נעילה שלילית הרעידה את אירופה; הדאקס צנח יותר מ-3%

מחוז מורסיה בספרד קרס, ותשואות האג"ח ל-10 שנים ב-7.5% ■ שר האוצר הספרדי: "לא נזדקק לסיוע גדול" ■ האירו בשפל של שנתיים מול הדולר ■ חשש מיציאתה של יוון מגוש האירו בסתיו

המסחר בבורסות אירופה נחתם היום (ב') בירידות שערים חדות על רקע הדאגה ההולכת וגוברת מספרד, שם המשיכו לטפס התשואות על האג"ח, והדאגה מחילוץ מלא של המדינה זיעזעה את השווקים. יוון הוסיפה שמן למדורה וכיוון השווקים היום הושפע גם ממספר נתונים שליליים. האירו ממשיך לרדת היום, והוא נמצא בשפל של יותר משנתיים מול הדולר.

בשל ירידות חדות של עד 7.5% במניות הבנקים הגדולים באיטליה, הופסק זמנית המסחר בהן. בורסות ספרד ואיטליה הטילו היום איסור על ביצוע עסקאות שורט (מכירה בחסר); ספרד תאסור שורט ל-3 חודשים, עם אפשרות להארכת האיסור, ואילו האיסור באיטליה תקף לשבוע אחד בלבד.

ספרד ממשיכה להדאיג את השווקים לאחר שהתשואה על האג"ח שלה ממשיכה לטפס, תוך החלשות רצינית של האירו מול הדולר. תשואות האג"ח הממשלתי של ספרד ל-10 שנים מזנקות לשיא היסטורי של 7.45%. ב-ATRADE מסבירים היום כי זה דבר אשר מגביר את החששות לכך שספרד תזדקק לסיוע הרבה יותר רציני ממה שאושר לה בשבוע שעבר (100 מיליארד אירו לטובת הצלת המערכת הבנקאית שלה). לפיכך, האירו מתרסק וקובע שפל חדש באזור 1.21 דולרים, בדרך לרמת התמיכה הפסיכולוגית הניצבת באזור 1.20 דולרים לאירו.

עוד בספרד, היום פורסם נתון מאקרו המצביע על התכווצות התמ"ג ב-0.4% ברבעון השני לעומת הרבעון הראשון. במקביל, מחוז נוסף במדינה, מורסיה, קרס והגיש בקשה לסיוע פיננסי מהממשל המרכזי. זאת, לאחר קריסת מחוז ולנסיה בסופ"ש. הממשל בספרד מעריך כי יצטרך להזרים עד 18 מיליארד אירו למחוזות שונים עד סוף השנה.

לואיס דה גווידוז, שר האוצר של ספרד, אמר היום בתשובה לשאלת כתב רויטס האם המדינה תזדקק לסיוע מקיף וגדול: "בהחלט לא". הוא יטוס לברלין מחר וייפגש עם שר האוצר הגרמני.

גם יוון חוזרת לכותרות, ואיתה שאלת הישארותה בגוש האירו. בימים הקרובים יגיעו נציגי ה"טרוייקה" - קרן המטבע הבינלאומית, האיחוד האירופי והבנק המרכזי האירופי, לאתונה לבדוק האם יוון עומדת ביעדים שנקבעו לה על מנת לקבל סיוע נוסף.

אתמול דיווח ה"דר שפיגל" הגרמני כי כבר היום ברור לנציגי הטרויקה שיוון לא תוכל לעמוד ביעדים שנקבעו לה - כמו קיצוץ בהוצאות עד ל-120% משיעור הצמיחה עד 2020. ואם מנהיגי יוון יזכו לתוספת זמן על מנת לעמוד ביעד - עדיין יוון תזדקק לסיוע נוסף בהיקף 10-50 מיליארד אירו, לפי הדיווח בעיתון הגרמני.

סגן נשיא קנצלרית גרמניה אמר אמש כי פרישת יוון מגוש האירו אינה עוד "תרחיש מפחיד", והביע תמיהה באשר ליכולתה של יוון לעמוד בהתחייבויותיה.

"כמובן שנחכה לדוח של ה'טרויקה' בסתיו, אך אני סקפטי", אמר פיליפ רוסלר לערוץ הטלוויזיה ARD. "יוון ככל הנראה לא תוכל לעמוד בהתחייבויותיה".

ההאטה בארה"ב משפיעה גם היא על הסנטימנט בשוקי העולם. "אם הכל ישתבש, בסופו של דבר, הפדרל ריזרב עלול להתחיל לקנות מניות", הבהיר בסוף השבוע "נביא הזעם" פרופ' נוריאל רוביני שציין גם כי הכלכלה בארה"ב תוכל להישאר יציבה פחות או יותר עד הבחירות בארה"ב בנובמבר, אולם אז דברים עלולים להתחיל להשתבש.

ירידות גם באסיה

ירידות שערים חדות נרשמו היום בפתיחת שבוע המסחר (ב') בבורסות המובילות של מזרח אסיה ואוסטרליה. המדדים המובילים באסיה רשמו של עד 3.2% על רקע חששות מהחרפת משבר החובות באירופה.

שבוע המסחר העולמי נפתח היום ברקע לנתונים הכלכליים המדאיגים שפורסמו לפני כשבוע בארה"ב והמשבר האירופי שהולך ומעמיק ופוגע גם בסין, הכלכלה השנייה בגודלה בעולם. אומנם שרי האוצר של גוש האירו והפרלמנט הגרמני אישרו בסוף השבוע את חבילת החילוץ של ספרד, אולם נראה כי צעד זה לא עודד את אמון המשקיעים מאחר ועלויות המימון של המדינה עדיין ברמות גבוהות של 7%.

מעבר לאירופה חשש המשקיעים התגבר בעקבות דיווח בסוכנות הידיעות הסינית Xinhua, לפיו הממשלה מתכוונת להדק את הפיקוח על שוק הנדל"ן שמצוי בבועת ענק שעומדת להתפוצץ בכל רגע. בתוך כך, אתמול העריך סונג גוקינג, יועץ כלכלי בכיר בבנק המרכזי של סין, כי ייתכן וכלכלת סין תצמח ברבעון השני בקצב של 7.4% (שנתי), זאת לאחר שכלכלנים אחרים העריכו לא מכבר כי הצמיחה תאט לרמה של 7.6%.

"יש הרבה רוחות נגדיות ברמת המאקרו העולמית שמקשות על הבורסות להתאושש. המשקיעים ממשיכים להתרחק מנכסים מסוכנים בעיקר על רקע חששות כי משבר החובות באירופה עוד יחריף", אמר לבלומברג George Boubouras מנהל השקעות ב-UBS אוסטרליה.

בהונג קונג, טוקיו וסיאול נרשמו ירידות חדות במניות הפיננסים. נציין את HSBC . גם מניות הכרייה והמחצבים בלטו בירידות. נציין את BHP .