מה יגרום ל"הליקופטר בן" להזרים עוד כסף לשווקים?

בעדות שנשא בקונגרס יו"ר הפדרל ריזרב בן ברננקי איכזב את המשקיעים ולא הכריז על QE3 ■כעת, אנליסטים מנסים לנתח את גישתו של ברננקי ולהבין מה באמת יהווה את הטריגר שיגרום לו לפעול

בעדות שנשא בקונגרס לפני כשבוע, יו"ר הפדרל ריזרב בן ברנקי איכזב את מיליוני המשקיעים, שציפו ממנו בכליון עיניים להכריז על פעולות חדשות שיאוששו את הכלכלה הדועכת ויזניקו את שוק המניות המדשדש. ברננקי אף נאלץ להתמודד עם קריאות של פוליטיקאים שדחקו בו פשוט לפעול. "גש לעבודה, מר יו"ר", קרא לעברו הסנטור צ'רלס שומרס באותו מעמד. כעת, יוצאים אנליסטים ומנסים לנתח את הגישה בה נוקט ברננקי ומה באמת יגרום לו לפעול.

כאמור, בעדות בת היומיים שנשא בקונגרס לפני פחות משבוע, ברננקי המשיך באמירות העמומות שלו וסירב להיות ממוקד בכל הנוגע לפעולות העתידיות שבכוונתו לנקוט. ברננקי סירב "ליפול למלכודת" שהציב לו הסנטור שומרס ודבק בגישה אותה הוא נקט בחודשים האחרונים, תוך שהוא חוזר על אמרתו הלקונית מהחודשים האחרונים, לפיה ה'פד' יהיה מוכן לפעול במקרה שמצב הכלכלה יחריף עוד יותר.

"זהו האינטרס של ברננקי להישאר חשאי במטרה להשאיר את כל האופציות על השולחן", אומר ג'ייסון פרייד, מנהל מחלקת האסטרטגיה בחברת Glenmede. פרייד טוען כי ככל הנראה מצב הכלכלה אינו "מפחיד" מספיק את ברננקי כדי שהוא יפעל ורק האטה משמעותית בשיעור הצמיחה במקביל לעלייה משמעותית בשיעור האבטלה יגרמו ל"הליקופטר בן" להתחיל לפעול ואולי להכריז על סבב נוסף של רכישות אג"ח (QE3).

"ברגע שהתמ"ג יצנח לרמה של 1% ומטה, אז סביר להניח שנראה את תגובתו", טוען פרייד שמוסיף וטוען כי ברננקי מנסה לשמור על טון אחיד כדי לשמור על עצמאותו והאופי הלא פוליטי של הפדרל ריזרב, בייחוד לאור העובדה שהמערכת הפוליטית נמצאת בעיצומה של שנת בחירות.