פסגות מתנגד להסדר החוב באמפל - וצפוי לגרום להפלתו

(עדכון) - בית ההשקעות הגדול בישראל מתנגד להסדר בחברה שבשליטת יוסי מימן ■ אנטרופי: "הזרמת ההון של מימן שווה ל-0, להתנגד להסדר"

‎מקל נוסף בגלגלי הסדר החוב שמנסה יוסי מימן לגבש בחברת ההשקעות אמפל שבשליטתו. פסגות, בית ההשקעות הגדול בישראל, מתנגד להסדר החוב שמציע מימן וצפוי להצביע נגדו. בהיותו לשון מאזניים, סביר כי הצעת ההסדר באמפל תיפול.

ועוד באותו נושא: אנטרופי, חברת הייעוץ למוסדיים, העבירה אמש ללקוחותיה מסמך, ובו היא ממליצה להם להתנגד למתווה ההסדר המוצע בשל כמה סיבות, שבראשן תרומתו הצפויה של בעל השליטה, מימן.

‏"הזרמת ההון נטו של בעל השליטה שווה לאפס, וזאת נוכח העובדה שבעל השליטה יזרים‎ 6 ‎מיליון דולר לחברה, בעוד שמרחב שבבעלותו ‏תזכה ל'החזר הוצאות' השווה לסכום של ‏‎ 3 ‎מיליון דולר בשנה למשך שנתיים‎‏ (נוסף על לשכר הבכירים הגבוה שלהבנתנו יהיה חלק מההסדר‏‎(‎‏", כותב האנליסט בועז בן שטרית שהכין את העבודה. מחזיקי האג"ח אמורים להעביר לחברה את החלטתם עד יום ראשון הקרוב.

עוד מוסיף בן שטרית כי "בראייתנו,‏ בכל הצעת הסדר שתובא לאישור המחזיקים צריך שתהא מחויבות של בעל השליטה להזרמת הון משמעותית במזומן, כדי לחזק מבנה ההון שלה ואת מצבה הכלכלי, וכן להביע את אמונתו ביכולות החברה להתאושש ולעמוד בהתחייבויותיה לנושיה‏‎. ‎נוכח היעדר רצון ממשי של בעל השליטה להזרים הון משמעותי לחברה, אנו מניחים שאין לבעל השליטה אמון כי אכן קיים פוטנציאל לשיקום ולהבראת החברה, וכי קיים חשש כי דחיית החוב במתווה המוצע תבוצע לצורך תיעול ערך אל מחוץ לחברה, בצורה שצפויה לפגוע במחזיקי אגרות החוב".

‎‎לחברת ההשקעות של מימן נותרו שני נכסים עיקריים: החזקה של 12.5% בספקית הגז המצרית המושבתת ‏‏‏EMG‏ (ששוויה בספרים הופחת לאפס), ו-100% ממניות חברת גדות מכליות. בדצמבר 2011 הודיעה אמפל כי לא תוכל לעמוד בהחזרי החוב שלה למחזיקי האג"ח בזמן (חוב של כ-870 מיליון שקל) ומאז היא מנהלת עמם מו"מ להסדר חוב. על רקע המשבר הקשה שבו נתונה החברה, היא נסחרת בשווי של כ-35 מיליון שקל בלבד, ושלוש סדרות האג"ח שלה נסחרות בתשואות זבל של עד 880%. את ההתנגדות להסדר החוב באמפל מובילים בתי ההשקעות מיטב, מגדל שוקי הון, אנליסט ואפסילון. ‏

מאז רכש את השליטה באמפל, לפני כעשר שנים, גרף מימן שכר מצטבר של 14.4 מיליון דולר (כ-54 מיליון שקל). יד ימינו בחברה, סמנכ"לית הכספים אירית אילוז, זכתה לתגמולים בסכום מצטבר של 10.1 מיליון דולר (כ-38 מיליון שקל). את הכסף הגדול באמת שאב מימן מאמפל בעסקאות בעלי עניין בשנים 2007-2005, כשמכר לחברה ולגופים מוסדיים מניות ‏‏EMG‏ תמורת סכום כולל של כ-1.3 מיליארד שקל (בעיקר במזומן). את רכישת המניות מידיו אישרה אמפל באמצעות שלושה דירקטורים בלבד, שהוגדרו כבלתי תלויים: מנכ"ל משרד ראש הממשלה לשעבר איתן הבר, חמי מורג, ועו"ד יהודה קרני.‏

‏ טענות אנטרופי נגד הסדר החוב באמפל:

■ תרומתו של בעל השליטה שווה לאפס‏‏

‏■ שווי הביטחונות למחזיקים אינו עולה על 10% מהחוב‏‏

‏■ "כרית הביטחון" בהסדר ‏נוגעת לתשלום ‏הריבית בלבד

■ שווי‏ הקצאת מניות‎‏ אמפל‏‎‏ ‏‎למחזיקי האג"ח שולי עד אפסי‏

אמפל: הדוח של אנטרופי מייצג גישה שטחית

תגובת אמפל: "הדוח שפורסם על ידי חברת אנטרופי מייצג גישה שטחית, בלתי מקצועית ומהווה פופוליזם זול שאין בינו לבין דו"ח כלכלי וענייני דבר או חצי דבר. לו הייתה החברה פועלת לגיבוש דו"ח ענייני ומקצועי הרואה את טובת מחזיקי אגרות החוב כפי שעשה היועץ הפיננסי שמונה על ידי נציגויות סדרות אגרות החוב, אזי היו מגיעים לאותה מסקנה כי אלטרנטיבת הפירוק תביא להשמדת ערך משמעותית למחזיקי אגרות החוב, לעומת ההסדר אשר מייצר מקסימום מזומנים וUPSIDE עבור המחזיקים".

"אמפל אינה יכולה לנהל משא ומתן עם כל אחד מהגופים בנפרד, בדיוק לשם כך מונו הנציגויות על ידי מחזיקי האג"ח, אשר הגיעו למתווה מוסכם עם החברה לאחר 7 חודשי משא ומתן. נזכיר כי היועץ הפיננסי של נציגויות האג"ח קבע כי חלופת הפירוק תביא להשמדת ערך מהותית עבור מחזיקי האג"ח. האינטרס העליון של מחזיקי האג"ח הוא לאשר את המתווה כפי שסוכם עם הנציגויות על מנת שהנהלת החברה תוכל להתרכז בהצפת ערך אחזקות החברה לטובת החזר החוב למחזיקים. זהו המתווה היחיד שיניב מקסימום מזומנים עבור המחזיקים".