אטיאס: "להפעיל מס רכוש על קרקע פנויה שאינה חקלאית"

שר הבינוי והשיכון: "הכי קל זה להוסיף אחוז למע"מ. אני חושב שיש חלופות" ■ מס הרכוש בוטל לפני למעלה מעשור

שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס קרא היום (ג') להחזיר את מס הרכוש על קרקעות פנויות עליהן חלות תכניות בניין עיר (תב"ע) מאושרות למגורים.

"הממשלה באה ואמרה, 'יש לנו בור וחסרים לנו 15 מיליארד שקלים'. הדברים הכי פשוטים הם להעלות מע"מ באחוז, ולקחת עוד אחוז במס הכנסה. יש כאן מס הרבה יותר צודק חברתית וכלכלית שהוא מס הרכוש. לא ניתן שהקיצוצים יפגעו בסיוע בשכר דירה, בדיור הציבורי ובתקציבים החברתיים במשרדי", אמר אטיאס בוועידה השנתית לתשתיות לאומיות שנערכה באירפורט סיטי. "קיצוץ רוחבי הוא לא צודק, מונע צמיחה ופוגע בכולם".

לדבריו, יש להפעיל שוב את מס הרכוש, החל על קרקע פנויה שאינה קרקע חקלאית. וזאת, על מנת לעודד בעלי קרקעות ויזמים לבקש היתרי בנייה ולבנות דירות למגורים. "אחרת, יש למסות אותם ב-2.5%", אמר. אטיאס מציע לחדש את הטלתו של מס רכוש ללא צורך בחקיקה, תוך שינוי שיעור המס מ-0% כיום, בחזרה ל-2.5% משווי הקרקע.

יצוין כי מס הרכוש בוטל לפני למעלה מעשור, וכי ב-2011 העלה אטיאס את ההצעה להטילו שוב בפני ראש הממשלה ושר האוצר, אולם רשות המיסים התנגדה לכך, כך מסר היום (ג') דובר משרד השיכון.

לדברי אטיאס, "המיסוי הנכון הוא מס רכוש - זה מס צודק שלוקח מהחזקים ומגדיל את התחלות הבנייה. הצעד צפוי להגדיל את הכנסות המדינה במיליארדי שקלים - או מהמיסים שיתקבלו או מהתחלות הבנייה כתוצאה ממס הרכוש. הגדלת התחלות הבנייה היא מהיעדים המרכזיים של הממשלה, ולא מובנת ההתנגדות של רשות המיסים מול צעד זה".

ממשרד השיכון נמסר עוד, כי "מס הרכוש מעודד מכירת קרקעות זמינות לבנייה באזורי הביקוש, מכיוון שבמרכז הארץ יש משקל ניכר לקרקעות בבעלות פרטית. המס צריך להיות מוטל רק על קרקעות זמינות לבנייה ולא על קרקעות חקלאיות או קרקעות שיש עליהן חסמים לבנייה".

אוהד דנוס, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, אמר בכנס כי "ממשלת ישראל חייבת לעשות 'סוויץ'' בתפיסת המדיניות. אני קורא לשינוי בהגדרת תשתיות במדינת ישראל - דיור ציבורי ודיור להשכרה הם חיוניים בדיוק כמו כביש או עיר הבה"דים. נדל"ן זה תשתיות לכל דבר, ועד שלא יתייחסו אליו כך, לא יימצא פתרון לקשיים בענף".