עשירים ביותר, או עשירים יותר?

ביבי אלוף במשפטי מחץ, לא פחות. משפטים נפלאים שאינם מחייבים לדבר

מאוד מרגש, וחשוב, לשמוע את שר האוצר מודה שהגזירות החדשות אינן "כיפיות". טוב לדעת שהוא מבין ומרגיש את זה. הדבר מוכיח על רגישות ויכולת אבחנה. חבל שהדברים המרגשים הלו לא מגובים במעשים המוכיחים שאמנם כך מרגישים ראש הממשלה ויובל שטייניץ.

אומרים לנו שהצעדים חשובים, למעשה חיוניים, כדי שלא נהיה, חלילה, כספרד, יוון ושאר מדינות שנקלעו לבעיות. זה בהחלט משהו שאנחנו יכולים להבין. מי השוטה שירצה להגיע למצבים כאלה?

מה גם, שכאשר פרץ המשבר העולמי הגדול, ישראל באמת יצאה ממנו טוב יותר ממדינות רבות אחרות. כלומר, כנראה שיש כאן אנשים שיודעים מה הם עושים.

מה גם שבמקרה הנוכחי, צעדי הממשלה זוכים לגיבוי של הנגיד סטנלי פישר, שהוא ללא ספק אחד הגורמים, אולי העיקרי, ליציאתה הטובה של ישראל מהמשבר העולמי. בשביל רבים, למילה שלו בנושאים אלה יש משקל רב מאוד. פישר הרוויח את אמון הציבור הן בגלל החלטות נכונות שלו, אבל בעיקר משום שהוא אדם "נקי".

הן מבחינה אישית והן מבחינת אינטגריטי ציבורי. לא מעניינות אותו מפלגות, הוא מתעסק עם המשק נטו, בלי הסחות דעת פוליטיות. זה יוצר המון אמון שהממשלה נהנית ממנו כאשר הוא תומך בהחלטותיה.

ביבי ומשפטי המחץ

נתניהו אומר: "נגבה יותר ממי שיש לו יותר ופחות ממי שיש לו פחות". אנחנו יודעים שביבי ענק במשפטי מחץ כאלה. כמו גם "יתנו - יקבלו, לא יתנו - לא יקבלו". לא פחות מגאוני. משפטים שנשמעים נפלא, ואינם מחייבים לכלום, לשום עשייה, או מחשבה, או משהו. הפלסטינים לא קיבלו גם כאשר לא נתנו? באותה מידה צריך לפקפק בכך שהאמירה הנוכחית תהפוך למציאות, במיוחד כאשר אין בה התייחסות ספציפית.

למשל: מה זה "יותר"? זה הרי עניין יחסי. יותר לעומת מי? לו לפחות היה נאמר שמי שיש לו הכי הרבה... וכו'. אבל "יותר" יכול לכלול את המשפחות העשירות ביותר וגם את משפחות מעמד הביניים, שיש להן יותר מאשר למעמד הנמוך מהן כלכלית. כלומר, אין כאן את האמירה שהציבור, כולל מצביעיו של נתניהו, ואולי בעיקר הם, מייחלים לה. כלומר, שהפעם הממשלה תלך באמת על העשירים ביותר, להבדיל מהעשירים יותר.

אני לא רוצה לקלקל לביבי את המבנה הכל כך משובח, הכמעט פואטי, של האמירה, אבל מתבקשת כאן הבהרה מסוימת כדי שהדברים יהיו ברורים, אפילו במקצת.

מה עם קיצוץ בשרים?

או.קיי, חייבים לקצץ. אז מה עם קיצוץ השרים וסגני השרים הלא נחוצים? נכון, קיצוץ כזה לא שווה הרבה בתוך התמונה הכללית, אבל הוא שווה המון בתמונת האמון הציבורי. אם למישהו עדיין אכפת מזה.