מנכ"ל מלאנוקס: "אין כאן בועה; למניה יש מקום לגדול"

איל וולדמן מייחס את ההצלחה של ספקית פתרונות התקשורת מיוקנעם לנחישות ולעבודה הקשה: "אם אתה עובד במלאנוקס - זה אומר שאתה טוב. אי-אפשר להצליח בלי עבודה קשה. ובישראל עובדים"

ביום חמישי שעבר חגגה הבורסה באחד העם. לדרמה הייתה אחראית מלאנוקס, ספקית פתרונות התקשורת הארגונית מיוקנעם, הנסחרת בתל אביב ובניו יורק, שפרסמה תוצאות שיא לילה קודם לכן והדהימה את השוק: המניה זינקה ב-43% בוול סטריט, טסה ב-48% בתל אביב ושוויה קפץ ל-15 מיליארד שקלים. בין לילה הפכה מלאנוקס לחברה השישית בגודלה בתל אביב, שווה יותר מחלק מהבנקים ומהתעשיות החזקות ביותר בארץ, והוכתרה לחברת העשור בהיי-טק. אפשר היה לחשוב שאיל וולדמן - מייסד, יו"ר ומנכ"ל החברה - ששהה באותו זמן במשרדי החברה בקליפורניה, ירפה מעט מתחושת הפחד שמלווה אותו כמו צל מאז שייסד את החברה ב-1999 ויפנה מקום בלוח הזמנים שלו גם לכמה שאגות של שמחה.

לא הוא, מתברר. "אני כל הזמן מפחד. אי אפשר לנוח על זרי הדפנה", מבהיר וולדמן בראיון ל-G מקליפורניה. "כל הזמן יש ציפיות. אתה כל הזמן נמצא בלחץ מתמיד של להמשיך ולבצע אקסקיושן (execution - להוציא לפועל תוכניות עבודה בצורה טובה, ר' נ')".

במשך שנים היית היזם עם הטכנולוגיה המשונה, שהולך נגד הזרם ומנסה להוכיח שהדרך שלו נכונה. עכשיו הצדקת אותה?

"אני תמיד צריך להצדיק, גם עכשיו. הרבה אנשים אומרים לי בימים האחרונים, 'עשיתם את זה'. אבל עוד לא עשינו כלום, אנחנו באמצע הדרך, אפילו בתחילת הדרך. אתה לא מרגיש שעשית משהו. מבחינתי אנחנו עדיין חברה קטנה".

- -קיבלת הרבה תגובות מאז פרסום התוצאות?

"כן, הרבה שיחות טלפון ואס-אם-אסים".

הייתה שיחה שריגשה אותך במיוחד?

"כן, מאשתי לשעבר".

- הרשית לעצמך להתרגש ולחגוג קצת?

"מבפנים, לא מבחוץ, ועם החברים הקרובים ביותר".

- לזכות מה אתה זוקף את ההצלחה של מלאנוקס?

"בראש ובראשונה לאנשים שעובדים בחברה (כאלף ברחבי העולם, מתוכם כ-850 בישראל הפועלים מיוקנעם, מרמת החייל, מרעננה ומתל חי, ר' נ'). במלאנוקס יש צוות מדהים ואיכותי של אנשים. אם אתה עובד במלאנוקס, זה אומר שאתה טוב. ההשקעה ועבודת הצוות של עובדים בכל העולם הביאו לתוצאות האלה. אני חושב שהצלחה נובעת מהרבה התמדה. מה שקורה ביוון, בספרד, באיטליה ובאירלנד זה לא מכת טבע וזאת לא אצבע אלוהים, זה חוסר התמדה. אי אפשר להצליח בלי עבודה קשה, ובישראל עובדים".

"פוטנציאל הגידול אדיר"

בשבועיים שקדמו לפרסום התוצאות נראה היה שמניית מלאנוקס נמצאת במסלול התרסקות, לאחר שבתוך ימים ספורים איבדה קרוב ל-20% מערכה. בשוק התנוסס סימן שאלה גדול באשר ליכולת החברה לממש את התחזיות היומרניות שלה לרבעון השני של 2012, שהיו גבוהות בהרבה מתחזיות האנליסטים. אבל מלאנוקס פרסמה תוצאות שהותירו את האנליסטים עם לסת שמוטה: החברה דיווחה על הכנסות שיא של 133.5 מיליון דולרים, זינוק של 111% לעומת הרבעון המקביל ב-2011 ועל רווח נקי של 32 מיליון דולרים, גידול של פי שבעה לעומת התקופה המקבילה. שעות ספורות אחרי פרסום התוצאות, השלימה המניה זינוק של כ-300% בשנה האחרונה.

- אתה חושב שהשווי תואם את המציאות או שזאת בועה?

"אין כאן שום בועה. מה שציפינו, קרה. כבר אמרנו בעבר שאנחנו מצפים לגדול למכירות בסדר גודל של מיליארד דולרים בשנה וכבר השנה נגיע לקצב מכירות של חצי מיליארד דולרים".

- שזה פי ארבעה מקצב המכירות שלכם ב-2010. תצליחו לשמור על צמיחה גם ברבעונים הבאים?

"פוטנציאל הגידול שלנו הוא אדיר. יש לנו עוד המון שווקים ולמניה יש מקום לגדול. אנחנו רואים שהטכנולוגיה שלנו נמצאת בשווקים רבים ואנחנו מקווים להמשיך ולגדול".

- איך אתה מסביר את העובדה שאף אחד בשוק לא צפה שהתוצאות שלכם יהיו כל-כך טובות?

"כבר בתחילת הרבעון השני אמרנו שיהיה לנו רבעון מעולה. אנשים פחות האמינו שזה ימשיך גם הלאה. כשאתה לא מבפנים, לפעמים קשה להאמין ולראות את זה. ונכון שיש כמה אנליסטים שממשיכים לפספס את המניה".

- יש לך חשש שחלק מהמשקיעים יממשו עכשיו את המניות?

"לא. אני לא מתרכז במחיר המניה ולא מתעסק בה ביומיום. אנחנו מתרכזים במה שאנחנו רוצים לעשות בחברה, זה מה שקובע".

- מהם היעדים שלך עבור החברה בטווח הקרוב?

"אנחנו רוצים להמשיך ולגדול ויעד המכירות לרבעון השלישי עומד על 155-150 מיליון דולרים. יעד אחר הוא להגיע ב-2014 לטכנולוגיה שתספק קישור במהירות של 100 ג'יגה-בייט לשנייה. אנחנו עובדים על הרבה מוצרים חדשים, למשל עובדים עם מיקרוסופט על גרסת 2012 למערכת ההפעלה חלונות לשרתים, שתכלול את הטכנולוגיה שלנו".

- מהם הסיכונים העיקריים של החברה?

"שהאקסקיושן לא יהיה מספיק טוב".

- ומה לגבי המתחרים? עד כמה היתרון של מלאנוקס על פניהם חזק?

"אנחנו נמצאים דור אחד לפני המתחרים, אבל אנחנו גם חוששים מהם. יש לנו מתחרים גדולים. אנחנו מסתכלים קדימה, בלי להסתכל לצדדים או אחורה, וזה מה שאנחנו מנסים לעשות הכי טוב".

- קיבלת הצעה למכור את מלאנוקס לאחת מענקיות הטכנולוגיה?

"אנחנו לא מדברים על דברים כאלה".

- האחזקה של אורקל, שרכשה כ-10% ממניות מלאנוקס ב-2010, מונעת משחקן גדול לרכוש את החברה?

"באורקל שמחים מאוד מהרווח שהם עשו והם לקוח גדול שלנו. יש לי סיכום איתם שהם לא יגדילו את האחזקות מעבר ל-10% שיש להם".

- כלומר יש אפשרות שמלאנוקס תימכר לחברה אחרת?

"אם החברה תרצה, זה אפשרי".

- מבחינת החזון שלך, היית רוצה שהחברה תישאר ישראלית עוד שנים רבות?

"צריך לעשות מה שנכון לבעלי המניות. המדד הוא אם החברה יכולה לצמוח מהר יותר לבד והאם אנחנו יכולים לתת החזר לבעלי המניות. אחד מחברי הדירקטוריון כבר אמר שאם לחברה יש עתיד כזה גדול וטוב לפניה, למה לחסום אותה ולהגביל את השווי שלה באמצעות רכישה".

- מה לגבי רכישה של חברה שמלאנוקס תבצע? כבר רכשתם את המתחרה הישראלית וולטיר ב-2010.

"אני מקבל הצעות, אבל אין לנו סיבה להסתכל ימינה ושמאלה, אנחנו לא צריכים לבצע רכישה כדי לגדול. נבצע רכישה אם נחשוב שהיא תאיץ את הגידול שלנו".

"לא היו שלבים קלים"

וולדמן, 52, בנה את מלאנוקס מאפס והוא חתום על הצלחתה של החברה. אבל למרות סיפור הסינדרלה של החברה, את מרבית העשור האחרון הוא העביר בעבודה קשה ובאי ודאות מטרידה. וולדמן לקח הימור גדול, מימן את החברה בתחילת דרכה ואפילו היה בסכנת פיטורים. היה זה ב-2002, כשהדירקטוריון היה מאוד לא מרוצה מהכיוון החלוצי של וולדמן - טכנולוגיית האינפיניבנד, שאז היה נראה שעתידה מאחוריה, אך עם השנים הפכה למיינסטרים (ראו הרחבה במסגרת). גם בשוק היו רבים שהספידו את הכיוון של וולדמן, אבל הוא חשב אחרת. באחת מישיבות הדירקטוריון אמר: "או שאני לוקח את החברה למטה, או שאנחנו מצליחים".

- היה שלב שבו אמרת לעצמך - אולי כולם צודקים ואני טועה ובכך מסכן פרנסה של מאות משפחות?

"אני כל הזמן אומר את זה וחושב את זה".

- יש שלב שזכור לך כקשה במיוחד?

"יש הרבה כאלה. ההתחלה הייתה קשה, עם הרבה אי ודאות. אבל גם כשהחברה גדלה זה קשה. בואי נגיד שלא היו לנו שלבים קלים".

- איזה מין מנהל אתה?

"אני מנהל שקשה לעבוד איתו. אני מאוד ישיר ואני לא משחק משחקים. אני דורש הרבה ומצפה שאנשים יהיו טובים בכל הרמות. אבל רוב האנשים נשארים בחברה, והיחס והדאגה שלנו לעובדים ולמשפחות שלהם הם מעל ומעבר וקיימים כל הזמן, גם כשעובדים נקלעים לצרה וזקוקים לעזרה".

וולדמן כבר התגאה בעבר בכך שהפך עובדים רבים למיליונרים. הוא עצמו אחד האנשים העשירים בישראל, על הנייר: כיום הוא מחזיק ב-4% ממניות מלאנוקס וההערכות הן כי עד כה צבר הון בשווי פנטסטי של כ-600 מיליון שקלים. שלושת המייסדים האחרים של מלאנוקס - שי כהן, מיכאל כגן ורוני אשורי - המשמשים בתפקידים בכירים בחברה, הפכו למולטי-מיליונרים. גם שאר העובדים לא מקופחים: בשנים 2011-2007 מימשו עובדי מלאנוקס אופציות שגילמו הטבה כוללת של כ-330 מיליון שקלים וסך ההטבה הכוללת לעובדים, כולל אופציות שלא מומשו, עמד על לא פחות מ-1.2 מיליארד שקלים.

"כל העובדים עשו המון כסף", מכריז וולדמן. "חלוקת העושר במלאנוקס מדהימה לדעתי. זה לא רק שמנהלים בכירים מקבלים, אלא מהמזכירה והסטודנט הצעיר ביותר ועד אליי. גם אנשים שלא מדברים על זה ופשוט עושים את העבודה בקיוביקל שלהם מקבלים. כל העובדים גם מקבלים בונוסים כל שנה ואת אותם מרכיבי תגמול כמוני - נכון שבמספרים אחרים".

- הצהרת בעבר שאתה מזדהה עם המחאה החברתית ובקיץ הקודם אף ביקרת באוהל המחאה עם בכירים נוספים מההיי-טק. אתה עדיין מוטרד ממצבה של המדינה?

"יש הרבה דברים במדינת ישראל שצריך לתקן ויש הרבה אלמנטים בחלוקת העושר שצריכים להתבצע בצורה אחרת. יוקר המחיה בארץ צריך להיות נמוך בהרבה ויש המון מה לעשות. גם בכל נושא ועדי העובדים החזקים במשק צריך לעשות שינוי גדול. לא הגיוני שהם חושבים שיש להם יכולת וזכות לנהל את החברה. הם לא נותנים להנהלה לתפקד ואני שמח לראות שברכבת ישראל הדברים משתנים. מעבר לכך, אני רוצה לציין כי 8% מהעובדים במלאנוקס הם ערבים ושאנחנו מתחילים להעסיק חרדים".

- נראה אותך בעתיד מקים חברה נוספת?

"לא, לא, לא. מלאנוקס היא החברה האחרונה. זה אולי נראה קל מהצד, אבל זה כל-כך קשה".

- היית יכול לפרוש כבר מזמן ולהתמסר לחיים הרבה יותר רגועים. מה משאיר אותך בתפקיד?

"העובדה שזה מה שאני רוצה לעשות".

איל וולדמן

■ אישי: 52, גרוש 3, מדלג בין שלושה בתים: בתל אביב, בטבעון ובקליפורניה

■ השכלה: תואר ראשון במדעי המחשב ותואר שני בהנדסת חשמל, שניהם מהטכניון

■ קריירה: בתחילת שנות ה-90 נמנה עם מייסדי חברת השבבים גלילאו, שנמכרה ב-2001 למארוול האמריקאית. ב-1999 עזב את גלילאו בעקבות חילוקי דעות עם המייסד אביגדור וילנץ וייסד את מלאנוקס.