פייסבוק מכה התחזיות: רווח של 295 מיליון דולר ברבעון

(עדכון) - ההכנסות זינקו ב-32% לעומת אשתקד, והרווח הנקי עמד בציפיות - אולם בוול סטריט חוששים כי החברה לא צומחת מספיק מהר

לאחר ההנפקה הגדולה של שנת 2012 שהתפקששה, עיני המשקיעים היו נשואות הערב (ה') לדוחות הראשונים של פייסבוק בתור חברה ציבורית, שפרסמה לאחר סיום המסחר בוול סטריט את תוצאותיה הכספיות לרבעון השני של השנה, תוך שהיא מכה את תחזיות האנליסטים - אך צנחה בכ-10.7% במסחר המאוחר לרמת שפל כל הזמנים (מאז הנפקתה) - 23.97 דולר למניה לאחר שבמהלך המסחר הרגיל סגרה על 26.84 דולר.

ענקית הרשת החברתית, אשר מנייתה צנחה מהלך המסחר היום בוול סטריט בכ-8% לקראת הדוח (לאור חולשה במניית זינגה, שצנחה בכ-40% - ועל כך בהמשך), דיווחה על הכנסות של 1.18 מיליארד דולר (זינוק של 32% לעומת אשתקד) ורווח נקי של 295 מיליון דולר, או 0.12 דולר למניה (על בסיס non-GAAP).

בוול סטריט ציפו לרווח של 0.12 דולר למניה על הכנסות של 1.15 מיליארד דולר (קרי, מעל הצפי בשורת ההכנסות, ובהתאם לציפיות בשורת הרווח).

אז מדוע צנחה החברה במסחר המאוחר? בעיקר בגלל הדאגה בוול סטריט כי החברה לא צומחת בקצב מספיק מהיר: "זה היה רבעון טוב מבחינת פייסבוק", ציין דניאל ארנסט, אנליסט ב-Hudson Square Research. "אבל אני חושב שאנשים מפחדים - לא בגלל שאין לפייסבוק עסק אמיתי, כי יש לה - אלא כי היא לא צומחת מספיק מהר".

על בסיס GAAP, דיווחה החברה על הפסד נקי של 157 מיליון דולר (0.08 דולר למניה), לעומת רווח נקי של 240 מיליון דולר (0.11 דולר למניה) אשתקד. הוצאות החברה זינקו לכ-1.93 מיליארד דולר, לעומת 488 מיליון דולר אשתקד.

גידול בהיקף הפעילות ובהכנסות מפרסום

בד בבד עם פרסום התוצאות הכספיות, דיווחה הרשת החברתית על גידול בהיקף פעילות הגולשים ברשת: החברה דיווחה על זינוק של 32% (לעומת אשתקד) בהיקף הגולשים הנמצאים מדי יום באתר - לכ-552 מיליון גולשים פעילים מדי יום (לעומת 526 מיליון גולשים ברבעון הראשון). כ-955 מיליון גולשים נכנסים לאתר הרשת מדי חודש, לעומת 901 מיליון גולשים ברבעון הראשון - כמו כן, מדובר בזינוק של 29% לעומת אשתקד.

הכנסות החברה מפירסום זינקו בכ-28% ל-992 מיליון דולר לעומת אשתקד, בעוד הכנסות החברה מתשלומים ואמצעים נוספים הסתכמו בכ-192 מיליון דולר.

האתגר העיקרי: סלולר

האתגר העיקרי איתו מתמודדת החברה הוא הצמיחה המהירה של השימוש ברשת החברתית בטלפונים סלולריים, שם לא מוצגות פרסומות - המהוות עיקר ההכנסות שלה. השימוש באתר במחשבים רגילים צפוי, מנגד, לרדת.

מספר המשתמשים הפעילים ברשת החברתית בסלולר הסתכם בכ-543 מיליון גולשים (זינוק של 67% לעומת אשתקד), לעומת 488 מיליון גולשים ברבעון הראשון של 2012.

"יש כאן פוטנציאל גדול מאד", אמר סמנכ"ל הכספים של פייסבוק, דיויד היברסמן, בראיון ל-CNBC, לאחר פרסום הדוחות. "מדובר בהזדמנות ובאתגר כאחד - ואנו עדיין רק בראשית דרכנו בכל הקשור לפרסומות בסלולר. בכוונתו בהחלט לאפשר 'סיפורים ממומנים' (sponsered stories) במכשירים סלולריים בעתיד".

מוקדם יותר אתמול, זנכיר, דווח ב"בלומברג" מגורמים המקרובים לחברה כי זו מתכננת לשתף פעולה עם חברת HTC לטובת פיתוח מכשיר סמארטפון חדש - שעשוי לצאת בהשקה רשמית לשוק במהלך שנת 2013, וזאת במסגרת ניסיונותיה של פייסבוק להשיג דריסת רגל בתחום.

חששות מקדימות בשוק

על הסנטימנט לפני פרסום הדוחות של פייסבוק הכבידה גם זינגה , שהייתה אחראית לכ-12% מההכנסות של פייסבוק בשנה שעברה - וצנחה במהלך המסחר בוול סטריט לאחר שדיווחה על רווח של סנט למניה בלבד ברבעון השני, לעומת צפי ל-5 סנט למניה, על הכנסות של 332 מיליון דולר - 12 מיליון דולר פחות מהצפי. עוד מדאיג הוא הצפי לעתיד: החברה צופה הכנסות של 1.15 מיליארד דולר עד 1.225 מיליארד דולר. מדובר בסכום קטן בהרבה מהצפי הראשוני בוול סטריט ל-1.5 מיליארד דולר. הרווח למניה שצופה החברה עומד על 4-9 סנט - לעומת 26 סנט שצפו האנליסטים.

יש לציין כי מאז ההנפקה הראשונית בחודש מאי, שחוותה בעיות טכניות קשות שהובילו לצניחה במחיר המניה, משקיעים הגיבו באופן שלילי בעיקר במסחר במניה, לאחר שהחתמים בהנפקה לא חשפו מידע שלילי שהיה להם באשר להכנסות הצפויות. מאז ההנפקה במחיר 38 דולר צנחה המניה עד למחיר של כ-29 דולר - ירידה של כ-25%.

לפיכך, לא מעט אנליסטים בוול סטריט צפו כי החברה תפספס את התחזיות, בייחוד בשל העובדה שההנפקה הכושלת בנאסד"ק גרמה לכמה סוחרים להנמיך את תחזיותיה לבחרה, לרבעון הנוכחי.

לפני פרסום הדוחות, היו הדעות של בתי ההשקעות חלוקות בעניין המניה: 17 ברוקרים מדרגים את המניה תחת המלצת "קנייה", 17 נוספים מחזיקים המלצת "נייטרלי" ושניים - "מכירה". מחיר היעד הממוצע עומד על 39.5 דולר.