה גבוה (INVESTMENT GRADE) בו החזר הקרן וודאי יותר".

קלינגמן מסביר כי "בארץ הבורסה טרם השיקה מדד של אג"ח HIGH YIELD. לכן ביצענו השוואה בין שוק המניות המקומי לבין מדד התל בונד 60 וגם מול קרן נאמנות אג"ח HIGH YIELD של פסגות. בחרנו את מדד ת"א 75 לצורך השוואה שכן הוא משקף בצורה נאמנה יותר את המגמה הרחבה בשוק המניות מאשר ת"א 25". קלינגמן מציין כי "שוק האג"ח הקונצרני המקומי (הן התל בונד והן ה-HIGH YIELD) התחיל להתאושש כבר באמצע יוני כאשר שוק המניות ממשיך לצלול. ניתן לראות גם ששוק המניות נוטה להיות פסימי יותר משוק האג"ח".

קלינגמן מעריך כי "ניתן להסביר חלק מהאנומליה המזורה הזו ע"י הפוליטיזציה של עולם ההשקעות. בסביבה כה עוינת כלפי בעלי המניות, רמת האי וודאות גדלה מאד. בתור אנליסטים אנו רגילים לנתח דו"חות כספים של חברות במטרה להבין את הביצועים של החברות ואת מחזורי העסקים שלה. אולם, לאחרונה לא דיה בעבודה זו אלא אנו מוצאים את עצמנו בודקים את הל"וז של הוועדות הכספים והכלכלה בכנסת כדי להבין איזה סקטור/חברה יהפוך להיות שק החבטות התורן של הפוליטיקאים".

"כתוצאה מזה נפתח פער תשואות שלילי גדול בין שוק המניות המקומי לעומת שוקי חו"ל. בכל זאת, ניתן לאחוז בקצה חוט קטנה של תקווה. עכשיו כשהכנסת יוצאת לפגרת קיץ והח"כים מתחילים לחשוב על היערכות לבחירות, אולי שוק המניות ייהנה מתקופת חסד של שקט פוליטי מסוים. במידה שעונת דו"חות הכספים של החברות תבציע על תוצאות סבירות ייתכן שנהנה מראלי מרענן דווקא בעונת המלפפונים, וזאת בתנאי כמובן שחבית החומר הנפץ הכלכלי עליה יושבת אירופה לא תתפוצץ בקיץ החם".