אל-אריאן: הריביות הנמוכות לא מספיקות לריסון המשבר

מנכ"ל קרן האג"ח פימקו, מוחמד אל-אריאן: "בתיאוריה, מדובר בדבר טוב עבור הכלכלה העולמית - אולם בפועל, הדבר לא מתרחש מסיבות טובות, וההשלכות של המצב הן בדרך כלל שליליות"

אנו נמצאים בסביבה כלכלית של ריביות נמוכות עד אפסיות במרבית מדינות העולם, אולם בניגוד ל"כתוב בספר" - מדיניות הריבית האפסית לא נוצרה בנסיבות חיוביות, ולא מועילה דיה לאישוש הצמיחה באותן מדינות. כך סבור מנכ"ל קרן האג"ח פימקו, מוחמד אל-אריאן.

"בתיאוריה, מדובר בדבר טוב עבור הכלכלה העולמית", כותב אל-אריאן בטורו ב-CNBC. "אחרי הכל, מרבית הכלכלות המשמעותיות בעולם, ובייחוד אירופה וארה"ב, מתמודדות עם צמיחה איטית מדי, חובות גדולים מדי ואבטלה גבוהה מדי".

אל-אריאן מסביר כי מטרת מדיניות זו היא "להוזיל את הכסף", ולהפוך את סוגיית ההשקעות והצריכה המקומית לזולות יותר עבור האזרחים - "המטרה היא להקל על חברות, ממשלות ואזרחים פרטיים לשאת בנטל חובות קיים, שכדי עלות החוב שלהם שווה פחות".

אולם בפרקטיקה, מבהיר אל-אריאן, המצב מסובך יותר: "מדיניות הריבית האפסית לא מתרחשת מסיבות טובות", הוא מדגיש. "במקרה כזה, אם לא מלווים את הריביות הנמוכות בצעדים נוספים - ההשלכות בדרך כלל מעורבות, ואפילו שליליות בסך-הכל".