הספרדים מוותרים על הסיאסטה; 337 אלף משרות ייווצרו

ממשלת ספרד מצמצמת את המגבלות על שעות פתיחה של חנויות, כדי לעודד צריכה

הפסקת הצהריים, הסיאסטה הקדושה, היא הקורבן האחרון של משבר התקציב הספרדי. כדי להמריץ את ההוצאה הצרכנית, שצנחה ב-23% מאז 2007, הכלכלה הרביעית בגודלה במרחב האירו אישרה החודש תקנה שתאפשר לחנויות בשטח של יותר מ-300 מ"ר להאריך את שבוע הפעילות שלהן ב-25%. במילים אחרות, החנויות יוכלו להישאר פתוחות בין שתיים לארבע אחר הצהריים, ועוד כמה ימי ראשון או חגים במשך השנה.

נטישת המסורת האירופית

"כשהכול היה בסדר, אף אחד לא התלונן. כעת, כשאנחנו במשבר, זה סיפור אחר", אומרת כרמן קרדנו, מנהלת האגף למסחר מקומי במשרד הכלכלה הספרדי, שגיבש את התקנה החדשה. "אנחנו צריכים להיות גמישים יותר".

ספרד הולכת בעקבות שכנותיה האירופיות בכל הנוגע להתגמשות בשעות פתיחת החנויות. באופן מסורתי באירופה, השעות היו מוגבלות מתוך רצון להיענות לצרכים דתיים, לאפשר מנוחה ולהקל על קמעונאים קטנים שיש להם פחות משאבים לאייש את החנויות סביב השעון. בריטניה אפשרה לבעלי חנויות לפתוח עוד כמה שעות בימי ראשון בזמן המשחקים האולימפיים (בימי ראשון רגילים מותר לפתוח חנויות למשך שעות בלבד). בצרפת, חנויות מזון יכולות להיות פתוחות 13 שעות ביום, ולחנויות באזורי תיירות יש היתר לפעול בימי ראשון.

לחנויות הספרדיות יש היתר לפעול פחות שעות בהשוואה לכל מדינה אחרת באירופה, אומרת הממשלה, שהתבקשה על ידי איגודי בעלי חנויות להתיר לחנויות גדולות לפעול במשך 16 ימי ראשון או ימי חג בשנה. כמה סוחרים קטנים יותר התנגדו להרחבה הזאת, בטענה שאין להם כוח האדם הנחוץ כדי ליהנות ממנה. התקנה החדשה מאפשרת לחנויות עוד 18 שעות עבודה בשבוע. זאת ועוד: הסוחרים יכולים להחליט על מבצע הנחות בכל רגע נתון, ולא רק פעמיים בשנה, כפי שהיה מקובל עד כה.

התקנות החדשות לא יספיקו כנראה כדי לבלום את הירידה בביקוש בשוק הקמעוני הספרדי, שמחמירה מדי שנה. רשמית, אחד מכל ארבעה ספרדים הוא מובטל. מספר החברות שביקשו הגנה מפאת פשיטת רגל עלה ב-22% ברבעון הראשון ל-2,224, לפי לשכת הסטטיסטיקה הלאומית. המסחר הוא המנוע הרביעי של כלכלת ספרד, אחרי הבנייה, התעשייה והאנרגיה.

משרות חדשות

לדברי חבייר מילאן-אסטרי, מזכ"ל התאחדות הסוחרים ANGED, הסרת חלק מהמגבלות על שעות הפתיחה אינה מרחיקת לכת מספיק. "הרפורמה הזו היא כמעט חסרת משמעות", הוא אמר לכתבים במדריד.

"רגולציה בתחום הקמעוני פוגעת גם בעסקים וגם בצרכנים בספרד", אומר פרננדו פרננדז, פרופסור בבית הספר לעסקים IE במדריד. "גם קמעונאים קטנים וגם גדולים ייהנו מפחות מגבלות. כשרשתות גדולות כמו איקאה וזארה פותחות חנות חדשה, כל הסוחרים הקטנים באזור נהנים מכך".

לפי מחקר שהוזמן על ידי הממשלה, ביטול כל ההגבלות על המסחר הקמעוני ייצור 337,581 משרות חדשות בכל התעשיות ויוסיף 17.2 מיליארד אירו לצמיחה הכלכלית השנה. ההצעה להתיר לחנויות להיפתח במשך 16 ימי ראשון או ימי חג יכולה להוסיף למגזר הקמעונאי 47,945 משרות חדשות.

עקב המצב
 עקב המצב