תעש: כדורי האקדח קטלניים, אבל יותר ידידותיים לסביבה

תמותו, אבל שיישאר נקי: מפעל התחמושת הקלה של תעש מצטרף לטרנד הירוק ■ להתיידד עם הסביבה, בלי שהאידיליה הזאת תבוא על חשבון הנחישות לנצח את האויב

צורתם של מאות אלפי הכדורים שיוצאים מקו הייצור במפעל התחמושת הקלה "יצחק" של התעשייה הצבאית (תעש) בנצרת, לא יוצאת דופן. לכאורה כדורי אקדח או רובה רגילים, שמיליונים כמותם כבר נורו בשדות קטל. המטרה של כולם זהה: לפגוע ולהרוג.

אנשי הפיתוח של תעש זיהו בשנים האחרונות את הטרנד שאליו מושכים לקוחות החברה - בארץ ובעולם. צבאות, משטרות וארגוני ביטחון מבקשים להתיידד עם הסביבה, בלי שהאידיליה הזאת תבוא על חשבון הנחישות לנצח את האויב. תעש השקיעה מיליוני שקלים בודדים לטובת קו מוצרים חדש - כדורים לנשק קל שאינם מזהמים את הסביבה והאדים שלהם לא מסכנים את הלוחם, שמתאמן בהם במטווח סגור.

מחקר שנמשך שנים, בסיוע לשכת המדען הראשי במשרד התמ"ת והמינהל למחקר, פיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית (מפא"ת) במשרד הביטחון הוביל לפיתוח כדורים חדשים שמתאימים לכלי הירי הנפוצים ביותר: רובי אם-16, אם-4, תבור ותת-מקלע עוזי וכן אקדחי יריחו 941 וגלוק C 19.

נחושת במקום עופרת

"הכדורים הירוקים עומדים בכל דרישות התקן של צה"ל ומיועדים גם לשוק האירופי והאמריקאי", אומר ד"ר דני פרץ, סמנכ"ל למחקר ולפיתוח עסקי בתעש. "הביצועים שלהם", הוא מספר, "זהים לאלה של הכדורים הרגילים ולמרות שהם עשויים מחומרים שאינם רעילים, מצאנו דרך להוריד את עלותם הכספית באופן שמאפשר ייצור המוני. במקרה של תחמושת לנשק קל, אי אפשר להעלות באופן משמעותי מחיר של כדור כי כשלקוח עושה הזמנה כזאת, הוא מזמין בכמויות גדולות ואי אפשר לייקר את העלויות בפי שניים. היינו חייבים להיות הגיוניים מהבחינה הזאת והמחירים כמעט לא השתנו".

צבאות וארגונים ביטחוניים עושים שימוש בתחמושת קלה באופן שוטף, במסגרת שגרת האימונים. הרוב המוחלט של התחמושת הקלה אינו משמש לקרב או למצבים מבצעיים אחרים, אלא לאימונים מבוקרים שבמסגרתם יש מספיק זמן ומרחב כדי לתת את הדעת לסוגיות הסביבתיות והבריאותיות.

"בשנים האחרונות צה"ל החליט להגביר את האימונים של כוחותיו וראינו עלייה חדה בהיקף ההזמנות של התחמושת לנק"ל", אומר פרץ, "הרי התחמושת שאמורה לשמש בשעת פקודה את הצבאות, נמצאת ממילא במחסני החירום. השימוש בתחמושת ירוקה, מבטא חשיבה על בריאותו של המתאמן שנושם את הגזים הרעילים שנפלטים לאוויר במהלך אימון הירי או שיירים ותרכובות מעופרת שמצויים בפיקה ובחומרי האטימה - שנשטפים בהמשך בידי משקעים, מחלחלים בקרקע אל מי התהום ומזהמים אותם. מבחינתנו הפתרון הוא להחליף את העופרת בנחושת. הכדור שומר על צורתו, על יכולותיו ועל משקלו - בלי לפגוע בסביבה".

למרות ההשקעה, פרץ מספר שקו הייצור הירוק עדיין לא עזר לתעש להשיג פריצת דרך עסקית שתוביל לשיפור מצבה הכספי. עם זאת, הוא מעריך שבעתיד הקרוב, כאשר רוב הצבאות והמשטרות בעולם יאמצו חשיבה ירוקה, תעש תהיה כבר עמוק בתוך הביזנס. "העולם הולך לכיוון הזה ובמהירות", מאבחן פרץ, "יותר ויותר מכרזים להצטיידות שמתפרסמים בידי ארגונים ביטחוניים, מתנים כבר היום את ההשתתפות בהעלאת הצעות שכוללות מוצרים ואביזרים ירוקים, כלומר כאלה שמכילים חומרים שאין בהם כדי לסכן את הסביבה או את המשתמש בהם".

החשיבה בתעש על רכיבים ידידותיים לסביבה לא נעצרת בתחום הנשק הקל, והיא מחלחלת גם לתחום התחמושת הארטילרית - שם מחליפים מדי כמה שנים, באופן שגרתי, חומרי גלם רעילים בחומרים שמסכנים פחות את הסביבה.: "הספקים של חומרי הגלם הישנים, שנחשבים רעילים, מפסיקים לספק אותם מתוקף תקנות סביבתיות שהתגבשו בשנים האחרונות ונוצרו נסיבות שמאפשרות לנו לשלב בתהליכי הייצור חומרים פחות מזיקים. זה כמובן משפר את רמת הבטיחות", אומר פרץ.

תחמושת בוטיק

לקוחות שיגיעו למפעל תעש בנצרת, יתרשמו מיכולות ייצור של תחמושת זעירה בקצב מהיר: 1,000 כדורים בדקה; התמחות בפיתוח מגוון רחב של סוגי חימוש לכלי ירייה בקליברים שונים ועוד אביזרים שמוגדרים כ"תחמושת בוטיק"'.

במשפחה הזו אפשר למצוא את ה"שביר", כדור שמיועד לאימון של כוחות באש חיה במתקנים שמדמים לוחמה בשטח בנוי. ה"שביר", שמונח על מדף המוצרים של תעש מזה כשלוש שנים מאפשר לאמן כוחות באש חיה ומלאה, תוך הבטחה שהכדור יהיה קטלני פחות: תכונותיו זהות לאלה של כדור רגיל, כך שהוא מאפשר אימון שמשקף תנאי קרב, אך הוא מורכב מחומרים פלסטיים כך שעם מגע שלו בקיר, הוא מתפרק ולא ניתז באופן שמסכן לוחמים מהכוח שמשתתף באימון.