זו הכתבה שהחזיקה את וול סטריט בחיים אמש

כתבה שעלתה בעיתון "וול סטריט ג'ורנל" תחת הכותרת "הפד מתקרב לפעולה", הפיחה תקווה בלבבות המשקיעים

אירופה בצרות, ארה"ב בהאטה ושוקי המניות תנודתיים. משקיעים חוששים מגלישה למיתון גלובלי נוסף, ונראה כי התקווה היחידה של המשקיעים בימים אלה היא תוכנית הרחבה כמותית נוספת של הפדרל ריזרב שתתניע את גלגלי הצמיחה בארה"ב.

גם אתמול נסחרו המניות בוול סטריט בירידות שערים, אולם לקראת סיום המסחר קוזזו חלק מהירידות. הסיבה: כתבה שעלתה בעיתון "וול סטריט ג'ורנל" תחת הכותרת: "הפד מתקרב לפעולה".

לפי הכתבה, גורמים בפד שמודאגים מההאטה בצמיחה ומהאבטלה הגבוהה מוכנים כבר לנקוט צעדים חדשים כדי להאיץ את הצמיחה. בעבר דובר על תוכנית הרחבה כמותית שלישית (QE3) שהפעם תתמקד ברכישת אג"ח מגובות משכנתאות בהיקף של כחצי טריליון דולר. 2 תוכניות ההרחבה הכמותית שהושקו בעבר הצליחו להגדיל את הצמיחה והציתו גלי עליות בשוקי המניות בעולם כולו.

בוול סטריט שאבו עידוד מהכתבה ב"וול סטריט ג'ורנל" בשל ההערכה כי גורמים בפד הם אלה שדיברו עם העיתונאי שכתב את הכתבה, שמככבת גם היום בכותרת הראשית של אתר ה"ג'ורנל".

"מאז פגישתם האחרונה בחודש יוני, גורמים בפד הבהירו בנאומים וראיונות כי המצב הכלכלי לא מקובל עליהם", נכתב בכתבה. "גורמים רבים בפד נוטים כעת יותר ויותר לפעול, אלא אם הם יראו עדות מוצקה לכך שהפעילות הכלכלית צוברת תאוצה מחדש בזמן הקרוב".

בהמשך נכתב: "הפד עשוי לנקוט צעדים חדשים כבר בפגישה הקרובה של ועדת השוק הפתוח בשבוע הבא (1 באוגוסט), אך הוא עשוי גם לחכות לפגישה הבאה שתיערך בספטמבר כדי לבחון עוד נתונים כלכליים שיפורסמו כדי ללמוד על מצב הצמיחה והאבטלה".

בין הצעדים אותם שוקל הפד ניתן למנות גם שימוש בחלון ההלוואות המיוחד לבנקים כדי לספק להם מימון זול וזאת כדי שהאשראי יועבר לעסקים קטנים ולווים פרטיים; אולם ב"ג'ורנל" מציינים כי הפד לא מתלהב מהפעולה הזו כיוון שלא ברור כמה מהכסף שיועבר לבנקים יחלחל בסופו של דבר לעסקים ולצרכנים.

הנתונים האחרונים מעידים על כך שקצב הצמיחה בארה"ב הואט לפחות מ-2%. שיעור האבטלה עדיין גבוה ועומד על 8.2%. המכירות ברשתות הקמעונאיות היו חלשות בחודשים האחרונים והמתח בשווקים הפיננסיים גדל.

גם הנצים בפד, החוששים מאינפלציה ונהגו להתנגד לפעולה, ריככו את הטון לאחרונה. אחד מהם, ג'יימס בולרד, אמר בראיון החודש כי "אני יודע שאנשים מרגישים שלא עשינו מספיק". הוא הביע נכונות לתמוך בפעולה חדשה של הפד אם האינפלציה תיפול או שהכלכלה תספוג "מהלומה".

בתוכנית ההרחבה הכמותית הראשונה ב-2009 הפדרל ריזרב רכש אג"ח מגובות משכנתאות ב-1.25 טריליון דולר ואג"ח של סוכנויות המשכנתאות הממשלתיות פרדי מק ופאני מיי ב-300 מיליארד דולר. בתוכנית השנייה שהחלה ב-2010 הוא רכש אג"ח ממשלתיות ב-600 מיליארד דולר. התוכנית השלישית צפויה להיות בהיקף של כחצי טריליון דולר וישנה נטייה לתמוך בקניית אג"ח משכנתאות בלבד ולא אג"ח ממשלתיות, בשל החשש שמא הפד יהפוך לשחקן גדול מדי בשוק האג"ח הממשלתיות ויפריע לפעילות השוק.

בשנים האחרונות טענו המתנגדים לתוכניות והמבקרים של הפד כי מהלכים אלה יביאו להתפרצות אינפלציונית וירסקו את הדולר, אך המציאות אחרת לגמרי: הדולר התחזק בשנה האחרונה והאינפלציה עומדת סביב היעד של הפד (כ-2%).