הסוף לגני האירועים הלא חוקיים? יוסדרו בתוכנית מתאר

‏בדיון הוועדה היום אף התברר שבישראל פועלים כ-700 אולמות וגני אירועים שמשלמים ארנונה יקרה מאוד מגולגלת בסופו של דבר על הציבור במחיר המנה שנקבע לבעלי השמחה

הסוף לגני האירועים הלא חוקיים? ועדת הפנים והגנת הסביבה תבקש משר הפנים אלי ישי להכין תוכנית מתאר ארצית לאולמות וגני אירועים, כך הוחלט בדיון שעסק במעמדם הסטטוטורי של גני האירועים, בהליכי רישוי העסקים שעליהם לעבור ובגובה הארנונה שעליהם לשלם.

‏בדיון הוועדה היום אף התברר שבישראל פועלים כ-700 אולמות וגני אירועים שמשלמים ארנונה יקרה מאוד שמגולגלת בסופו של דבר על הציבור במחיר המנה שנקבע לבעלי השמחה.

‏יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה, ח"כ אמנון כהן (ש"ס), ציין שבעבר הוועדה עמדה על הצורך בתוכנית מתאר לסקטור גני האירועים, אבל תוכנית כזו לא הוכנה. היום הוחלט שהוועדה תפנה לישי ותבקש ממנו להנחות את מינהל התכנון במשרד הפנים להכין תוכנית מתאר שתסדיר את מעמדם הסטטוטורי של גני האירועים.

‏כידוע, רבים הם אולמות וגני האירועים שפועלים בארץ ללא היתר בנייה וללא רישיון עסק. הסכנה הטמונה בכך לבעלי השמחה (זוגות שמתחתנים, הורים שעורכים ברית, בר מצווה ובת מצווה) היא שלגנים כאלה יכול להתקבל צו הריסה לפני תאריך האירוע, אחרי שבעלי השמחה כבר חתמו על חוזה לעריכת האירוע במקום. המשמעות היא שלעתים נשארים בעלי השמחה ללא מקום לחגוג את האירוע בתאריך בו הוא תוכנן.

‏עו"ד ענת בירן, העוסקת בתחום התכנון והבנייה, העירה בדיון הועדה שנושא אולמות האירועים אינו מוסדר בחוק או בתוכנית מתאר ארצית. לדבריה, הדבר יוצר בעיות בהליכי אישור של גני אירועים, במיוחד אם מדובר בגני אירועים גדולים, וכן בעיות בהליכי השימוש החורג.

‏בעניין המסים העירוניים המוטלים על גני האירועים, ציין בדיון יהודה כהן, מנכ"ל התאחדות בעלי האולמות וגני האירועים, כי נטל הארנונה שמושתת על האולמות הוא כבד ושהליכי רישוי העסקים נמשכים זמן רב.

‏ח"כאורי מקלב ציין בדיון כי הארנונה הכבדה שגני ואולמות האירועים נאלצים לשלם מגולגלת בסופו של דבר על הלקוח ולדבריו לעיתים ההוצאות סביב החתונה באולם יכולות לרהט בית שלם. הוא הוסיף שזוגות רבים היו מעדיפים חתונה צנועה יותר, אך הארנונה מייקרת את עלות האולם בכל מקרה. הוא ציין גם כי ההשקעות ברישוי עסקים הן עצומות ויכולות להגיע לכדי מאות אלפי שקלים.

‏עו"ד נועה בן ארי ממרכז השלטון המקומי אמרה בדיון כי אף אחד לא עושק את בעלי אולמות האירועים וכי הארנונה מותאמת ליכולותיהם.

‏בדיון היום העלה ח"כ אלכס מילר את ההצעה לפיה יש לשקול פיצוי בעלי אולמות האולמות באזורים מוכי טילים.

‏מלבד הפנייה לישי להכין תוכנית מתאר ארצית לגני אירועים, קבעה הוועדה שיש לערוך רביזיה כוללת לבחינת מחיר הארנונה לגני אירועים, בהתחשב בעובדה שישנן תקופות ללא אירועים וחלק משטח גני האירועים מהווה קרקע תפוסה ולא שטח לשמחות.