5 חברות הביטוח הגדולות איבדו 5 מיליארד ש'; מה הלאה?

חמש קבוצות הביטוח הגדולות נמצאות עדיין הרבה מעל לשווי השוק שלהן בנקודת השפל, אי שם בעיצומו של המשבר הכלכלי הקודם ■ מה עוד מריחים המשקיעים?

חברות הביטוח הגדולות איבדו מערכן כ-5 מיליארד שקל מאז תחילת השנה. חמש הקבוצות הגדולות - מגדל, הראל, כלל ביטוח, מנורה מבטחים והפניקס - נסחרו בבורסה, נכון לאתמול, על פי שווי מצרפי של כ-10.7 מיליארד שקל. זאת, לעומת שווי מצרפי של יותר מ-15.5 מיליארד שקל שהוצמד לחמש הללו רק בתחילת השנה - ירידה ניכרת של כשליש מערכן, שאף אחת מהחמש לא נמלטה ממנה.

עם זאת, חמש קבוצות הביטוח הגדולות נמצאות עדיין הרבה מעל לשווי השוק שלהן בנקודת השפל (כל אחת עם נקודת השפל של עצמה) אי שם בעיצומו של המשבר הכלכלי הקודם, של סוף 2008 ותחילת 2009. חמש החברות היו שוות אז יחדיו כ-6.7 מיליארד שקל - קצת יותר מהשווי שאותו איבדו מתחילת 2012.

בכל אופן, אף לא אחת מחמש קבוצות הביטוח הגדולות נסחרת כיום ביותר ממיליארד דולר. החברות נסחרות ברמה נמוכה, בראייה היסטורית, שכנראה משקפת ציפייה של המשקיעים להרעה מהותית נוספת בנוף הכלכלי שבו החברות פועלות, כלומר בפעילות הכוללת במשק. ללא הרעה שכזו נראה כי הן נסחרות ברמה נמוכה מאוד כבר בשלב זה.

בכל הנוגע לרווחיהן, חברות הביטוח תלויות מאוד, בקשר ישיר, במה שקורה בשוקי ההון, כך שאם יש ירידות בשווקים אז חלה גם הרעה ברווחי החברות. כמו כן, הפעילות שלהן קשורה בעבותות לפעילות הכוללת במשק, ונוסף לכך הן כפופות לרגולציה עמוקה ונרחבת. בשבועות האחרונים הרגולציה הזו באה לידי ביטוי במהלך של הפיקוח על הביטוח שנועד לשנות את אופן התנהלות חברות הביטוח במוצר הדגל שלהן - ביטוחי המנהלים. כל הגורמים האלה משפיעים כיום על מניות הביטוח לאותו כיוון - למטה.

מגדל עדיין הגדולה

בימים האחרונים מתקיים דיון ער בנוגע לפגיעה בשווי קבוצת הביטוח מגדל מאז תחילת השנה, על רקע עסקת הענק להעברת השליטה בה מג'נרלי האיטלקית לידיו של שלמה אליהו. ואולם, בחינת מצבן של חמש קבוצות הביטוח הגדולות מעלה שמגדל אינה סמן קיצוני: שוויה עודנו הגבוה בשוק, והוא עומד כיום על כ-3.96 מיליארד שקל.

כלל ביטוח, שבאופן מסורתי מחזיקה בשווי השוק השני בגודלו בענף, רשמה את הירידה החדה ביותר מאז תחילת השנה (40%), והיא שווה כיום כ-1.71 מיליארד שקל, פחות משוויה של הראל. אפרופו כלל ביטוח, לפני כשנה קבוצת אי.די.בי הייתה על סף מכירתה לקרן פרמירה האירופית, בעסקה שלפי הערכות בשוק הייתה משקפת לכלל ביטוח שווי של כ-1.6 מיליארד דולר - כמעט פי ארבעה משוויה כיום.

הראל נסחרת כיום בשווי של כ-2.07 מיליארד שקל - לאחר ירידה של כ-30% במניותיה מתחילת השנה - והיא החברה השנייה בשוויה בענף.

שתי החברות הנותרות הן הפניקס ומנורה מבטחים, שרשמה את הירידה הקטנה ביותר במניותיה מתחילת השנה מקרב קבוצות הביטוח הגדולות.

נכון להיום, מנורה מבטחים היא החברה הרביעית בשוק הביטוח במונחי שווי שוק, והיא נסחרת במחיר המשקף לה שווי של כ-1.43 מיליארד שקל.

הפניקס נסחרת בשווי של כ-1.4 מיליארד שקל. החברה, שנמצאת בשליטת קבוצת דלק של יצחק תשובה, עומדת על המדף (אם כי עם תאריך תפוגה רחוק עדיין: בעוד שש שנים), וכך גם כלל ביטוח, שבשליטת קבוצת אי.די.בי של נוחי דנקנר, וזאת בשל המלצות ועדת הריכוזיות.

שווי שהתנדף מחברות הביטוח
 שווי שהתנדף מחברות הביטוח