בדיקת מותו של אלי הורביץ: בקשה להחמיר עם שיבא

נציב קבילות הציבור במשרד הבריאות גיבש מסקנות חריפות יותר מאלה של ועדת הבדיקה שבחנה את הטיפול בהורביץ ז"ל, אשר המעיטה באחריותו של הצוות הרפואי במחלקה פנימית ו' בבית החולים תל השומר באשר לאופן הטיפול בו

ועדת הבדיקה שבחנה את הטיפול באלי הורביץ ז"ל המעיטה באחריותו של הצוות הרפואי במחלקה פנימית ו' בבית החולים תל השומר באשר לאופן הטיפול באלי הורביץ ז"ל, ואולם נציב קבילות הציבור במשרד הבריאות גיבש מסקנות חריפות יותר.

כפי שפורסם את מול ב"גלובס", הוועדה שמינה משרד הבריאות סיימה את עבודתה כבר לפני שבועיים, אולם נציב קבילות הציבור פרופ' חיים הרשקו החליט שלא לאמץ את המסקנות ולגבש מסקנות משלו. המשרד פרסם היום (ג') את שני הדוחות, של הוועדה ושל הרשקו, מהם עולה פער ניכר: חברי הוועדה, מנהלי מחלקות מהדסה ומסורוקה, סברו כי "חלק מהטענות של משפחת הורביץ נובע מן הפער שהיה בין הציפיות של המשפחה לתוצאה, והיה מקום לידע את המשפחה על חומרת האבחון. לפיכך, יש לרענן בקרב הצוות הרפואי את החשיבות של התאמת הציפיות של משפחת המטופל לחומרת האבחון". הוועדה קבעה כי על אף שההערכה של הצוות הרפואי והדיווח למשפחה לא תאמו את חומרת המחלה והאבחון, הרי שלמרות זאת הטיפול הרפואי שניתן למנוח היה על פי הסטנדרטים המקובלים. עוד ציינו חברי הוועדה כי המקרה של הורביץ משקף גם מציאות ש לעומס קשה במחלקות הפנימיות, תת איוש בכוח אדם רפואי וסעודי ומחסור חמור במיטות טיפול נמרץ.

פרופ' הרשקו, לעומת זאת, גיבש דו"ח נוקב הרבה יותר: "הצוות הרפואי במחלקה הפנימית לא העריך נכונה את חומרת המצב מלכתחילה, לא היה מודע לסימנים הרפואיים שהופיעו, לא ידע על חומרת בדיקות המעבדה שנלקחו עוד בשעות הבוקר ולא וידא את התוצאות. כפועל יוצא, לא הועברו אזהרות לתורנית במחלקה ולא נעשה מאמץ לעקוב אחר מצב החולה ולנקוט בצעדים הטיפוליים כמתחייב. כמו כן, המשפחה לא עודכנה על חומרת המצב. העובדה שהתורנית לא נענתה לבקשות המשפחה והצוות הסעודי לראות את החולה החל משעה 16:00 ועד לקריסת המערכות בשעה 20:00 חמורה כשלעצמה, אם כי יש להתחשב בעומס בעומס הגדול שהוטל עליה בגלל טיפול במקרים דחופים אחרים". הרשקו כותב כי "חמורה לא פחות" העובדה שמנהל המחלקה לא עודכן בהחמרת מצבו של הורביץ, אף שהיה נוכח במחלקה. הרשקו טוען כי האירוע חושף כשל בהעברת מידע חיוני ובאופן שיטת החפיפה של הצוותים. כמו כן, הרשקו מציין בסוף הדו"ח שגיבש כי המלצות אישיות תגובשנה לאחר התייעצות עם התובעת הראשית במשרד הבריאות.

הורביץ, לשעבר מנכ"ל ויו"ר טבע ומבכירי המשק הישראלי, הצליח להחלים ממחלת הסרטן אך נפטר בנובמבר האחרון בבית החולים שיבא בעקבות זיהום. לאחר מותו, הטיחה משפחתו האשמות כבדים כלפי הצוות הרפואי במחלקה פנימית ו', שם אושפז, וטענה כי קיבל טיפול רשלני, לקוי ומזלזל. בעקבות הטענות מינה משרד הבריאות ועדת בדיקה, שבראשה עמדו פרופ' אריה בן יהודה מבית החולים הדסה ופרופ' עמנואל סיקולר מביה"ח סורוקה - שניהם מנהלי מחלקות פנימיות. בחודשים האחרונים תשאלה הוועדה את אנשי הצוות הרפואי שטיפלו בהורביץ וביניהם פרופ' רוטשטיין ופרופ' אבי ליבנה, מנהל פנימית ו'.

תגובת ביה"ח שיבא: "אל מול קבלת המלצות הוועדה ואימוץ מסקנותיה, הנהלת בית החולים שיבא מביעה פליאה למקרא המלצותיו של פרופ' חיים הרשקו, נציב קבילות הציבור למקצועות הרפואיים במשרד הבריאות. הנהלת שיבא מסרבת לקבל שסיכום המלצות הנציב נכתבו לחומרה בשל נשוא הדוח, ואינה מבינה את הפער בין קביעת הוועדה שמר אלי הורביץ המנוח טופל על-פי סטנדרטים מקובלים, לבין הערותיו של הנציב המצביע על חולשה בשיטות העבודה במחלקה".