"גרמניה תצטרך לחתום על הצ'ק לפירעון החובות באירופה"

כך אמר היום מנכ"ל קבוצת פריקו, יוסי פריימן, בהמשך להחרפה במשבר החוב באירופה ■ תשואות האג"ח הספרדיות נסחרו היום סביב 7.4% ■ "הקופה המתדלדלת של קרנות החילוץ תחייב את אירופה לקבל החלטות כואבות"

"הקופה המתדלדלת של קרנות החילוץ תחייב את אירופה לקבל החלטות כואבות כבר בטווח הקרוב - באשר למציאת המקורות הכספיים הנדרשים לייצוב הסיטואציה הכלכלית ביבשת הישנה. בסופו של יום, גרמניה היא זו שתצטרך להחליט האם היא חותמת על הצ'ק לפירעון החובות העצומים של מדינות האיחוד", כך אמר היום (ג') מנכ"ל קבוצת פריקו, יוסי פריימן, בהמשך להחרפה במשבר החוב באירופה.

באירופה, נזכיר, ספרד חזרה לכותרות לאחר שהתשואות על איגרות החוב שלה עלו לשיא היסטורי של 7.46%, מה שמעלה ספקות לגבי יכולותיה למחזר חובות. בד בבד, היום פורסם כי התמ"ג במדינה התכווץ בכ-0.4% ברבעון השני (בהשוואה לרבעון הראשון) כי מחוז מוריסה במדינה קרס (לאחר קריסת מחוז ולנסיה בסופ"ש), והגיש בקשה לסיוע מהממשלה, שתצטרך להזרים יותר מ-18 מיליארד אירו לחילוץ המחוזות המתקשים במדינה.

על רקע החדשות מאירופה, נחלש האירו היום בכ-0.22% לשער יציג של 4.892 שקלים, בעוד הדולר זינק בכ-1.1% לשער של 4.041 שקלים - שיא של יותר מ-3 שנים. "ההתרסקות של האירו שבוחן את רמת ההתנגדות של 1.20 אירו לדולר היא תמונת הראי להתחזקות המאסיבית של הדולר בשוק המקומי, שיכול עוד להתחזק לרמות של 4.06 שקלים כבר בטווח הקצר", אמר.

"המשקיעים בורחים מהאירו", המשיך פריימן. "החשש מפני צורך בתוכנית חילוץ נוספת - הפעם לאיגרות החוב הממשלתיות של ספרד - הוא הקטליזאטור לבריחת המשקיעים מנכסים נקובי אירו בכלל, ומאיגרות חוב ממשלתיות של ספרד ואיטליה בפרט".

בנוסף, ציין פרימן את מגמת זרימת ההון לאג"ח הממשלתי שנחשב לבטוח - של גרמניה וארה"ב, אשר נסחרות בתשואות שפל. "הפער בין האג"ח הגרמני לספרדי ל-10 שנים, עומד על יותר מ-6% וזה בעצם הסיפור כולו", סיכם.