גרמניה קיבלה כגמולה

בעולם אידאלי, הודעת מודי'ס הייתה מאלצת פוליטיקאים גרמנים, וגם את הפקידות הבכירה באותה מדינה, להעריך מחדש את מדיניותם

משרד האוצר הגרמני הגיב היום לידיעה על התחזית להורדת דירוג עתידי באומרו כי גרמניה תמשיך להיות בעתיד מקלט בטוח, וממשלתה תמשיך לנהל מה שהוא כינה "מדיניות כלכלית ופיננסית סולידית". בזמן שהודעה זו נמסרה, השווקים הגיבו להודעת סוכנות הדירוג מודי'ס על תחזית שלילית לדירוג של גרמניה והולנד בעלייה מתונה מאוד, כ-8 נקודות בסיס, בתשואה על אג"ח גרמני.

שתי התגובות האלה מקפלות בתוכן את הציפיות של הפוליטיקאים הגרמנים והתחזיות של המשקיעים בשווקים, שלפיהן גרמניה תמשיך ליהנות מעוצמה כלכלית והיא תישאר, במידה רבה, מחוץ למעגל הנפגעות מהמשבר הכלכלי. לגבי ממשלתה של אנגלה מרקל, העוצמה הכלכלית צריכה להיות מעין הוכחה להנחה הסמויה שהצרות הכלכליות של מדינות כמו יוון, איטליה או ספרד הן מעין "גמול ראוי" על שנים של בזבוזים וחוסר יעילות.

הודעת מודי'ס היא חשובה, אם כן, כדי להזכיר לממשלת גרמניה ולאזרחי אותה מדינה שיש גם "גמול" למהלכים חסרי היגיון. מי שטרפד בנחישות הצעות להנפקת אג"ח משותפות למדינות גוש האירו, כפי שעשתה ממשלת גרמניה, עומד לגלות שהסערה הפיננסית לא עוצרת בגבולות אותה מדינה. מי שהביא את אירופה לידי חנק עצמי, סופו שישלם גם הוא מחיר כלכלי של ירידה תלולה בפעילות הכלכלית ביבשת. שום "מידה טובה" כלכלית לא תציל את אותה ממשלה מהתוצאות הנוראיות של מיתון אירופי שניתן היה למנוע אותו באמצעות מדיניות אחראית יותר.

הפגיעה של גרמניה

ייתכן שאנגלה מרקל חשבה שהבחירות המתקרבות מאלצות אותה לקדם את החזון של גרמניה כמבצר של "מידות טובות" בתחום התקציב, שיוודא כי יתר האירופאים ישלמו על ההתהוללות שלהם. סביר יותר להניח שהיא האמינה, ועדיין מאמינה, שהיא אכן ראויה לגמול על התנהגותה. הבעיה היא שראייה זו לא רק מנעה מציאת פתרון רציונלי יותר, וזול הרבה יותר, למשבר החוב האירופי. עמדת גרמניה פגעה פגיעה קשה ביסוד של אחדות אירופה אשר נבנה במשך שנים רבות.

בעולם אידאלי, הודעת מודי'ס הייתה מאלצת פוליטיקאים גרמנים, וגם את הפקידות הבכירה באותה מדינה, להעריך מחדש את מדיניותם. בעולם אידיאלי מישהו היה צריך למחות נגד כל המהלכים שננקטו עד היום על ידי מרקל וממשלתה. הבעיה היא שעולמנו אינו אידאלי, ויהיו מספיק אזרחים באותה מדינה אשר יקבלו בשוויון נפש את המסר המגולם בהודעת חברת מודי'ס. יהיה זה אולי רק איזה צעד קטן במה שנראה כמצעד איוולת כלכלי של מדינות גוש האירו.