הראל דורשת 18% הנחה ברכישת קניון עיר ימים

מכה לאזורים: קבוצת הביטוח מעוניינת להפחית 60-75 מיליון שקל מהסכום שהיא אמורה לשלם לאזורים תמורת חלקה בקניון בנתניה - 410 מיליון שקל

קבוצת הביטוח והפיננסים הראל פועלת לחתוך 120-150 מיליון שקל משווי קניון עיר ימים בנתניה, בטרם תרכוש מחצית ממנו מידי חברת אזורים. כך נודע ל"גלובס".

בעקבות בדיקת הקניון והסכמי השכירות בו הגיעה הראל למסקנה ששווי הקניון שנקבע בהסכם העקרונות שחתמו הצדדים לפני יותר מחמישה שבועות אינו משקף את שוויו ה"אמיתי". לפיכך, הראל, כך מעריכים גורמים בשוק, מעוניינת להפחית כ-18% מתמורת העסקה, סכום של 60-75 מיליון שקל.

אזורים, שבשליטת הרשי פרידמן, והראל, שאת השקעותיה מנהל אמיר הסל, חתמו ביוני האחרון על מסמך עקרונות למכירת חלקה של אזורים (50%) בקניון לידי הראל, תמורת כ-410 מיליון שקל. לפני שבוע עדכנו החברות כי חתמו על דחייה של שבועיים במועד האחרון לחתימה על הסכם מחייב (שבועיים שבהם תימשך ההתחייבות של אזורים שלא לנהל מו"מ מול צד ג' - תקופת no shop), עד 29 ביולי. עתה מתברר כי הסיבה לעיכוב היא רצון הראל להפחית את מחיר העסקה, כך שיתקרב לשווי שהוצמד לקניון כמה חודשים קודם לכן, כשדובר על מכירת החזקות אזורים בו לעזריאלי.

הטרפוד של עסקת עזריאלי

בחודש אוגוסט 2011 חתמה עזריאלי על הסכם לרכישת מחצית מהקניון תמורת 350 מיליון שקל, וחודש לאחר מכן השלימה את ההשתלטות על הקניון, כשחתמה על הסכם לרכישת המחצית הנוספת מידי שיכון ובינוי, תמורת 370 מיליון שקל. מאוחר יותר, בינואר השנה, טרפד הממונה על ההגבלים העסקיים את העסקה, ואזורים, שנזקקת למזומנים, נותרה עם חלקה בקניון.

שוויו של קניון עיר ימים (במלואו) הוערך בדוחות הרבעון הראשון של אזורים, שפורסמו בסוף חודש מאי, ב-690 מיליון שקל, לעומת 635 מיליון שקל בסוף 2011. עלות הקמת הנכס, ששטחו כ-70 אלף מ"ר, עמדה על כ-450 מיליון שקל, והוא החל להתאכלס במהלך חודש מארס השנה.

מבחינת אזורים, העסקה מהותית משום שהיא אמורה לשפר את מצבה הפיננסי של החברה. אזורים נקלעה בעבר לקשיים תחת שליטתו של שעיה בוימלגרין, והועברה לידיו של פרידמן בתום סאגה ארוכה, בהמשך למימושים נוספים שביצעה באחרונה בארץ ובחו"ל. שוויה של החברה עומד כיום על כ-295 מיליון שקל.

עם החתימה על הסכם העקרונות מול הראל, אמר אז מנכ"ל אזורים, אופיר גרינברג, כי "מכירת חלקה של אזורים בקניון עיר ימים מהווה יישום נוסף באסטרטגיה של החברה - מיקוד עסקי בתחום המגורים בישראל. תמורת המכירה תחזק משמעותית את מבנה ההון של אזורים, ותאפשר לה להמשיך ולפתח את תחום המגורים בישראל, המהווה את פעילות הליבה של החברה".