הרשקוביץ: "אי-ביצוע הגזירות עלול להוביל למשבר פיננסי"

הממונה על התקציבים באוצר, יממה לפני הגשת הצעדים הפיסקאליים לאישור הממשלה: "בשלב זה, זו החבילה. נפעל בנוסף, ככל שיידרש"

"אי-נקיטה בצעדים הללו תוביל בהכרח לצעדים קשים בהרבה, כפי שמתרחש כעת באירופה, תוך גידול באבטלה ופגיעה קשה בשירותים האזרחיים". כך מזהיר בראיון ל"גלובס" גל הרשקוביץ - הממונה על אגף התקציבים באוצר ו"האדריכל" של החבילה הפיסקאלית שתעלה מחר (ב') לאישור הממשלה - מפני תרחיש שבו החבילה לא תאושר.

- החבילה הפיסקאלית מהווה הישג די גדול לאגף התקציבים, כי לפני שבועיים אף אחד לא דיבר על שום דבר.

הרשקוביץ: "נכון. זו אחריות שלנו לגבש ולהציג את הצעדים שנדרשים על מנת לעמוד ביעדים שקבעה הממשלה, לשמור על האמינות של הממשלה אל מול השווקים הפיננסיים ולשמור מכל משמר על הגירעון".

- חלק מהתמיכה שקיבלת בשבועיים האחרונים הגיעה דווקא מ"גורמים חיצוניים": ספרד, יוון, חברות הדירוג האשראי שהתחילו קצת להפעיל לחץ.

"הציפיות של חברות הדירוג הן שהממשלה תגבש רשימה של צעדים ברורים ומשמעותיים, שיראו כיצד מתכנסים ליעדים שנקבעו. אי-גיבוש של צעדים מהסוג הזה היה עלול להוביל לגלישה חמורה למשבר פיננסי, שעלול לגרור מחירים גבוהים הרבה יותר מהצעדים שגובשו כעת. לכן החשיבות הרבה להחלטות המיידיות וליישומן המיידי".

- החבילה הייתה יכולה להיות מושלמת לו היו מכניסים, במקום העלאת המע''מ, ביטול פטורים. למה דילגתם על זה?

"לגבי התמהיל, בחנו את המשמעויות של כל החלופות והצגנו אותן בפני מקבלי ההחלטות. מקבלי ההחלטות, לאחר דיונים ארוכים ורציניים, קיבלו את ההחלטה לגבי התמהיל הקיים".

- ידוע לנו שאתם לא רק מציעים. אתם אנשי מקצוע, יש לכם אמירה. למה לא התעקשתם? לא היה כאן פספוס של הזדמנות היסטורית לתקן עיוותים?

"זה נכון. בהחלט ישנם עיוותי מס, בעיקר בהקשר של פטורים, שלדעתי, ללא כל קשר למצב כרגע, צריך לפעול במטרה לתקן".

- יש כוונות כאלה בעתיד?

נבצע את כל הצעדים שנדרשים בכל עת, בהתאם להתפתחות המציאות".

- אז ויתרתם.

"בשלב זה, זו החבילה. אני מדגיש: נפעל בנוסף, ככל שיידרש".

- החבילה צפויה להניב כ-14.5 מיליארד שקל במקרה הטוב. ישנם כ-5 מיליארד שקל שתלויים באפקטיביות של הרווחים הכלואים והמלחמה בהון השחור. הבאתם את זה בחשבון?

"אני מקווה שהתחזית שנקבעה לגבי הרווחים הכלואים תמומש, אך כפי שציינתי, ובייחוד אל מול אי-הוודאות הגדולה, נעקוב אחר התפתחות בכלל האינדיקטורים הכלכליים, ונבצע צעדים נוספים ככל שיידרש".

- אז תסתכלו לאזרחים בעיניים ותגידו להם שזו חצי הדרך? כי יש צורך בקיצוצים של כ-13.5 מיליארד שקל נוספים.

"צריך לזכור שתקציב ההוצאה ל-2013 צפוי לגדול מעל ל-3%. זה הגידול הריאלי הגדול ביותר שהיה בעשור האחרון. זה נכון שבמקביל הצטבר צבר גדול של התחייבויות, מעבר לגידול המותר, כך שאנחנו מדברים על הקטנת התוספות. מכאן, שמדובר בקביעת סדרי עדיפויות נכונים במסגרת התוספת שתינתן".

- עדיין, חייבים לבצע התאמות, כלומר קיצוצים, בסדר גודל של מיליארדי שקלים.

"זה נכון. נצטרך להפחית את התוספות של ההתחייבויות שנתנו".

- אגב סדר עדיפויות, מה יהיה היעד של המדיניות הכלכלית ל-2013?

"הגברת הצמיחה וצמצום הפערים. כמובן שהיעד צריך לבוא לידי ביטוי בהרכב תקציב שיהיה בסדר עדיפות לנושאים כגון הון אנושי, חינוך, תשתיות, תחבורה ציבורית ותעסוקה".

- אם אתה לא יכול לקצץ או לבצע התאמות בחינוך ובתעסוקה - ששם אין לוביסטים וקבוצות לחץ - אז מאיפה תביא את הכסף?

"הממשלה תצטרך לקבל את ההחלטות".

- תצטרכו לקצץ בביטחון?

"תקציב הביטחון ל-2012 גדל מעבר למה שנקבע במתווה ברודט. אני מאמין שב-2013, תקציב הביטחון יחזור להיות במסגרת שנקבעה".

- האם אנו לקראת הרעה נוספת במצב? אתם ערוכים לכך?

"נגבש כמובן רשימה של צעדים שיידרשו, אם תהיה הרעה במצב העולמי שתשפיע על המשק הישראלי - מצב בהחלט אפשרי. אנחנו נמצאים כרגע בסך הכול בתוואי של צמיחה לנפש חיובית. אנחנו רק נשרטנו מהמשבר העולמי, ובהחלט הידרדרות במצב העולמי עלולה להשפיע עלינו באופן משמעותי, ואז אכן יידרשו צעדים נוספים. אם נצטרך, ננקוט פעולות נוספות מעבר לפעולות שכרגע מאושרות".

- מה לגבי תקציב 2013? התחילו הדיונים סוף-סוף? תספיקו בזמן?

"אני מעריך שנתחיל בקרוב בדיוני התקציב ל-2013, ונפעל על מנת לעמוד בלוחות הזמנים שנקבעו".

- ב-1 בינואר 2013 יהיה תקציב חדש?

"נכון".

- אתה מודע לביקורת שנמתחה עליך, ולפיה נרדמת בשמירה והתעוררת רק באמצע ביוני במקום בינואר?

"החרפת ההאטה, בעיקר בחודשים האחרונים, חייבה את ההתאמות הנדרשות. במאי ראינו האטה גדולה, ותחזית המסים עודכנה רק ביוני. לא נדרשתי לבוא, לא בינואר ולא בפברואר. לגבי 2013, יעד הגירעון של 3% נקבע רק לפני חודש. לא יכולים לבוא עם צעדים ל-2013 כל עוד אין יעד גירעון, אלא רק אחרי. נהפוך הוא, הקדמתי: הייתי יכול להמתין עד קביעת המצרפים הפיסקאליים ל-2013. הקדמתי, ואף תוך מתן מענה לגירעון של 2012. החלטות לגבי צעדים יבוצעו בשיקול דעת, על בסיס ניתוח נתונים וללא כניסה לפאניקה. כך נעשו וכך ימשיכו להיעשות".

החבילה הפיסקאלית
 החבילה הפיסקאלית