איזה מדינות ישלמו הכי הרבה לספורטאים על זהב בלונדון 2012?

כיצד יתגמלו מדינות העולם את המדליסטים שלהן? במקומות בהם אין ציפייה ליותר מדי הופעות על הפודיום (כמו ישראל ואוזבקיסטן) מציעים סכומי כסף גבוהים

ההחלטה של הוועד האולימפי בישראל להעניק מיליון שקל ברוטו לזוכה במדליית זהב במשחקי לונדון (ו-400 אלף שקל לכסף, ו-250 אלף לארד), שמה את ישראל במקום מכובד מאוד מבחינת התמריצים שהיא מוכנה לתת לספורטאים. אין לנו במה להתבייש ביחס למדינות אחרות על פני הגלובוס.

עניין הבונוסים משתנה ממדינה למדינה, והוא בעיקר תלוי בצפי המדליות של כל מדינה: ככל שמדינה מעריכה שתזכה בכמות גדולה יותר של מדליות, כך יורד הסכום שהיא מוכנה לשלם. חלק מהמדינות בעולם מתגמלות רק עבור זהב, אבל לא נותנות כלום למדליות כסף וארד. ואצל חלק מהמדינות יש לא מעט פתרונות יצירתיים אחרים - ממתן דירה או רכב למדליסט זהב, דרך הבטחה למשרה בשירות המדינה, ועד לתשלום במטילי זהב.

אז איך זה עובד בכל העולם?

מי שתשלם את הסכום הגבוה ביותר היא אוזבקיסטן, שמוכנה לתת 811 אלף אירו לזוכה בזהב (כמיליון דולר) במשחקי לונדון 2012; אחריה בטבלת "הנדיבות" מדורגת ארמניה עם 700 אלף אירו למדליסט זהב, ובאזרבייג'אן מוכנים לתת 640 אלף אירו.

במלאזיה הבטיח בעל מכרה זהב מקומי להעניק מטיל זהב בשווי 500 אלף אירו לספורטאי שיעמוד על המדרגה הגבוהה בפודיום. מעבר לזה, המדינה הבטיחה לספורטאי מקומי שיזכה בזהב פרס כספי של 510 אלף אירו. בנוסף, המאלזים קבעו כי במידה וספורטאי מקומי יזכה במדליית זהב בבדמינטון, הנחשב לספורט הפופולארי ביותר במדינה, יוענקו לו עוד 490 אלף אירו. כך שמדליסט זהב אולימפי בבדמינטון יזכה במאלזיה לפרס של מיליון אירו, פלוס מטיל זהב של חצי מיליון אירו.

מי שקצת פחות נדיבות הן מדינות מערב אירופה, גם בגלל שהצפי למדליות אצלן הוא גבוה הרבה יותר. איטליה, שנאבקת בכלכלה הגוססת, מבטיחה את הסכומים הגבוהים ביותר מבין מדינות מערב אירופה המפותחות: 140 אלף אירו למדליסט זהב, 75 אלף לכסף ו-50 אלף למדליסט ארד. רוסיה מוכנה להעניק 100 אלף אירו, בספרד 94 אלף, הצרפתים רק 50 אלף אירו. בגרמניה הסכום לזהב הוא 15 אלף אירו בלבד.

סין, שנחשבת לאחת המועמדות המובילות לסיים במקום הראשון בטבלת המדליות במשחקים (מובילה נכון לעכשיו עם 17 מדליות, מתוכן 9 זהב), גם היא מעדיפה את המודל האירופי הנדיב פחות - תעניק 42,400 אירו למדליסט זהב.

גם האמריקנים כבר לא עושים סיפור גדול ממדליה. למרות שהוועד האולימפי האמריקני הוא העשיר בעולם, התגמול לספורטאים בלונדון יהיה נמוך יחסית - רק 25 אלף דולר למדליסט זהב. בארה"ב מאפשרים גם לאיגודים השונים לתגמל כראות עיניהם את הזוכים, כך למשל איגוד האופניים האמריקני החליט להעניק עוד 100 אלף דולר לרוכב שיזכה בזהב בלונדון. פתרונות יצירתיים נוספים: ברפובליקה הדומיניקנית יעניקו רק 30 אלף דולר לזוכה במדליית הזהב, אבל יצרפו לו גם רכב.

אגב, מי החליט שלא לתגמל בכלל את הספורטאים? המארחת בריטניה. שם התירוץ הוא שהתמיכה בספורטאים לפני המשחקים היא מספקת, ולא נדרשת תוספת של המדינה שגם ככה הוציאה מספיק על האירוח. איך כן יכבדו הבריטים את המדליסטים שלהם? שירות הדואר של המדינה התחייב להוציא בול עם דיוקנו של כל מדליסט זהב, שיונפק ויועבר יממה לאחר הזכייה ל-500 סניפים ברחבי בריטניה. הבול יימכר עבור 0.6 ליש"ט. בנוסף, תיבת הדואר האדומה של זוכי הזהב, במקום מגוריהם, תיצבע בצבעי זהב.

איך מתגמלות המדינות את הזוכים במדליית זהב אולימפית
 איך מתגמלות המדינות את הזוכים במדליית זהב אולימפית