לייק?

שבוע שידורים מיוחד של "יס דוקו" יוקדש למחשבים, אנשים וכל מה שביניהם

"נזקי הפייסבוק", א' 22:00, "יס דוקו"

כשהפכו את "1984" של אורוול לסרט קולנוע, חשבו איך ליצור את פניו של "האח הגדול": דיוקניהם של רודנים כמו היטלר וסטאלין, עובדו לפנים ששימשו את יוצרי הסרט כאייקון של הרודן הגדול בכל הזמנים, ההוא שתמיד צופה, יודע ומפקח.

ועדיין, הדבר המדהים באמת בפייסבוק, אינו שהדיוקן של ממציאו הוא של סטודנט יהודי וחנון, ואפילו לא שהנשיא פרס הוא מגדולי מעריציו, אלא חשיפת העובדה שבעידן המקוון, מוסרים אזרחי העולם מרצון, את מה שלכאורה היה אמור להיות הדבר היחיד כמעט שהממשלה אינה יכולה לחמוס מהם כליל (לפחות בינתיים) - את פרטיותם.

המילה "פרטיות" פנים רבות לה. לא מדובר דווקא על חלוקה בהתנדבות של מחשבה או תמונה אינטימית לכל אלפי "חבריך" ברשת החברתית, אלא בעיקר ויתור על השכחה. כמעט כל אחד מאיתנו עשה בעברו בגאווה צעירה ומטופשת, דברים שנראים בעיניו איומים כיום. לא תמיד עסקינן במקרים קיצוניים במיוחד: אני לכשעצמי נבוך לעיתים לגלות משהו שכתבתי לפני שנים לאמור - "מי האידיוט שכתב את השטויות האלה?". היתרון שהיה שמור לנו עד עכשיו, שלפיו הזמן שוטף את עברנו לתהום-הנשייה, אבד בעידן המקוון כנראה לנצח: בני-עשרה שמעלים היום תמונות "מגניבות" או חולקים עם חבריהם הווירטואליים הגיגים הזויים, עוד יגלו שאלה מחכים להם בסיבוב ביום שבו יציגו את מועמדותם למשרה כלשהי או יעסקו בפעילות ציבורית (לך תסביר למה עשית "לייק" לתמונה מסוימת באמצע הלילה לפני שבע שנים).

"נזקי הפייסבוק" עוסק בדיוק במקרים כאלה ומביא את סיפורם של אנשים שהרסו לעצמם קריירה עתידית, מערכות זוגיות ולפעמים אפילו הגיעו עד למאסר, בגין "סודות מהעבר" הרחוק (עד כמה שהמצאה חדשה יחסית יכולה לקחת אותנו לשם), או הקרוב. יקדם לסרט הזה "גוגל, מפעל חשיבה" (21:05), על המניעים הנסתרים כביכול שמנחים את מה שהחל כמנוע חיפוש והפך לענק וירטואלי, ושני הסרטים גם יחד, הם ה"קליק" הראשון על העכבר במסגרת שבוע שידורים מיוחד של "יס דוקו" שיוקדש למחשבים, אנשים וכל מה שביניהם.

אלנבי, הסיפור האמיתי

"פנים אמיתיות", א' 21:00, ערוץ 10

רק לפני שבוע כתבתי כאן שאחת הבעיות שלי עם "פנים אמיתיות", תוכניתו של אמנון לוי, היא בחוסר היכולת למצוא את מרכז הכובד שלה. והנה, רק שבוע חלף מאז העיסוק האמיץ (אם כי הלא ממוקד לכשעצמו), בענייני הגרעין של ישראל, וכבר הערב, יונח על שולחן התחקירים נשק לא קונבנציונאלי מסוג אחר, בוקי נאה.

נאה ועולם הפלילים שסיקר במשך שנים ושבשוליו הוא פוסע כמדריך-תיירים עד עצם היום הזה, הם בהחלט נושא ראוי לכתבת דיוקן, ויחד עם זאת, קשה שלא לחשוב שמדובר במעין פרומו לפרק השני של "אלנבי" (נכון שהראשון היה מוצלח?), משהו שמתחיל על אדי הדלק של "הישרדות" עם הביקיני הזעיר של השורדת נטלי דדון, ונמשך עד לחוטיני של רומי אבולעפיה. הנה כי כן, ב"פלייבוי" של הטלוויזיה המסחרית, אמנון לוי ותוכניתו הם עלה התאנה, "הכתבות" שבגללן, לכאורה, קונים כל החרמנים את המגזין.