כיל הודיעה: פורשת מההתמודדות על רכישת נמל אילת

כיל הייתה החברה היחידה שהגישה את הערבויות בסך 15 מיליון שקל שהמדינה קבעה כתנאי סף להתמחרות על הנמל

כיל, המתמודדת היחידה שנותרה במכרז להפרטת נמל אילת הודיעה הבוקר במפתיע על פרישתה מההתמודדות על רכישת חברת הנמל.

בהודעה מטעמה שפרסמה הבוקר הסבירה כיל כי קיבלה את ההחלטה "לאחר ניתוח והפקת לקחים מההתמודדות במכרז הראשון והתגובה הציבורית שהתעוררה בגינו, ולאחר שהגיעה למסקנה כי כל התמודדות עתידית של החברה על הפעלת נמל אילת תוביל לאותה תוצאה כמו במכרז הראשון".

כיל הייתה החברה היחידה שהגישה את הערבויות בסך 15 מיליון שקל שהמדינה קבעה כתנאי סף להתמחרות על הנמל. שלוש המתמודדות האחרות שהגיעו לשלב הגמר לא הגישו את הערבויות בנימוק שהמחיר ההתחלתי להתמחרות שהמדינה קבעה - 100 מיליון שקל - אינו ריאלי. השלוש היו גדות כימיקלים שבשליטת יוסי מימן, גולדבונד שבשליטת שלמה שלמצר ושלומי פוגל ופפו ספנות של האחים נקש. בעקבות הביקורת על הישארותה של כיל מתמודדת יחידה החליט האוצר לדחות את המועד האחרון להגשת הערבויות ל-17 באוגוסט על-מנת לנסות ולשכנע לפחות חברה נוספת אחת להתמודד מול כיל.

כיל, היצואנית היחידה הפועלת מנמל אילת מייצאת דרך הנמל כ-2.6 מיליון טון כימיקלים בשנה. על-רקע זה העריכו כי תסכים לשלם מחיר גבוה יותר מהתמודדים האחרים על-מנת להבטיח שהנמל לא ייפול לידיים "לא-רצויות". כיל טענה כי המדינה תמכור את הנמל ב"נזיד עדשים" אם תיסוג מדרישת מחיר הבסיס.

בהודעתה הבוקר טוענת כיל כי "לאור העובדה כי כיל היתה מוכנה לשלם למדינה את הסכום הגבוה ביותר עבור הנמל, תוך הצגת תוכנית עסקית שתבטיח את קיומו, פיתוחו ושגשוגו של נמל אילת ושמירה על תנאי העבודה ומקור פרנסתם של עובדי הנמל, סביר להניח כי שוב רק כיל היתה נשארת מתמודדת יחידה גם במכרזים הבאים. ההחלטה לפרוש מהמכרז התקבלה למרות הביטחון כי אין סיבה משפטית כלשהי, לא בתחום ההגבלים העסקיים ולא בתחום הריכוזיות, שמצדיקה מניעה מהשתתפות של כיל במכרז. אנו מקווים ומאמינים כי יכולת הייצוא של כיל מנמל אילת תתאפשר גם בעתיד, וזאת בשל החשיבות הגבוהה של ייצוא זה למאזן התשלומים של ישראל ולייצוא של ישראל לאסיה; ולאור חשיבות פעילותה של כיל להמשך תפקודו וקיומו של נמל אילת גם בעתיד; ולאור חשיבותה של כיל כמעסיק הגדול בנגב".